Mutter svetsad i stötfångarhornet fram?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Mutter svetsad i stötfångarhornet fram?

Post by Nikelas »

Har en liten fundering... Igår skulle jag sätta på nya stötfångarskruvar på min amamzon, det vänstra hornet satte jag på :oops: utan problem men det högra hade ju ingen gäng, då kollade jag på ett annat stötfångarhorn jag hade och såg att en mutter var svetsad i fästet till hornet. Är det så det ska vara? Eller skall man med världens minsta och längsta händer pilla dit en mutter. Hoppas ni förstår mitt problem!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det ska vara en svetsmutter på stötfångarhornen.
AVG
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Det där har jag haft problem med. Ibland har svetsfoget lossnat och då är det bara att ta till vinkelspipen om man ska få av stötfångarhornen.
Är de fastrostade är också det omöjligt. Nä, vinkelspip verkar vara det enda som duger på dessa muttrar...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Går att fixa genom att bara kapa plåten närmast muttern på båda sidor, sedan så tar man bort mutern och svetsar din en ny på den borttkapade biten och punkta din den igen på hornet.. Svetsar man för nära kromet så blir det förstört :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ett tips är att sedan du svetsat dit nya muttrar så använd rostfria bultar när du monterar hornen igen. Då blir det lättar att få lös nästa gång de ska demonteras.
AVG
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Ett knep som också är bra, doppa bulten i tunnflytande rostskydd och dra på plats, det brukar jag göra med luftnipplarna till bromsoken, då slipper man dra av dessa när man måste lufta.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Svag loctite skruvlåsning eller gängtape är också bra då gängen blir tät och inte rostar.
Post Reply