B16 som blir varm, eller?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne från skåne wrote:
Lars Bd wrote:Givaren och mätaren är ej delbara i amazon och kan därför inte förväxlas.
Sitter det inte en givare i blocket med en kabel som går in till mätaren i instrument panelen?
Jo, men det är ingen elektrisk kabel som man kan koppla ur. Vet faktiskt inte vad som är i den men formodligen nån slags termometervätska eller gas.

Bor i Malmö förresten...
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Eter är det, i röret mellan givare och mätare alltså... och jag är bakis igen, på jobbet :x skulle behöva lite eter till hjärnan...
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Pillade lite i helgen med den. Provade att köra en flaska \"kylarrengöring\". Kom ut lite småbrunt vatten, men inga klumpar skit som jag hade hoppats. Sen stoppade jag tillbaka termostaten och provkörde ett varv runt kvarteret. Kom inte långt innan mätaren gick i botten :(

Medans den var varm så provade jag att tappa ur lite vatten ur kylaren och det var knappt ljummet. Öppnade termostathusen och där var vattnet hett och termostaten helt öppen. Min slutsats blir att pumpen inte orkar pumpa ordentligt. Blir till att köpa en ny...Skit :(
Arne från skåne
Posts: 31
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:15 pm
Location: arne från skåne

Post by Arne från skåne »

Kom precis att tänka på en grej, var det inte nåt med vingarna på dom där vatten pumparna, att huset var i aluminium men pumphjulet i stål och därför så oxiderade vingarna bort efter några år, eller har jag blandat ihop olika bilmärken där? :?

Bor i lomma förresren.
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Arne från skåne wrote:Kom precis att tänka på en grej, var det inte nåt med vingarna på dom där vatten pumparna, att huset var i aluminium men pumphjulet i stål och därför så oxiderade vingarna bort efter några år, eller har jag blandat ihop olika bilmärken där? :?
Den stod avställd i ganska många år innan den togs fram igen av ägaren innan mig, så jag tänker nog också att det är hjulet som i rostat. Ville först bara försöka se om det var något billigare. Har köpt en ny pump nu som ligger och väntar på att stoppas in. Återkommer med resultat när den är bytt.

Ringde Volvo och hörde vad de skulle ha, tänkte det skulle gå snabbare än att beställa....De skulle ha 2000:- för en B16 pump. Vilka galningar!
Arne från skåne wrote:Bor i lomma förresren.
Jaja. Där är man ju uppväxt :)
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Provade att byta pump men det hjälpte inte heller. Den gamla pumpen såg fin ut och var inte alls rostig så nu är jag tillbaka på ruta ett :( Trist
Post Reply