Fördelare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
erkle
Posts: 14
Joined: Sat Mar 20, 2004 9:21 am
Location: Uppsala

Fördelare

Post by erkle »

Jag har en 62:a som jag försöker få igång. När jag öppnade fördelaren så märkte jag att axeln som rotorn sitter på glappar ungefär 5-10 mm. Dvs. den går att vrida utan att \"motorn\" rör sig. Det kan väl inte vara normalt? Vad ska jag göra, byta hela fördelaren?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

SKA vara slik,kan være litt opp å ner glapp,og det ska gå å vrida til en sida,men det ska ikke være sideslakk,da må den renoveres :o
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

En variant på fördelaren är om du får tag på en från en B20 -75 års modell, den med aluminiumhus. Om du kör mycket eller har trimmat så har denna fördelare en bättre tändkurva. Annars går det bra med originalfördelaren.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är ingen ide att montera en fördelare med aluminiumhus på en originalmotor. Eftersom frågan postades under \"Original motor\" förutsätter jag att det gäller en sådan. :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

- bugg -
Last edited by D59471 on Sun Mar 28, 2004 5:26 pm, edited 1 time in total.
erkle
Posts: 14
Joined: Sat Mar 20, 2004 9:21 am
Location: Uppsala

Post by erkle »

Nej, det är en orginalmotor och några andra planer finns inte heller :)

Jag hade lite svårt att tolka ett av inläggen min norska(?) är inte vad den borde...
Ska det finnas ett glapp i fördelaren?
Det är inte upp/ned eller i \"sidled\" det glappar utan i fördelarens rotationsriktning, ungefär 5mm. Ska det vara så?
Kan tillägga att bilen gick dåligt innan den ställdes undan för ett antal år sedan...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

I det norska inlägget menar han att den ska gå rotera något och det är helt ok.
AVG
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Jag hade problem med en sådan fördelare. Bilen hostade till och gick riktigt dåligt för att sedan inte gå alls. efter många timmars huvudkliande upptäcktes att rotorn inte riktigt hängde med. Det gick att vrida runt motorn lite och samtidigt hålla still rotorn. Följden blir ju att tändningen ställer om sig själv och motorn går mer eller mindre dåligt, min gick inte alls. Jag \"lånade\" en fördelare från en bil som fungerar och vips så gick den som en dröm igen. Kolla efter små spån i fördelaren för det upptäcktes i min.
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Glöm inte att droppa lite olja på filtkudden längst upp på axeln samt smörja in nockarna på axeln med brytarfett då och då...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag håller med hakano.

Allra enklast är ju dock att ta ur fördelaren ur bilen och plocka isär den helt och hållet med verkstadshandboken som stöd. Där finns en tydlig beskrivning för hur mycket spel det får vara och hur man undersöker ifall fördelaren är i bra skick eller ej. Det är ingenting svårskruvat nere i en fördelare, kom bara ihåg hur allting satt eller ta hjälp av en sprängskiss.

Jag har plockat ned ett par fördelare, blästrat husen och sprutmålat dem in/utvändigt. Polerat aluminiumfoten osv. Det kan vara bra att byta ut fjädrarna som håller vikterna på plats samt smörja de rörliga delarna osv. Det finns även div. lager som kan bytas ifall den skulle rotera dåligt eller vara glapp. Axeln kan även bytas osv. Tror att VP har de flesta delarna.

Vill man ha den renoverad men inte orkar göra det själv kan man kontakta Ronwill Speedshop, ligger numera på Gotland, så gör han en helrenovering som innefattar allt jag nämnde ovan samt lite till.
erkle
Posts: 14
Joined: Sat Mar 20, 2004 9:21 am
Location: Uppsala

Post by erkle »

Tack för tipsen!
Jag har fått igång bilen nu, jag bytte tändkablar, stift, rotor, spetsar och kondensator men fördelaren glappar såklart fortfarande och den går dåligt (rycker). Ska plocka fördelaren så får vi se sen.
Post Reply