b20, seg start, vaaaaarje dag!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du kan rengöra trotteln, insuget m.m. det går jättebra med ATF oljan. Men om det känns onödigt fortsätt med att köpa småflaskor för all del.
AVG
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Arne wrote:Du kan rengöra trotteln, insuget m.m. det går jättebra med ATF oljan. Men om det känns onödigt fortsätt med att köpa småflaskor för all del.
haha förlåt då :P Men hur vet man hur mycket man ska ha i förgasaren?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det finns en kant ner i hålet, nån cm eller så, fyll dit.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Persa »

slangen som ska gå från insuget till fördelaren.. en tunn slang! vad har den för inverkan på motorn å dess gång?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är vacuum slangen, vad den är till för vet jag inte..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

När motorn går med låg belastning (spjället lite öppet = högt vaccuum) blir bränsleblandningen ganska tunn (mycket luft) och då måste tändningen vara tidig. När motorn är belastad (spjället mycket öppet = lågt vacuum) måste tändingen senare.

Slangen går till en klocka på fördelaren som kommer att dra i en arm olika mycket beroende på hur stort undetrycket är vid insuget och justera tändningen.

I fördelaren sitter även centrifugalvikter som ändrar tändningen vid olika varv. Ju högre varv ju mer tidigare måste tändningen ske så att bränslet brinner som bäst när kolven är i ö.d.
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

pof2 wrote:När motorn går med låg belastning (spjället lite öppet = högt vaccuum) blir bränsleblandningen ganska tunn (mycket luft) och då måste tändningen vara tidig. När motorn är belastad (spjället mycket öppet = lågt vacuum) måste tändingen senare.

Slangen går till en klocka på fördelaren som kommer att dra i en arm olika mycket beroende på hur stort undetrycket är vid insuget och justera tändningen.

I fördelaren sitter även centrifugalvikter som ändrar tändningen vid olika varv. Ju högre varv ju mer tidigare måste tändningen ske så att bränslet brinner som bäst när kolven är i ö.d.
Jag har ingen sådan slang där.. :roll: kan det vara mitt problem till sega starter?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Vissa fördelare har negativ vacumreglering och ger en senare tändning b.l.a vissa (alla?) b20b och e.
Senare b18b fördelare saknar helt vacumreglering.
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Lars Bd wrote:Vissa fördelare har negativ vacumreglering och ger en senare tändning b.l.a vissa (alla?) b20b och e.
Senare b18b fördelare saknar helt vacumreglering.
men alltså jag jämförde med en polares b20.. som är en så gott som identisk med min. Han hade den där slangen där.. det borde nog jag också ha! för de själva piporna finns där. Det lilla röret på insuget och nere vid fördelaren.. dom är inte igentätade eller något utan bara sitter där helt öppet!
dmagnuss
Posts: 28
Joined: Tue Mar 30, 2004 7:58 am

Post by dmagnuss »

Varför har man negativ reglering då??? Blev lite konfunderad när jag skulle byta fördelare, och gammal var spegelvänd gentemot ny, måste jag säga!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Antagligen avgasreningskäl.
dmagnuss
Posts: 28
Joined: Tue Mar 30, 2004 7:58 am

Post by dmagnuss »

Verkar vara B20B -75 och framåt som har spegelvänd fördelare, så avgasreningskrav låter rimligt. Tur man kör med pluggat vakuum då.
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Re:

Post by pof2 »

Persa wrote: Jag har ingen sådan slang där.. :roll: kan det vara mitt problem till sega starter?
Kanske... Prova att plugga igen hålet vid insuget. Motorn kommer ju att suga lite luft därigenom om det bara är ett hål.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Från 69 finns fördelaren med negativ vacumreglering på b e och f motorer men inte på 74 e/f.
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

pof2 wrote:
Persa wrote: Jag har ingen sådan slang där.. :roll: kan det vara mitt problem till sega starter?
Kanske... Prova att plugga igen hålet vid insuget. Motorn kommer ju att suga lite luft därigenom om det bara är ett hål.
Eller så köper jag en slang?
Post Reply