b20, seg start, vaaaaarje dag!
Re:
haha förlåt då Men hur vet man hur mycket man ska ha i förgasaren?Arne wrote:Du kan rengöra trotteln, insuget m.m. det går jättebra med ATF oljan. Men om det känns onödigt fortsätt med att köpa småflaskor för all del.
Det finns en kant ner i hålet, nån cm eller så, fyll dit.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
När motorn går med låg belastning (spjället lite öppet = högt vaccuum) blir bränsleblandningen ganska tunn (mycket luft) och då måste tändningen vara tidig. När motorn är belastad (spjället mycket öppet = lågt vacuum) måste tändingen senare.
Slangen går till en klocka på fördelaren som kommer att dra i en arm olika mycket beroende på hur stort undetrycket är vid insuget och justera tändningen.
I fördelaren sitter även centrifugalvikter som ändrar tändningen vid olika varv. Ju högre varv ju mer tidigare måste tändningen ske så att bränslet brinner som bäst när kolven är i ö.d.
Slangen går till en klocka på fördelaren som kommer att dra i en arm olika mycket beroende på hur stort undetrycket är vid insuget och justera tändningen.
I fördelaren sitter även centrifugalvikter som ändrar tändningen vid olika varv. Ju högre varv ju mer tidigare måste tändningen ske så att bränslet brinner som bäst när kolven är i ö.d.
Re:
Jag har ingen sådan slang där.. kan det vara mitt problem till sega starter?pof2 wrote:När motorn går med låg belastning (spjället lite öppet = högt vaccuum) blir bränsleblandningen ganska tunn (mycket luft) och då måste tändningen vara tidig. När motorn är belastad (spjället mycket öppet = lågt vacuum) måste tändingen senare.
Slangen går till en klocka på fördelaren som kommer att dra i en arm olika mycket beroende på hur stort undetrycket är vid insuget och justera tändningen.
I fördelaren sitter även centrifugalvikter som ändrar tändningen vid olika varv. Ju högre varv ju mer tidigare måste tändningen ske så att bränslet brinner som bäst när kolven är i ö.d.
Re:
Vissa fördelare har negativ vacumreglering och ger en senare tändning b.l.a vissa (alla?) b20b och e.
Senare b18b fördelare saknar helt vacumreglering.
Senare b18b fördelare saknar helt vacumreglering.
Re:
men alltså jag jämförde med en polares b20.. som är en så gott som identisk med min. Han hade den där slangen där.. det borde nog jag också ha! för de själva piporna finns där. Det lilla röret på insuget och nere vid fördelaren.. dom är inte igentätade eller något utan bara sitter där helt öppet!Lars Bd wrote:Vissa fördelare har negativ vacumreglering och ger en senare tändning b.l.a vissa (alla?) b20b och e.
Senare b18b fördelare saknar helt vacumreglering.
Re:
Eller så köper jag en slang?pof2 wrote:Kanske... Prova att plugga igen hålet vid insuget. Motorn kommer ju att suga lite luft därigenom om det bara är ett hål.Persa wrote: Jag har ingen sådan slang där.. kan det vara mitt problem till sega starter?