orginalbälten fram
orginalbälten fram
Jag har hittat en bil där bälten fram finns kvar, den gamla modellen alltså. Tyvärr hittar jag inte fästet som skall sitta mellan stolarna där man spänner fast dom, vad nu denna kan heta. Jag vill ta dom men inte utan mittendelen, då gör dom ju ingen nytta.
Någon som vet om det passar från nån annan bil så kan jag ta därifrån så länge? Alternativt om någon har denna del till över och vill göra sig av med den så kan jag köpa den (eller hela bälten förståss. Har annons ute om detta)
Någon som vet om det passar från nån annan bil så kan jag ta därifrån så länge? Alternativt om någon har denna del till över och vill göra sig av med den så kan jag köpa den (eller hela bälten förståss. Har annons ute om detta)
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Jag skall nog ta dom i vilket fall det har du rätt i, hur ser denna ögla ut? Är det bara en bult med ögla istället för skallen elller hur är den utformad?
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Finns nog 2 utföranden. Men den gamla är iaf en stålögla som man skruvar fast med en ganska grov bult (10-12mm).
Kolla i GCP's Reservdelskatalog så ser du. Du får leta rätt på säkerhetsbältena i någon av avdelningarna bara.
http://www.gcp.se
Kolla i GCP's Reservdelskatalog så ser du. Du får leta rätt på säkerhetsbältena i någon av avdelningarna bara.
http://www.gcp.se
Hittat, den där borde man kunna tillverka själv, om man sen kan lite på den är väl en annan femma..
http://www.gcp.se/catalog/P120_P130_P22 ... ge_011.gif
http://www.gcp.se/catalog/P120_P130_P22 ... ge_011.gif
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
hittade den under /P120_P130_P220(B18)/Section_09_page_011 som länken skvallrar om... vore skitbra med en bild, har letat men inte hittat någon förutom denna
sen finns denna för B20 men den har inte heller någon ögla http://www.gcp.se/catalog/P130_P220(B20 ... ge_007.gif
och för första modellen http://www.gcp.se/catalog/P120/Section_09_page_015.gif men ingen här heller...
sen finns denna för B20 men den har inte heller någon ögla http://www.gcp.se/catalog/P130_P220(B20 ... ge_007.gif
och för första modellen http://www.gcp.se/catalog/P120/Section_09_page_015.gif men ingen här heller...
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Jag satte i rullbälten från en 142 (eller var det en 242)? Det blev förstås fiasko. Det gick inte att få rullarna att sitta rakt och då går det inte att dra ut bältet pga av den listiga balanskulan inne i rullen. Jag beklagade mig för skrotgubbarna och just då stod en listig skrotbilspulare där och gav mig rådet att ta ur balanskulorna då skulle det funka. Det gjorde det i två dar sen var det stopp. Nu sitter bältena där omöjliga att använda. Men böter får man väl vid kontroll. Ett annat jävelskap är att det inte går att ha stolen längst bak pga av rullarna som sätter stopp.
Är det någon som har andra ideér? Elle original platta bälten att sälja? Den omtalade fästöglan som ska sitta på kardantunneln den har jag. (Säljer den ej)
För övrigt älskar jag min AZ hgv! :lol:
Är det någon som har andra ideér? Elle original platta bälten att sälja? Den omtalade fästöglan som ska sitta på kardantunneln den har jag. (Säljer den ej)
För övrigt älskar jag min AZ hgv! :lol:
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Original 4-växlat är bäst!
Det är inte lämpligt att plocka ur \"ballanskulan\" har diskuterat detta ämne med min polare ola (brandman).
Det är mycket vanligt att bilen hamnar uppochner vid en olycka. När man då roterar och sedan landar är bältet låst och man far inte ur kupen.
/janne
Det är mycket vanligt att bilen hamnar uppochner vid en olycka. När man då roterar och sedan landar är bältet låst och man far inte ur kupen.
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 113
- Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm
Hej!
Jag satte i rullbälten från SAAB V4 fram.
På dessa sitter det som en fällbar arm som man
lägger bältet runt och trycker ned.
Det är således inget lås på själva \"väven\"
Dessa fästen passade rakt av mellan stolarna.
V4:an är som alla vet en vanskapt bil som är mycket smalare än amazonen, rullarna tog alltså inte i stolarna vid bakre läget.
Rullarna är gjorda för att sitta utvändigt och är därför kapslade.
mvh
Anders Rådberg
Jag satte i rullbälten från SAAB V4 fram.
På dessa sitter det som en fällbar arm som man
lägger bältet runt och trycker ned.
Det är således inget lås på själva \"väven\"
Dessa fästen passade rakt av mellan stolarna.
V4:an är som alla vet en vanskapt bil som är mycket smalare än amazonen, rullarna tog alltså inte i stolarna vid bakre läget.
Rullarna är gjorda för att sitta utvändigt och är därför kapslade.
mvh
Anders Rådberg