bilen startar inte..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag slarvade nog lite när jag läste problemtexten.

Du skriver ju faktiskt att ampere-lampan tänds och att startmotorn går runt men att motorn inte går igång.

Då kan du sluta felsöka startmotorn. Undersök istället om du har någon soppa fram till förgasaren. Skruva av luftfiltret och se ifall du får en tunn bränslestråle i insuget när du vrider på gasspjället.

Skruva bort tändstiften. Hur ser de ut? Luktar de bensin eller är de snustorra? Lossa sedan ett stift i taget och låt kabeln sitta kvar i stiftet. Lägg sedan spetsen mot någon jordpunkt på motorn, låt någon vrida runt startmotorn och se ifall du har gnista mellan stiftspetsen och elektroden. Gör detta med alla stiften för att se att du har gnista på alla cylindrar.

Om du har gnista, och det fanns soppa fram till förgasaren bör du kanske kolla hur tändningen är inställd. Gör en grovinställning av fördelaren.

Torka även stiften rena, byt ut dem om de ser riktigt slitna och sotiga ut.

Börja med detta och återkom med resultat om gnista och bränsle.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

D59471 wrote: Då kan du sluta felsöka startmotorn. Undersök istället om du har någon soppa fram till förgasaren. Skruva av luftfiltret och se ifall du får en tunn bränslestråle i insuget när du vrider på gasspjället.

Skruva bort tändstiften. Hur ser de ut? Luktar de bensin eller är de snustorra? Lossa sedan ett stift i taget och låt kabeln sitta kvar i stiftet. Lägg sedan spetsen mot någon jordpunkt på motorn, låt någon vrida runt startmotorn och se ifall du har gnista mellan stiftspetsen och elektroden. Gör detta med alla stiften för att se att du har gnista på alla cylindrar.

Om du har gnista, och det fanns soppa fram till förgasaren bör du kanske kolla hur tändningen är inställd. Gör en grovinställning av fördelaren.

Torka även stiften rena, byt ut dem om de ser riktigt slitna och sotiga ut.

Börja med detta och återkom med resultat om gnista och bränsle.
jippi.. när jag tilldelade dagen igår till att plocka av startmotorn.. =) väldigt knepigt när man inte har riktigt rätt verktyg utan får ta en hylsa och polygrip samt skiftnyckel=) men den blev ren =)
men den kommer dit nog ihelgen lr nått har inte tid just nu..
tändstiften e nya så de kan det nog inte vara fel på men men

hur ska jag kolla bränslet? det är ju en stor kolv ivägen.. eller kommer strålen framför den?
hur ställer man in fördelaren?

jag mätte batteriet och hade 12,5 volt på det.. försökte starta och sen hade jag drygt 11 V.. men sen kom det igen och det ligger på 12,4-12,5V

bilen är till största delen en "lär-dig-mecka-bil" iom att jag inte har lagt ut några större summor på den.. inklusive köp har jag lagt ner mindre än 2000 på den..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

- Se till att du har ett fräscht batteri, du kan inte starta en bil på ett uselt batteri även om du vill hålla låg budget.

- Testa att dra runt motorn FÖR HAND. Antingen mha. fläktvingarna (försiktigt) eller mha. en nyckel mot remskivans bult. Skruva ur stiften så går det lättare då du slipper jobba mot kompressionen.

- Kontrollera att du får bränsle till förgasaren. Soppaslangen brukar ju ge en bra indikation eller flottörhuset.

- Kontrollera att du har gnista på alla stiften.

- Gör en grundinställning av tändningen, se verkstadshandbok.

Om du får lagom mängd soppa, gnista på alla cylindrar och har en hyffsat korrekt tändinställning kommer bilen att starta. Svårare än så är det inte.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ska ta hjälp av min morbror så det får ta och lösa sig snart..man iofs är det ingen panik.. har inte körkort än så..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det där löser sig.

Det är ju relativt enkla grejer du måste kolla. Om startmotorn går runt ordentligt precis när batteriet är nyladdat så får du väl testa med att spraya in lite startgas i insuget (ta bort luftfiltret).

Att grundinställa tändningen är inget jag minns i huvudet, men man vet ju hur fördelaren skall vara vriden på ett ungefär. Om du har en fördelare med vakuumklocka brukar det bli bra när den är vriden så att man har ca 10mm mellan blocket och klockans kant.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tänkte på det.. var kan man få tag i verkstads handböcker? nån webb sida? eller så kanske man ska kolla runt lite på elmia
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

D59471 wrote:Det där löser sig.

Det är ju relativt enkla grejer du måste kolla. Om startmotorn går runt ordentligt precis när batteriet är nyladdat så får du väl testa med att spraya in lite startgas i insuget (ta bort luftfiltret).

Att grundinställa tändningen är inget jag minns i huvudet, men man vet ju hur fördelaren skall vara vriden på ett ungefär. Om du har en fördelare med vakuumklocka brukar det bli bra när den är vriden så att man har ca 10mm mellan blocket och klockans kant.
hur vet man om man har en vakuumklocka?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vakuumklockan är ett litet aluminiumhus som sitter på utsidan av fördelaren. Det bör du ha på din fördelare till din B18. Från vakuumklockan går det en slang upp till förgasaren, och när man gasar på så blir det ett undertryck i slangen vilket drar i ett membran i klockan i vilket en arm är fäst som justerar fördelarens förställning så att gnistorna kommer tidigare.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja.. då vet jag precis vilken det är.. den var ivägen när startmotorn åkte av..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply