plastskärmar mm..

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
MustangJenny
Posts: 7
Joined: Mon Mar 08, 2004 10:57 am
Location: Sthlm

plastskärmar mm..

Post by MustangJenny »

tjipp tjopp! jag håller på med en amazon i rally stuk med bur o grejjer.. har nu rivit bort skärmarna o håller på laga lite rost... funderar nu på om jag ska sattsa på nya i plast istället! vad är att föredra? nåra med erfarenheter o tips?? :)
mvh Jenny
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Plastskärmar är ju billigare än de få plåtisar i bra skick som finns kvar.
Dels borde det,i mitt tycke,vara lättare att jobba med plast än plåt om nåt skulle gå sönder;glasfiberduk att laga med bara..
men det finns kanske andra åsikter i ämnet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fördelar med plastskärmar:
- Rostar ej
- Låg vikt
- Billiga att köpa
- Relativt lättlagade

Nackdelar med plastskärmar:
- Ofta dålig passform
- Ger ej originalutseende/känsla om man vill ha det
- Sämre krockskydd(?)

Det syns på en bil om skärmarna är i plast om vi säger så. Om inte annat så märks det såfort man kommer nära och tar i skärmarna.

Men om det är en rallybil du bygger Jenny så låter plastskärmar som en bra ide, dels för att få ner vikten och dels för att de är billiga och lätta att få tag i. Det är ju inte så kul att bula till en fin plåtskärm totalt så att den måste kastas. Isf. är det ju bättre att en plastskräm spricker. Det går ju att laga rel. lätt och så är de ju inte lika ovanliga som originalskärmar i plåt. ;)

Vill man gå ett steg längre i sina viktsparar-åtgärder så är det ju flippfront i glasfiber som gäller. Men det innebär ju betydligt mycket mer jobb och en modifieringar som ej går att återställa enkelt till original.

Lycka till med rallybilen. Lägg gärna upp någon bild om du har!
MustangJenny
Posts: 7
Joined: Mon Mar 08, 2004 10:57 am
Location: Sthlm

Post by MustangJenny »

aa tack för svar! det blir nog plast! o då kommer en följdfråga... var får man lättast tag i dessa plastskärmar/front? :roll:

kan ju tillägga att det här är mitt första egna lilla race projjekt så det lär nog dyka upp lite fler frågor allteftersom... ska lägga upp lite byggbilder snart :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Glasfiberskärmar hittar du bland annat hos RP Glasfiber. De har även andra glasfiberdelar till amazon.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Köp på Annons

Post by horgalaten »

Du ska köpa skärmar på annons.

Du kan mycket enkelt få tag i tva bra skärmar för 500 spänn.


MVH Jörgen
Post Reply