Konstig b18(d)

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Åden
Posts: 7
Joined: Tue Mar 23, 2004 10:37 pm
Location: Skellefteå

Konstig b18(d)

Post by Åden »

Hejsan!

Jag har en 123GT med originalmotor, kan inte beteckningen, är det b18d ?

Det är motorn som ska ha 100hk original(för de som inte visste) :)

Nu undrar jag om de sitter extraktorrör original på dem, mitt är 4-2-1.

Sen så tänkte ja köpa en trimmtopp men jag blir bara mer och mer förvirrad när ja är ute i garaget, först så är toppen 89mm hög ?!

Sen så kollade jag kompet med en komptestare(billig) och då visade den 12bar på alla cylindrarna...

Hur kan detta ens vara möjligt... ?

Någon som kan svara på mina frågor.. :!:

Mycket tacksam för svar. Mvh. Kennet
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Konstig b18(d)

Post by Lars Bd »

Åden wrote:först så är toppen 89mm hög ?!

Sen så kollade jag kompet med en komptestare(billig) och då visade den 12bar på alla cylindrarna...
Hur kan detta ens vara möjligt... ?
Hur vet du att det är originalmotorn?
Är det några av dessa motortyper: 496860 496861?
De ska vara originalmonterade i gt 67-68 (b18b).
Avgassystemet är identiskt från avgasventilerna till slutröret med andra amazoner från samma årsmodell inget extrektorrör med andra ord.
Toppen ska vara 86,2mm på en b-topp (67-68) och en a/d-topp är 88mm hög, kompressionen ska vara på en a-motor 11-13 kg/cm2 och på en b 12-14kg/cm2.
Dessa möjligheter finns
1: du har mätt toppen med packning och toppen är inte 89mm hög, mätning ska ske utan packning (mycket sannolik felmätning).
2: du har inte originalmotorn utan en a eller d-motor
3: du har b-blocket med en a/d-topp
4: du har en b-motor med rätt topp
5: motorn är borrad till öd eller till b20
Samtliga dessa kombinationer kan ge en kompression på 12 kg/cm2 om b18-motorn är i bra skick eller en dålig b20 med b18 topp
Åden
Posts: 7
Joined: Tue Mar 23, 2004 10:37 pm
Location: Skellefteå

Post by Åden »

Tjena ja kollade motornr och fick fram följande. : 419330.... Vad är detta då ? :roll:


Hälsn. kennet
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Skilj på \"motornummer\" (tillverkningsnummer) och motorns detaljnummer (reservdelsnummer) jämför med bilens chassienummer och typkod.
Motorns detaljnummer består av 4 gjutna siffror 4968 (B18) och 2 instansade, efter detta 6 siffriga nummer som finns i reservdelskatalogen kommer motorns tillverkningsnummer med 1-7 siffror som är unikt för varje motor med samma detaljnummer.

Fast egentligen består motornummret av samtliga siffror som gör en fullständig identifiering av motorn möjlig (både typ och tillverkningsnummer).
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu slinker jag in med en fråga till dig Lars. Var får man tag på informationen om de olika motornummren? Är det genom motoravsnittet i reservdelskatalogen eller finns det andra vis?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Reservdelskatalogens förord, där syns vilka motordetaljnummer som hör ihop med bilens typkod.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

b motoren hadde vel IKKE vakumklokke på fordeleren :?: å 2 su fogasare
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

De b-motorer som förekom i amazon och 140 hade ej vacumklocka men de tidigaste b-motorerna som satt i p1800 hade vacumklocka som däremot ej användes, enligt en diskussion på 1800 klubbens forum.
http://pub46.ezboard.com/fsvenskavolvop ... =135.topic
Alla b18b hade däremot 2Xsu vissa b20b kan ha 2X stromberg
Post Reply