Sänkning

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det måste ju vara fel i papprena! det får vi se sen när den är bes.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_60
Posts: 112
Joined: Thu May 12, 2005 2:25 pm
Location: Ryd( 4 mil norr om karlshamn)
Contact:

Post by Amazon_60 »

Åter till ämnet. Ingen som vet om man måste kapa sönder kardantunnlen?
Amazon b20 -60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Återtill ämnet..nä inte för att sänka bilen :roll:
Fast det beror ju på hur mycket du sänker
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hesselgren
Posts: 55
Joined: Fri Dec 24, 2004 4:51 pm

Post by hesselgren »

såg bilder på 740klubbens forum om en kille som sänkt sin 740 över 20cm, kommer inte ihåg exakt men den var j*****t låg, det nämdes änen att det inte rekomenderades om man tänkte köra bilen..

men ballt var det.

kommer montera lesjöfors sänkningsfjädrar och monroedämpare på amazonen senare iaf, det är beprövat..

mvh micke
Volvo!!
Amazon69E
Posts: 13
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:55 pm

Post by Amazon69E »

Jag sänkte en amazon genom att kapa tre varv på varje fjäder runt om!!
låg blev den, men inte rolig å köra, så låg att den tog i framvagnen mitt på en bred 90 väg riksväg 44.

Såg skit snygg ut men urkass på vägen!!

Jag behövde alldrig kapa nån kardantunnel eller nått!!
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

fins det några hårdare fjädrar än orginal som man kan motera bak?
Amazon69E
Posts: 13
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:55 pm

Post by Amazon69E »

Det har ja ingen aning om, eftersom lesjöfors fjädrarna bara sänker 30mm, så e de bättre att kapa sänknings fjädern lite isstället för en orginal fjäder, om man nu vill ha lägre då!!
30 mm e ju inte så mö!!
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Orkade inte läsa sida 2 och 3, men säger enbart så här.
Du får bättre väghållning genom att kapa fjädrar, däremot så är det inte att rekommendera, allt tar slut jättefort, (bussningar, stötdämpare etc.), satsa på riktig sänkningssats, alt. korta stötdämparen själv...
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Fåglefelt wrote:Orkade inte läsa sida 2 och 3, men säger enbart så här.
Du får bättre väghållning genom att kapa fjädrar, däremot så är det inte att rekommendera, allt tar slut jättefort, (bussningar, stötdämpare etc.), satsa på riktig sänkningssats, alt. korta stötdämparen själv...
Man kan få sämre väghållning av att kapa originalfjädrarna pga att hjulvinklar och annat blir fel?
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Har läst alla inlägg på denna tråden nu, hmm.. på slutet av -80 talet hade jag aldrig sett en sänkt bil, men tillsammans med en kompis så provade vi oss fram o d blev succe´, massor av sänkningar till folk blev de, men det blev aldrig riktigt bra med kapning o original dämpare(som ofta är dåliga) utan bäst resultat var nya sänkningsatser(kanske bara kapa av nåt varv max) o lagom hårda dämpare, inte rallydämpare som fanns på bl.a. Biltema.. utan vanliga gasdämpare.. Vill dock säga att Monroe har ofta varit sämre än orig.dämpare, t.ex. en firmabil(Volvo 245) som vi hade bytte vi till monroe hårdare dämpare för att kunna lasta mer i kofferten, men den blev mjukare o studsigare, då plockade jag av dämparna o lämnade dom till Mekonomen igen och fick nya men samma sak.. JAG skulle inte köpa det märket igen..
Till sist, lagom är bäst i längden.. och glöm inte att ska framvagnen ställas in så går de inte att kapa så mycket, det är inte kul när bilen vandrar på vägen o däcken slits snett..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Volvo Amazing
Posts: 29
Joined: Tue Jan 31, 2006 7:05 pm
Location: Färsån

Post by Volvo Amazing »

Vart kan man köpa sänkningsfjädrar eller \"tryckluftssats\"??
Eddie Meduza Cant Die!
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

Har kört med kapade MB fjädrar och original fjädrar.På mina Ammor i minst 15 år och alldrig haft problem.att härdningen skulle försvinna ..då skall man nog ha en kapmaskin som ger en jäkla hög värme... :!: Bullshit säger jag .....
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

Skall väl tillägga att en av dom hade cheva 350 utan att säcka ihop med kapta fjädrar :lol:
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du får inte bättre väghållning med kapade fjädrar, ska du ha bra väghållning så köp nya sänkta fjädrar och nya stötdämpare och gärna krängningshämmare. Sänkta Lesjöforsfjädrar finns hos välsorterade reservdelsfirmor. Jag vet inte var i Sverige du bor, men här uppe i norr finns dessa fjädrar på Laitis.
AVG
Post Reply