weber 36/36

Moderatorer
Post Reply
G-sson
Posts: 38
Joined: Sun Jan 15, 2006 5:15 pm

weber 36/36

Post by G-sson »

Har ett problem, skulle sälja min weber 36/36 till en vän och fick syn på att det saknades något på den.
Ovanpå förgasaren mot luftburken satt det tidigare nån mässingsbricka lite försänkt och om jag inte minns fel så något mer i hålet där under, mitten på ena långsidan av ytan mot luftrenaren.
detta är nu borta, måste tappat detta när jag körde utan luftrenare till besiktningen.. vet någon vad som ska sitta där och vad det är bra för, har inget minne av att jag märkt någon skillnad på motorn efter jag tappat grejorna, men vill ju inte blåsa tjejen som ska köpa förgasaren...
tack
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Det kan vara startsatsen som är borta den brukar ofta vara borta på förgasare som det har skruvats med, när man tar av den övre delen av förgasaren så får man vara försiktig så att den inte flyger all värdens väg (är fjäderbelastad).

Gå in på övrigt/länksamling, kg trimning, ronwill, misab där finns srängskisser på förgasaren så kan du se vad det är som sakas.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

den har med choken att göra har jag fått förklarat för mej..

Edit: efyter koll i KG's katalog så håller jga med övriga, det är en startsats :oops:
Last edited by Rogge on Tue Feb 21, 2006 1:57 pm, edited 1 time in total.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
G-sson
Posts: 38
Joined: Sun Jan 15, 2006 5:15 pm

Post by G-sson »

Jo det var startsatsen \"låsring, säte, kolv, fjäder\" allt detta är borta, vad är dessa saker till för, hur påverkas förgasaren av att dessa är borta?
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Vad jag hört någon säga så kan den bli svårstartad om den saknas jag har ej provat själv att köra utan.

Tittade på min egen 36a, när motorn är avstängd så är ventilen stängd (uppåt) när motorn går så är ventilen öppen (nedåt) den dras ner av undertrycket ifrån innsugningsröret/förgasarhallsen.

Det kan vara så att den är till för att underlätta kallstart, i stängt läge så sugs bensinen lättare med när man startar motorn med choken utdragen.
Post Reply