Ännu ett tutproblem... tutar vid fullt rattutslag...

Moderatorer
Post Reply
NEWMAN

Ännu ett tutproblem... tutar vid fullt rattutslag...

Post by NEWMAN »

Hej!
Var ute och provkörde min nyinköpta Amazon 67:a häromdagen, och när jag svängde fullt, eller nästan fullt, så tutar den :-(
Vad beror det på?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kan ju bero på flera saker. Antingen ligger brickorna i rattens centrum emot när du vrider ratten. Eller så är ledningen som går genom rattstången för tutan skavd och går emot jord när du lägger om ratten ex.

Börja med att plocka av centrumet på ratten och undersök brickorna som skall få kontakt när du trycker in \"tutringen\" i ratten. Det skall ligga en skumgummi-isolering mellan dem om jag inte minns fel.
AmazonAnders
Posts: 7
Joined: Sun Apr 18, 2004 1:16 pm

Post by AmazonAnders »

Har nog ett liknande problem.. Började tuta när jag kom till en rondell (när jag började svänga).. Medtrafikanterna började förstås titta lite konstigt på den hysteriskt skrattande amazonägaren och dess tutande amazon. När jag kom ur rondellen slutade det tuta en stund men senare började det igen vid varje sväng men även när jag körde rakt fram då å då..

Jag har nu lossat på signalringen men känner inte riktigt igen beskrivningen av denna.. Brickor?.. På bak/insidan av signalringen är det en platta som de 2 skruvarna har sina fästen i. I ratten ser jag bara en stor mutter. I centrummet av muttern finns det en gummihylsa som fädrar mot plattan och trycker upp signalringen. Standard?.. Hmm. Iaf, tutan har fungerat.

Jag öppnade på motorhuven av nån anledning, signalring bortmonterad, sen när jag stängde motorhuven... Tuuuuuuut.. Argh.. Upp med huven igen och lossa på kablarna till tutorna..

Måste väl betyda att ledningarna är skavda?!.. Signalringen var ju bortmonterad men det tutade ändå.. Så hur lätt är det att byta dessa?.. Måste väl ha nåt special verktyg för att få loss ratten?, kommer ju inte åt ovan nämnda mutter med en skiftnyckel.. Eller kanske.


Tips mottages tacksamt.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Du behöver inte ta bort ratten för att byta tutkabeln, klipper du av den vid styrsnäckan är det bara att dra ur den, sedan när du ska sätta dit den nya inser du snabbt att du skulle ha dragit i en ny samtidigt som du drog ur den gamla.
Eller så drar du ur kabeln och isolerar det skadade stället och drar i den igen då slipper du bekymmret med anslutningen vid ratten, kom bara ihåg att dra i någonting i rattröret så att det enkelt går att dra i kabeln igen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Min beskrivning stämde nog inte helt. Kabeln har ju en aluminiumhylsa som är lödd i änden och mot lödningen sker kontakten när tutringen trycks in. Runt aluminiumhylsan finns en plasthylsa och inuti en fjäder som fjädrar tillbaka.

Jag tycker att det är enklast att klippa kabeln vid skarven efter styrsnäckan. Sedan skalar du av kabeln och tvinnar ihopen ny kabel med den. Ta bort tutringen och dra ut den gamla kabeln (den nya sitter ihop och följer med). Sedan flyttar du över aluminiumhylsan. Den kan värmas bort med en lödtång utan problem. Glöm ej plasthylsan och fjädern innan du löder bara.

Bättre att byta hela kabeln om den ändå har börjat bli skavd och nött.
Post Reply