B16

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

B16

Post by Micke_932 »

Hej !

Jag har fått tag på en gammal Amazon 59 och har funderingar på att renovera den, frågan är om man ska ge sig på det, jag har inte så stor koll på reservdelsfronten, är det svårt att hitta slitdelar (packningar, vattenpump, lager, delar till förgasare m.m) till en B16, man skulle ju i och för sig kunna kasta i en B18, men det skulle ju vara lite roligare att köra med originalmotorn (så slipper man besväret med att byta allt till 12V också).

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad sitter det för förgasare? Är det en enkelförgasare, typ Zenith Stromberg 36VN vertikal.

Jag vet inte vilket skick motorn är i, men visst finns det motordelar till B16 motorer. Och självklart skall du behålla originalmotorn och 6V istället för att bygga om bilen!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Jo, det är en 36VN

Motorn lär nog behöva en del friska delar, bilen har stått i en lada i femton år och hamnade utomhus under en presenning för 6 månader sedan, tyckte det var synd att den skulle stå där och rosta bort så jag köpte den för en billig peng.

Motorn ser helt ok ut, men som sagt, efter 15 år i en lada så lär nog en del delar behöva bytas ut, men jag har inte plockat isär den ännu.

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har du provat att dra runt motorn?

Om jag vore dig skulle jag dra runt motorn för hand. Går det så kan du gå vidare. Du skulle ju tex. kunna göra följande för att kunna starta upp motorn.

- Skaffa ett fräscht batteri
- Skaffa nya tändstift, brytarspetsar, kondning till fördelaren, fördelarlock osv?
- Skaffa ny mineralolja och ett B16 oljefilter
- Plocka bort och rengör förgasaren.
- Häll i ny bensin o blyersättning i tanken (hoppas att det inte ligger allt för mycket rost i tanken).
osv.
- Häll en tesked mineralolja i varje cylinder

Om motorn går att dra runt lätt för hand skulle jag byta olja/övriga delar ovan osv. Sedan skulle jag lossa tändkablarna och köra runt motorn med startmotorn tills oljelampan slutar lysa (oljetryck uppnåt). Därefter kan du ju plocka bort ventilkåpan, skruva av vipparmsbryggan och känna så att inte lyftarna kärvar genom att lyfta upp en stötstång i taget och sedan trycka ned den och känna om lyftaren rör sig i sitt lopp. Förhoppningsvis har de fått ordentlig smörjning när du bytte olja.

Är allt reko, och du har gnista på alla cylindrar samt bränsle fram till förgasaren skall du kunna starta utan problem.

Om motorn går igång kan du låta den varmköra. Kanske ställa tändningen så fort som möjligt. Ställa tomgången på kanske 1500 varv och låta den stå och tuffa utan att varva. När motorn har blivit varmkörd stänger du av, skruvar bort ventilkåpan och kollar ventilspelet mm.

En variant är att efter en provstart med mineralolja, byta till halvsyntetisk olja istället (bra sort, 10W/40). Den halvsyntetiska oljan löser oljerester effektivt. Kör den inte för länge utan byt relativt snart i så fall så får du betydligt renare motor invändigt. I det långa loppet bör du dock köra mineralolja anser jag!

Så gjorde jag med min originalmotor som hade stått i många år. Efter att den gått en sommar på halvsyntet har jag nu gått över till fin mineralolja igen med mindre motorljud som följd. Men den halvsyntetiska oljan har en fin renande effekt på motorn.
Post Reply