kompressorkapacitet

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Derek B
Posts: 2
Joined: Tue Mar 28, 2006 1:12 pm

kompressorkapacitet

Post by Derek B »

Jag har just fått chansen att låna en kompressor med kapacitet 450 liter/min fri avgiven luftmängd vid 6 bar. Tanken är att använda den till att blästra mindre delar, såsom länkarmar, hjulupphängning osv, till min pågående amazonrenovering. Vet någon om denna kapacitet räcker till eller är det bättre att lämna in delarna till ett proffs? Tanken rymmer 150 liter.
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Den kompressorn bör räcka. Finns det trycktank också? Om du blästrat förut vet du vilket elände det är! Dammar o skitar ner! Dessutom ska du ha ordentligt blästermedel. För all del, torkad o siktad sand funkar ju, men ska du ha resultat är det stålsand eller aluminiumsilikat som gäller och då ska du ha möjlighet till återvinning av blästermedlet!
Har själv ett blästerskåp med återcirkulation och det är ju rent o fint. Blästrar dessutom med glas så allt aluminium blir kanonfint!
Tror det är bättre om du går till blästerfirman o frågar vad dom ska ha för att köra av grejorna åt dig. Har du tur kanske dom gör det \"på övrig tid\" o utan kvitto.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Derek B
Posts: 2
Joined: Tue Mar 28, 2006 1:12 pm

Post by Derek B »

Tack för ett vettigt svar med bra diskussion. Tyvärr har jag ingen möjlighet till omedelbar återcirkulation: Det skulle i så fall bli till att samla ihop blästermedlet på en pressening eller liknande. Sand har jag provat tidigare och man fick nöta bra länge med den. Det får nog bli blästerfirman...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det som är helt avgörande om luften räcker är vilken blästerutrustning du har.
En vanlig \"biltemablästerpistol\" klarar sig med 2-300l/min en ordentligare utrustning kan behöva 1000l/min.
Välj kompressor efter utrustningen och inte tvärt om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply