AKU 516 - ”Senast inställde sig 1976?”
AKU 516 - ”Senast inställde sig 1976?”
För snart 30 år sen skulle min far laga ett par stenskott på sin bil. Det var hans första bil, en Rubinröd Volvo Amazon av årsmodell -67.
Under min uppväxt har denna fräna bil stått i vårt garage, halvt nerplockad, utan vare sig skärmar eller front och rensad på inredning. Som tur är så köptes nya plåtdelar i slutet av 70-talet på Volvo och de gamla inredningsdetaljerna fanns kvar på min farfars vind, där de skuffades upp när den lilla renoveringen började.
Ja, som ni kanske förstår så blev det inte bara en liten stenskottslagning, när man ändå har den i garaget så kan man ju ta och… ja, en sån lista kan man ju göra hur lång som helst.
En hel del customiserings tankar fanns, ny frontspoiler, ankstjärt, sportratt och Wolfrace fälgar inköptes under denna tid. Väghållningen skulle också ta och hottas upp, varför Volvos Progressiva fjädrar (Art.Nr. 552060 samt 552061, ev 525*** ?!), Gasdämpare från Biltema (fram: Bilstein, bak: DeCarbon) samt en grövre krängningshämmare införskaffades.
Hela bilen skrapades ren från underredsmassa (med en packningsskrapa) och den lilla rost som letat sig fram åtgärdades.
Här någon stans byttes arbetstiderna från skiftform till dagtid, min mor kom in i bilden och det skaffades hus. Amazon renoveringen lades på is. En Amazon kombi skaffades så länge… tyvärr stoppades den nyrenoverade motorn från sedanen ner i denna för att sedan säljas iväg.
Jag föddes och växte upp. Intresset för bilar kom tidigt!
Mina äldre kusiner hade a-traktor när de var i den åldern, klart intressant! Jag skaffade mig en Epa som jag grejade lite med, byte motor och fräschade upp, för att sedan volta tre varv framlänges ner i ett dike med sprängsten.
Jag tackar Gud för att jag klarade mig!
Detta minskade dock inte mitt bilintresse. Snarare hade jag lärt mig att meka gammal Volvo är förhållandevis lätt och roligt! Vänta lite, det står en gammal Volvo i vårt garage!
Målet sattes så småningom till min gymnasiala skolavslutning. Vilket hölls med gemensamma insatser jag som lärling/tjatande son och far som kunnig. Utan denna påtryckning hade den inte sett ut som den gör idag.
En del av customiseringstankarna blev av, andra inte. Varför baken inte har någon cromkofångare har sin förklaring i att den lånades bort till någon med brett samvete. Denna skulle bara ha den för att passa in diverse plåt i bakdelen men tyckte antagligen att den var fin och behöll den. Att den försvann var kanske inte så intressant just då, tanken var ju att det skulle bli som det ser ut nu.
Frontspoilern som inköptes för länge sen…
…provmonterades genom att staplas upp med ett däck och en kartong…
har funderingar på att bygga något så att man kan montera denna frontspoiler i samma fästen som den vanlig cromstötfångare sitter i, men vet inte hur det ska göras för att bli både bra och stabilt...
Den i många år undanskuffade inredningen…
Framskärmssköldarna har försvunnit under de många åren och i de nya framskärmarna var ju inte några förborrade hål...
Var Volvos progressiva fjädrar samma sak som en höjningssats?!
Under min uppväxt har denna fräna bil stått i vårt garage, halvt nerplockad, utan vare sig skärmar eller front och rensad på inredning. Som tur är så köptes nya plåtdelar i slutet av 70-talet på Volvo och de gamla inredningsdetaljerna fanns kvar på min farfars vind, där de skuffades upp när den lilla renoveringen började.
Ja, som ni kanske förstår så blev det inte bara en liten stenskottslagning, när man ändå har den i garaget så kan man ju ta och… ja, en sån lista kan man ju göra hur lång som helst.
En hel del customiserings tankar fanns, ny frontspoiler, ankstjärt, sportratt och Wolfrace fälgar inköptes under denna tid. Väghållningen skulle också ta och hottas upp, varför Volvos Progressiva fjädrar (Art.Nr. 552060 samt 552061, ev 525*** ?!), Gasdämpare från Biltema (fram: Bilstein, bak: DeCarbon) samt en grövre krängningshämmare införskaffades.
Hela bilen skrapades ren från underredsmassa (med en packningsskrapa) och den lilla rost som letat sig fram åtgärdades.
Här någon stans byttes arbetstiderna från skiftform till dagtid, min mor kom in i bilden och det skaffades hus. Amazon renoveringen lades på is. En Amazon kombi skaffades så länge… tyvärr stoppades den nyrenoverade motorn från sedanen ner i denna för att sedan säljas iväg.
Jag föddes och växte upp. Intresset för bilar kom tidigt!
Mina äldre kusiner hade a-traktor när de var i den åldern, klart intressant! Jag skaffade mig en Epa som jag grejade lite med, byte motor och fräschade upp, för att sedan volta tre varv framlänges ner i ett dike med sprängsten.
Jag tackar Gud för att jag klarade mig!
Detta minskade dock inte mitt bilintresse. Snarare hade jag lärt mig att meka gammal Volvo är förhållandevis lätt och roligt! Vänta lite, det står en gammal Volvo i vårt garage!
Målet sattes så småningom till min gymnasiala skolavslutning. Vilket hölls med gemensamma insatser jag som lärling/tjatande son och far som kunnig. Utan denna påtryckning hade den inte sett ut som den gör idag.
En del av customiseringstankarna blev av, andra inte. Varför baken inte har någon cromkofångare har sin förklaring i att den lånades bort till någon med brett samvete. Denna skulle bara ha den för att passa in diverse plåt i bakdelen men tyckte antagligen att den var fin och behöll den. Att den försvann var kanske inte så intressant just då, tanken var ju att det skulle bli som det ser ut nu.
Frontspoilern som inköptes för länge sen…
…provmonterades genom att staplas upp med ett däck och en kartong…
har funderingar på att bygga något så att man kan montera denna frontspoiler i samma fästen som den vanlig cromstötfångare sitter i, men vet inte hur det ska göras för att bli både bra och stabilt...
Den i många år undanskuffade inredningen…
Framskärmssköldarna har försvunnit under de många åren och i de nya framskärmarna var ju inte några förborrade hål...
Var Volvos progressiva fjädrar samma sak som en höjningssats?!
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Ja den va fin!!! och du fick då till bilderna grymt bra men det är kanske amazonens förtjänst
Mm den va lite hög både fram o bak.
Mm den va lite hög både fram o bak.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Den var ju riktigt snygg.Men en sänkning skulle inte sitta fel ser ju lite offroad ut Snygga fälgar har exakt likadana själv
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
Riktigt fränt, kapa bara inte de där R-Sportfjädrarna!! Det är ju närmast helgerån
Det står att det ska vara standardhöjd, men de är väl lite hårdare, så det blir lite högre därför kanske?
Köpte du Krängningshämmare och frontspoiler från Volvo eller?
kika här:
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_1.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_2.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_3.jpg
Det står att det ska vara standardhöjd, men de är väl lite hårdare, så det blir lite högre därför kanske?
Köpte du Krängningshämmare och frontspoiler från Volvo eller?
kika här:
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_1.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_2.jpg
http://web.telia.com/~u67800607/Amazon_ ... ning_3.jpg
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
snygg bil, snygga fälgar. har just införskaffat likadana. den ser helt okej ut med tanke på höjden. jag tycker det ser väldigt fräscht ut när bilen är hög. inga nersjunkna gamla skit fjädrar där inte.
mvh kim
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Tack för all respons!
Färgen är Volvos 46, alltså Körsbärsröd eller Rubinröd. Den är lagd i garage av en fd billackerare. Det är inte någon superfin lack, men det var det ju inte direkt från fabrik på den tiden heller...
Helst hade jag sett en cromstötfångare även bak... men det finns en viss charm i detta utförande.
Visst skulle en sänkning göra att linjerna blev snyggare även i mina ögon, men det faktum att det är R-Sport fjädrar gör att det känna bra mycket fränare med dessa än med ett par sänkfjädrar. Naturligtvis ska det inte kapas i några R-sport fjädrar... helt borta är man inte
Visst är fälgar och däck små. Men nu är det ju det stuket som var när farsan var ung som råder på bilen, och då var dessa Wolfracefälgar heta prylar.
Krängningshämmare och Frontspoilern har inte köpts direkt från Volvo. Dessa köptes loss från en kompis som inte skulle slutföra sina amazonplaner.
Krängningshämmaren har en diameter på 24mm så det stämmer ju med R-Sporten... Finns det några specifika kännetecken som man kan kolla?!
Färgen är Volvos 46, alltså Körsbärsröd eller Rubinröd. Den är lagd i garage av en fd billackerare. Det är inte någon superfin lack, men det var det ju inte direkt från fabrik på den tiden heller...
Helst hade jag sett en cromstötfångare även bak... men det finns en viss charm i detta utförande.
Visst skulle en sänkning göra att linjerna blev snyggare även i mina ögon, men det faktum att det är R-Sport fjädrar gör att det känna bra mycket fränare med dessa än med ett par sänkfjädrar. Naturligtvis ska det inte kapas i några R-sport fjädrar... helt borta är man inte
Visst är fälgar och däck små. Men nu är det ju det stuket som var när farsan var ung som råder på bilen, och då var dessa Wolfracefälgar heta prylar.
Krängningshämmare och Frontspoilern har inte köpts direkt från Volvo. Dessa köptes loss från en kompis som inte skulle slutföra sina amazonplaner.
Krängningshämmaren har en diameter på 24mm så det stämmer ju med R-Sporten... Finns det några specifika kännetecken som man kan kolla?!