Oljetryck

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Oljetryck

Post by Gusten-37 »

Jag har en B16 motor och när den har stått några timmar och sen starta den så tar det några sekunder innan oljetryckslampan släcks.Sedan är oljetrycket bra det har jag kollat. Det är väl att oljan rinner tillbaka ner i sumpen.Det skall väl finnas en backventil som stoppar detta ,sitter den i filtret som på nyare filter. Eller har det något att göra med reduceringsventilen som sitter under filtret att göra.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det kan ju vara kass oljepump, då kan det ta en stund innan trycket blir rätt.

Det kan också vara stopp i filtret så att oljan går förbi filtret (finns detta på en B16 ?) detta kan också medföra att det tar en stund att få tryck.

Oljetrycksgivaren kan vara kass så att den inte lyser vid rätt tryck.

Det kan vara vanskligt att gå efter lampan eftersom när den väl tänds så är oljetrycket åt helsike redan, det skulle vara lag på oljetrycksmätare i all bilar.

Du bör definitivt kolla upp vad det är som är problemet innan du sabbar motorn i alla fall.

Vet inte om det finns backventil på en B16, normalt brukar det finnas en backventil när filtret sitter upp och ner i alla fall, vet inte hur det är på en B16, det är kanske tveksamt om dom hade backventiler på den tiden, det är väl mest ett påhitt för moderna engångsfilter.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Hände detta i samband med att du har bytt oljefiltret?
AVG
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Post by Gusten-37 »

Nej jag har inte bytt olja sedan jag startade upp den. det var ok de första gångerna jag startade. Men de senaste 4-5 gångerna har det varit så jag har inte tagit någon tid men uppskatta det till ca 5 sek. Jag har tänkt att lossa filtret ,men det kan väl endast sitta på ett sätt.
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Till B-16 så fanns det en plåt som man monterade mellan motorblock och oljefiltret den förhindrar att oljan rinner tillbaks, om den saknas eller är felvänd hålet ska vara vänt uppåt så tar det lång tid att få upp oljetryck.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Post by Gusten-37 »

Jag tackar för tippset och skall så fort jag kan plocka bort filtret och kolla detta.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Post by Gusten-37 »

Den plåten som du talar om den har inte jag på min , kan den kommit senare jag har en tidig 57:a , har också kollat på 2 st motorer till och där var det inte någon heller. Jag har sett den på bild.
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Post by pof2 »

Det finns olika versioner av oljefiltret. Om du tittar på reservdelskatalogen på http://www.gcp.se så står där en del om de olika filtrena. Det tidigaste av modell AC har ingen mellanplåt. Sen är det nog inte omöjligt att en plåten har råkat trillat ur nån gång under tidens lopp. 50 år är en del...
Post Reply