Pris på luftfilter

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Pris på luftfilter

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:33 pm, edited 1 time in total.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Var fick du det priset? Mekonomen säljer samma filter för ca 350 kr. Eller har de tagit slut?
-anglofil-
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:37 pm, edited 1 time in total.
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej.
Jag fick samma besked om pris och det beror på att Ford har justerat prislappen lite åt Volvo. Det kunde ju ha varit värre... :x
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:34 pm, edited 1 time in total.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Nytt luftfilter

Post by robbanA »

Gör som jag gjorde! Köp ett pappersluftfilter till Volvo 140, vik försiktigt upp kanten på stekpannan i botten. Sedan är det bara att byta filtret och vika tillbaka kanten!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Gå med i Amazonklubben och handla filtret för 250kr hos SVIS istället för att beställa det hos Veteranprodukter/Bilia/Mekonomen whatsoever...

Att nytillverkade delar är dyra är väl knappast en nyhet. Och att de där filtren som Volvo nytillverkar genom GCP blir dyra är väl heller inte konstigt, särskilt inte om man väljer att köpa dem genom Veteranprodukter.

Gör som \"robbanA\" skriver istället. Det kanske räcker med att vrida luftfiltret lite då det ju blir mest skitigt på en sida som ligger mot stekpanne-rörets ingång i burken.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:34 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

SVIS får ju stöd av Volvo. Dessutom fick de sitt parti med filter långt innan denna prishöjning skedde. Och med tanke på att VP då kunde ta 300kr och gå med vinst var väl inte 250 ett superbra pris. Jag vet inte om de har kvar några burkar. Men de hade gott om dem i sommras i alla fall. Volvo stödjer ju SVIS på många sätt och vis. Det är trots allt en ideell knytpunkt för flera av volvoklubbarna.

Det är ju knappast så att VP och de andra har höjt från 300kr till knappt 900kr med samma inköpspris. Det är ju Genuine Classic Parts/Volvo AB/Ford Co. som styr priserna på reservdelarna som nytillverkas. GCP har alltid haft skyhöga priser på sina nytillverkade delar, som knappt ens överensstämmer med originalet. För några år sedan höjde de ju priset på framskärmar med några hundra procent.

Det är trots allt 40 år gamla bilar och det kostar ju att hålla reservdelsutbudet igång, ta fram nytillverkningar, lagerhålla delar, distribuera osv. Du förstår säkert att omkostnaderna är många.

Jag tror inte att dessa delar tillverkas i asien som du påstår. Att vissa delar görs i Polen är ju en annan sak. Men det rör sig ju främst om de delar som Veteranprodukter själva har tagit fram (kromdelar med mera). Dessa reservdelar har ingenting med Ford Co./Volvo AB/GCP att göra.

Jag har inte följt prisutvecklingen på nytillverkade delar alls särskilt ingående då jag tycker att kvaliten oftast är så pass dålig och att utförandet inte alls överensstämmer med original. Att det blir dyrt att nytillverka saker i dessa små partier, och att dessutom ta fram tillverkningsplan/material/ritningar osv. för delarna är ju inte konstigt på något vis. Jag tycker snarare att det är fascinernade att VP kan ha så pass mycket nytillverkade saker till låga priser. Tyvärr tummar de lite mycket på kvalite/utförande för att pressa priserna och öka sin egen marginal. Sånna delar köper inte jag. Det går att hitta så mycket annat som är Volvo Original (NOS).
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:35 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men tänk då hurdana priserna hade blivit om delarna skulle ha tillverkats här hemma i Sverige. Dessutom är det nog bara ett fåtal av VP's artiklar som görs i Polen.

Det jag känner till är kromdetaljerna. Plåtbitarna pressas först till i annat (EU-?)land, sedan skickas de till Polen för kromning. Alla vet ju hur dyrt det är att kroma saker och ting i Sverige pga. tillgång/efterfrågan på kromfirmor, miljörestriktioner och avgifter mm.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:35 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, det är helt sjuka pengar för den där plåtburken med ett filter i. Men det är ju faktiskt inte VP som nytillverkar dem utan GCP. Och GCP har alltid hållit sjuka priser på sina delar. De har aldrig försökt hålla en pressa prisbild utan i princip alltid haft överpriser.

Allting som nytillverkas av GCP är svindyrt. Mycket som nytillverkas av VP är _för_ dyrt, men betydligt billigare än GCP.

Det vore bättre att äga en Volvo 140. Till dem finns inget nytillverkat. Däremot lagerhåller GCP en sjuhelsikes massa NOS delar till den modellen. Priserna ser dessutom betydligt bättre ut än till Az. Men marginal torde de ha i alla fall. Jag vet folk som har lyckats få 55% rabatt när de har handlat av GCP. :o
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Kanske läge att klaga lite hos firmorna då istället för och sitta på forumet och gnälla,det glöms ändå bort om 2 veckor och så händer det inget mer.Om alla i klubben ringer eller skickar brev eller skriver på nån namnlista så kanske de kan gå att få ner priserna något??Jag håller med om att priserna nu inte är av dennna värld.Jag tyckte/tycker t.ex. att det var världens rån att köpa nya bromsslangar till bilen.

/Micke
Post Reply