En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Efter bytet av webhotell så "försvann" många bilder, nu skall de sista länkarna vara fixade. Det tog bara ett år eller så
En liten samlingtråd om min renovering av Amazonen.
Eftersom renoveringen sker i omgångar liksom mitt skrivande så blir detta en samlingspunkt för de olika trådarna
Karossbilder innan lack och så skall alla delar på. Trodde att det skulle gå på \"nolltid\" eftersom allt var rent och snyggt?
Lackering av bilen tog 250 mantimmar inklusive spackling och annat grundarbete. Till detta kommer 50 timmar polering av lacken för att bli av med apelsinskalet. Nu börjar man förstå vilket jobb det ligger nedlagt på blänkande bilar på alla dessa bilutställningar.
Bilder finns utsprida i denna tråd...
Lamelldiff, denna diffbroms som kostade mycket fritid under 12 veckor. Man kan undra om det igentligen är värt att läga ner all denna tid på detta tillbehör men nu finns den där iallafall. Bilden visar en DANA30 diff, det jag monterade i min var en DANA27 eftersom jag har en -63'a
en pdf med mått på delarna när man rotar i lådorna http://www.malartorp.com/amazon/axel/antispinn.pdf
av länkarna jag hade här har en del gått förlorade vid konvertering från phpbb2 till phpbb3 så ni får söka istället.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 375#p32375
Alla dessa bromsrör, och så skall dom vara raka också!
Bilbälten skall det vara i bilen också
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 285#p42333
Montering av dragkrok
El är alltid roligt. Har scanat in en del scheman för 12 volt (12 st) som finns att hämta som pdf. Jag har valt att ha kvar dessa fastän det finns att tanka ner från amazonpicture. Dessa är nämligen inscannade med högre kvalite.
http://www.malartorp.com/amazon/el/ELSCHEMA12VOLT.PDF
Med detta verktyg så får man loss slavcylinder och bromscylindrar hur lätt som helst.
Men jag har ännu inte kommit på hur ihel***e man skall få upp en huvudcylinder till kopplingen som har ärjat ihop.
Edit: efter att med lätt våld tryckt in kolven till botten och rengjort invändig framkanten så tryckte jag ur kolven med detta verktyg. Nu kommer inte kolven \"ända ut\" så man får pilla de sista två mm innan kanten kommer fram.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=9&t=2900
Renoverade dörrlås, Går lite tungt i -20, kanske lite för mycket fett?
En pdf på min artikel i Amazonbladet
http://www.malartorp.com/amazon/howto_d ... amazon.pdf
Hur man demonterar en Zenit 36 ner i mista detalj bildserie
Montering av A/C
A/C teori och praktik i denna tråd http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322
en fundering om gammla gummidetaljer
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... ?f=9&t=926
Elförzinknig, här har man lagt ut en del pengar. Kom aldrig till skott att bygga en egen \"försinkning\" men renoveringen är inte färdig ännu.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=9&t=1799
ha de
/janne
En liten samlingtråd om min renovering av Amazonen.
Eftersom renoveringen sker i omgångar liksom mitt skrivande så blir detta en samlingspunkt för de olika trådarna
Karossbilder innan lack och så skall alla delar på. Trodde att det skulle gå på \"nolltid\" eftersom allt var rent och snyggt?
Lackering av bilen tog 250 mantimmar inklusive spackling och annat grundarbete. Till detta kommer 50 timmar polering av lacken för att bli av med apelsinskalet. Nu börjar man förstå vilket jobb det ligger nedlagt på blänkande bilar på alla dessa bilutställningar.
Bilder finns utsprida i denna tråd...
Lamelldiff, denna diffbroms som kostade mycket fritid under 12 veckor. Man kan undra om det igentligen är värt att läga ner all denna tid på detta tillbehör men nu finns den där iallafall. Bilden visar en DANA30 diff, det jag monterade i min var en DANA27 eftersom jag har en -63'a
en pdf med mått på delarna när man rotar i lådorna http://www.malartorp.com/amazon/axel/antispinn.pdf
av länkarna jag hade här har en del gått förlorade vid konvertering från phpbb2 till phpbb3 så ni får söka istället.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 375#p32375
Alla dessa bromsrör, och så skall dom vara raka också!
Bilbälten skall det vara i bilen också
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 285#p42333
Montering av dragkrok
El är alltid roligt. Har scanat in en del scheman för 12 volt (12 st) som finns att hämta som pdf. Jag har valt att ha kvar dessa fastän det finns att tanka ner från amazonpicture. Dessa är nämligen inscannade med högre kvalite.
http://www.malartorp.com/amazon/el/ELSCHEMA12VOLT.PDF
Med detta verktyg så får man loss slavcylinder och bromscylindrar hur lätt som helst.
Men jag har ännu inte kommit på hur ihel***e man skall få upp en huvudcylinder till kopplingen som har ärjat ihop.
Edit: efter att med lätt våld tryckt in kolven till botten och rengjort invändig framkanten så tryckte jag ur kolven med detta verktyg. Nu kommer inte kolven \"ända ut\" så man får pilla de sista två mm innan kanten kommer fram.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=9&t=2900
Renoverade dörrlås, Går lite tungt i -20, kanske lite för mycket fett?
En pdf på min artikel i Amazonbladet
http://www.malartorp.com/amazon/howto_d ... amazon.pdf
Hur man demonterar en Zenit 36 ner i mista detalj bildserie
Montering av A/C
A/C teori och praktik i denna tråd http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=7&t=6322
en fundering om gammla gummidetaljer
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... ?f=9&t=926
Elförzinknig, här har man lagt ut en del pengar. Kom aldrig till skott att bygga en egen \"försinkning\" men renoveringen är inte färdig ännu.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=9&t=1799
ha de
/janne
Last edited by QV on Sat Mar 06, 2010 12:12 pm, edited 45 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Angående problemet med att få isär en huvudcylinder som ärgat ihop ...
Jag brukar spruta in 5-56 på \"baksidan\" av kolven och slipa ´bort allt ärgat man kommer åt utanför kolven, spruta sedan 5-56 även där.
Leta sedan upp en lämplig tvåtumfyra och dra fast den i skruvstycket.
Sen är det bara att slå cylindern ( i längsriktning)mot träet tills kolven kommer ut , och det gör den.
(Kanske känns lite vebo-aktigt , men det funkar och skadar varken cylinder eller kolv)
Och glöm för all del inte att ta lös låsringen
/Tobbe
Jag brukar spruta in 5-56 på \"baksidan\" av kolven och slipa ´bort allt ärgat man kommer åt utanför kolven, spruta sedan 5-56 även där.
Leta sedan upp en lämplig tvåtumfyra och dra fast den i skruvstycket.
Sen är det bara att slå cylindern ( i längsriktning)mot träet tills kolven kommer ut , och det gör den.
(Kanske känns lite vebo-aktigt , men det funkar och skadar varken cylinder eller kolv)
Och glöm för all del inte att ta lös låsringen
/Tobbe
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
För två år i disel hjälper inte.
en vecka i avfettning är också värdelöst!
Får prova enligt \"banka mot planka\" metoden.
Våld och vasselin, de är grejor de.......
Men först skall jag lacka kaross.
Har sprungit runt och letat (jag gör inget annat) efter min färg som jag har köpt. Hittade färgen men inte alla burkar härdare och thinner, iallafall så tror jag det. (för er som gillar färg så vart det PPG.)
Skall flytta bilen 20 mil imorgon kväll, hoppas att raka rör har sänt avgassystemet så det kommer imorgon (fredag) skall även in till Eskilstuna och hämta kylare samt värmepaket från kylarservice.
Så jag hinner inte prova \"banka mot planka\" denna helg men tack för tipset.
Mer bilder kommer
/janne
en vecka i avfettning är också värdelöst!
Får prova enligt \"banka mot planka\" metoden.
Våld och vasselin, de är grejor de.......
Men först skall jag lacka kaross.
Har sprungit runt och letat (jag gör inget annat) efter min färg som jag har köpt. Hittade färgen men inte alla burkar härdare och thinner, iallafall så tror jag det. (för er som gillar färg så vart det PPG.)
Skall flytta bilen 20 mil imorgon kväll, hoppas att raka rör har sänt avgassystemet så det kommer imorgon (fredag) skall även in till Eskilstuna och hämta kylare samt värmepaket från kylarservice.
Så jag hinner inte prova \"banka mot planka\" denna helg men tack för tipset.
Mer bilder kommer
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Är hemma nu, lacken vart inte färdig på 60 man timmar. Vart tvungen att slipa karossen plåtren. Återkommer med bilder till helgen.
Grundfärgen är lagd och karossen är spacklad färdig för slipgrund.
Tyvärr måste jag byta ut högerdörren för den va inge rolig.
/janne
Grundfärgen är lagd och karossen är spacklad färdig för slipgrund.
Tyvärr måste jag byta ut högerdörren för den va inge rolig.
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Så efter lite semester i södra Sverige så kommer här bilderna.
Så här såg den ut när vi började en lördamorgon
Själv var jag slav under maestro
Först justerade vi dörrar, skärmar och huv. Men dessa jävla skruvar
När jag lämnade karossen för blästring av underrede + golv invändigt så mattades även lacken ner utvändigt. Detta resulterade i små genomslag till grundfärgen. Dessa bedömdes som \"farliga\" för det färdiga resultatet och skulle bort. Så fram med sandpapper och börja slipa.
Dag nummer två börjar, efter några timmar börjar det smälla från kompressorn, en gummislang börjar ge upp. Efter någon timme var den fixad och fungerade utan problem resten av tiden.
Börjar bli färdig med slipandet
dags för lack när solen går ner
Dag tre, dags att spackla
Fann några bulor på huven som skulle ner.
Dag fyra, har städat garaget och parkerat pärlan i hörnet
/janne
Så här såg den ut när vi började en lördamorgon
Själv var jag slav under maestro
Först justerade vi dörrar, skärmar och huv. Men dessa jävla skruvar
När jag lämnade karossen för blästring av underrede + golv invändigt så mattades även lacken ner utvändigt. Detta resulterade i små genomslag till grundfärgen. Dessa bedömdes som \"farliga\" för det färdiga resultatet och skulle bort. Så fram med sandpapper och börja slipa.
Dag nummer två börjar, efter några timmar börjar det smälla från kompressorn, en gummislang börjar ge upp. Efter någon timme var den fixad och fungerade utan problem resten av tiden.
Börjar bli färdig med slipandet
dags för lack när solen går ner
Dag tre, dags att spackla
Fann några bulor på huven som skulle ner.
Dag fyra, har städat garaget och parkerat pärlan i hörnet
/janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:37 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
En del av de dimgröna från 62 63 har blå skuff. Detta gäller även min bil.
När jag slipade ner färgen så fann jag blått under det gröna. Det känns som om bilen var blå från början för detta gäller hela bilen. Undrar om det vart fler gröna än blå bilar betällda än va \"ledningen\" trodde så att en del bilar vart omlackerade i grönt men att dom inte \"orkade\" lacka om skuffen.
[img]http://www.malartorp.com/amazon/kaross/färglager.JPG[/img]
/janne
När jag slipade ner färgen så fann jag blått under det gröna. Det känns som om bilen var blå från början för detta gäller hela bilen. Undrar om det vart fler gröna än blå bilar betällda än va \"ledningen\" trodde så att en del bilar vart omlackerade i grönt men att dom inte \"orkade\" lacka om skuffen.
[img]http://www.malartorp.com/amazon/kaross/färglager.JPG[/img]
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Håller med föregående talare. Jag är avis på det utrymme du håller till i, där kan man ju dansa hambo om man blir less
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Det är en rymlig verkstad som min polare har och varm är den också.
Motorn är i, bilen är hög. Kan det bero på att jag har monterat framvagnen separat och dagit fast de övre gummibussningarna innan den vart monterad på bilen? Har för mig att lars bd skrev att det skulle man inte göra.
Det som är kvar att göra är slipgrund, lägga på kol och sedan slipa och sedan lack. Funderar även på att lägga på något lager med klarlack.
/janne
Motorn är i, bilen är hög. Kan det bero på att jag har monterat framvagnen separat och dagit fast de övre gummibussningarna innan den vart monterad på bilen? Har för mig att lars bd skrev att det skulle man inte göra.
Det som är kvar att göra är slipgrund, lägga på kol och sedan slipa och sedan lack. Funderar även på att lägga på något lager med klarlack.
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Så då var det dags igen, det här med att lacka en bil, skall det ta så här lång tid.
Tycker faktiskt att vi ligger i när jag är uppe och \"hälsar på\" men nu är antalet mantimmar upper på 3 siffror!
nåväl jag fann min pärla i detta skick när jag kom upp i Fredags
Eftersom ni borde tröttna på dessa eviga bilder på spackel snart
så ger jag en kort sammanfattning av helgen med denna bild.
Som bilden ovan visar så har Fredag, Lördag och halva Söndag innehållt
en Amazon, kol att pudra bilen med så att den blir fin? + öl.
även fläktkåpan fick en laddning av slipgrund.
Maestro som man var slav under får vara med i denna serie också
Medans slipgrunden torkar har man inte så mycket att göra eftersom alla dörrar och luckor är klara
så vi lägger ner några sliptimmar på en Porsche 917 replika
så nu är det söndag och dags för avresa.
Amzingen har fått ett nytt hörn att stå i, nu med slipgrund på hela karossen.
Om allt stämmer så är det bara några timmars slipande innan topplack.
Så i år kommer vi inte till årsmötet. Någon annan familj får den stora äran att vinna rallyt i år.
Ta väl vara på tillfället för nästa år kommer vi....
/Janne
Tycker faktiskt att vi ligger i när jag är uppe och \"hälsar på\" men nu är antalet mantimmar upper på 3 siffror!
nåväl jag fann min pärla i detta skick när jag kom upp i Fredags
Eftersom ni borde tröttna på dessa eviga bilder på spackel snart
så ger jag en kort sammanfattning av helgen med denna bild.
Som bilden ovan visar så har Fredag, Lördag och halva Söndag innehållt
en Amazon, kol att pudra bilen med så att den blir fin? + öl.
även fläktkåpan fick en laddning av slipgrund.
Maestro som man var slav under får vara med i denna serie också
Medans slipgrunden torkar har man inte så mycket att göra eftersom alla dörrar och luckor är klara
så vi lägger ner några sliptimmar på en Porsche 917 replika
så nu är det söndag och dags för avresa.
Amzingen har fått ett nytt hörn att stå i, nu med slipgrund på hela karossen.
Om allt stämmer så är det bara några timmars slipande innan topplack.
Så i år kommer vi inte till årsmötet. Någon annan familj får den stora äran att vinna rallyt i år.
Ta väl vara på tillfället för nästa år kommer vi....
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:33 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
I morgon (i dag) bär det av för att hämta hem pärlan.
Hoppas på en regnfri period eftersom det inte finns några rutor i den.
Hitills har det inte gått något vidare.
Dragbilen SAAB 9K havererade växellådan idag på lunchen (hemma på gårdsplan) Den lånade 9K havererad startmotorn på gårdsplan. Det är någon som försöker säja mig någonting?
Nåväll i bland förstår man inte vad man ser och hör så jag har parkerat den lånade 9K i en nedförsbacke och i morgon om 6 timmar bär det iväg.
/Janne
Hoppas på en regnfri period eftersom det inte finns några rutor i den.
Hitills har det inte gått något vidare.
Dragbilen SAAB 9K havererade växellådan idag på lunchen (hemma på gårdsplan) Den lånade 9K havererad startmotorn på gårdsplan. Det är någon som försöker säja mig någonting?
Nåväll i bland förstår man inte vad man ser och hör så jag har parkerat den lånade 9K i en nedförsbacke och i morgon om 6 timmar bär det iväg.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.