95 oktan och kamaxel

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

95 oktan och kamaxel

Post by amazon64 »

Tjenare! jag undrar om jag kan köra med blyfri 95 soppa istället för 98 oktanig soppa med blyersättningsmedel. Man blir ju ruinerad pga de tokhöga bensinpriserna (10,62kr/L). Sen jag köpte ilen i januari så har jag alltid kört med 98 oktan och blyersättningsmedel. Förgasaren mår v'l inte bra av det eftersom den baktänder. Jag har visserligen en liggandes och den ska bytas.

Jag har även en b18 Akam som ligger och skräpar. Nockarna är fina och kammen är \"nyrenoverad\" så att säga. hur byter man ut kammen på det enklaste sättet?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Om den baktänder så tror jag felet snarare ligger i tändsystemet. Bilen ska ha mer än 95 oktan egentligen, men det är ju möjligt att ställa tändningen för 95. I teorin så ger detta lite sämre effekt och lite högre förbrukning, så det blir säkert samma kostnad som att köra på 98. Jag tycker du ska fortsätta tanka 98. Om man behöver blyersättning eller ej får vara upp till var och en. Jag använder det ialla fall eftersom det är nästan gratis. Andra använder det inte.

Har du en -64 så har du ju Zenith fallfugg. Kolla att den ställbara accpumpen står på snål-läge. Där har du 1-2dl per mil om den står fel. Jag skulle rekommendera att du renoverar förgasaren eller skaffar en ny om du vill få bilen att gå snålt. En B18 med bra förgasare bör gå att köra på runt 0.8 utan problem. (Min drar ju iofs 1.6 men det är med automat och dålig förgasare.)

Behöver du verkligen byta kammen? A kam är ju standard och inget roligt med den. Att byta kam är inget jättejobb, men man bör ju ha en bok vid sidan av sig om man inte gjort det förr.
-anglofil-
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

du trenger å renovere tenningen:skift til elektontenning,type lucas,eller lumeniton,nye pluggkabler osv......det jelper veeeeeldi.
du trenger å justere FLOTTØRNIVÅ i forgassern.......har kjørt b18 på 0,6 uten problem,å du trenger ikke blyerstattning.....funke HELT fint.HAR ALLDRI BRENT VENTILER ELLER SÆTA PÅ GRUND AV BLYFRI BENSIN :!:
har kjørt blyfritt siden tili 80tal,bla 93okt.......
ska du bytte kam,må du ha toppen av,å ny toppakning,bensinpumpa må ut å fordeleren.radiatorn må ut+++.skift til k-kam eller d-kam......a-kam er ikke spennende,men den kan være et bra emne for omslipning......
Post Reply