Otrevliga ljud från min renoverade bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Otrevliga ljud från min renoverade bakaxel

Post by Nybörjaren »

Har renoverat bakvagn och drivlina under vintern och monterat en nyrenoverad bakaxel. Min gamla ENV var slut så jag letade reda på en spicer som jag lämnade in till SVIS för renovering tillsammans med min växellåda. Har nu kört c:a 100 mil med de nyrenvorade grejorna och kan till min besvikelse konstatera att den nyrenoverade bakaxeln ger ifrån dig en hel del oljud.

Ljudet är ett konstant skrap/friktions/vinande ljud som hörs redan vid låg fart/belastning. Det förvinner dock om man trampar ur och bara rullar.

Det är i stort sett inget glapp alls i bakaxeln, vare sig radialt eller axialt, efter renoveringen och alla lager från växellåda och bakåt är bytta.

..och ja - jag har fylt på olja :wink:

min slutsats är att det är drevsatsen som är sliten eller skadad. Kan det vara någoting annat? Drevsatsen byttes inte vi renoveringen eftersom jag var för snål för det...

är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel annars? Om det finns någon kunnig i Stockholmstrakten som skulle kunna tänka sig att ta en provtur i min 64:a och lyssna på ljudet skulle jag bli jätteglad.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

slutar ljudet när du kopplar ur så är det nog inte bakaxeln, möjligtvis att dreven i diffen inte har rätt anliggningsyta.

men jag gissar på att det är någor i växellådan eller kopplingen.

låter det endast när du kör?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

ja det låter endast när jag kör - när bilen står still är den tyst :lol:

nä skämt å sido... är inte riktigt säker på vad du menar med \"endast när du kör\", men drar man runt axeln med bilen upphissad så låter det inte. D.v.s. när det inte är belastad låter den inte. Samma sak när man kör - kopplar man ur så att den får rulla fritt så låter det inte men när det driver eller motorbromsar låter det.

Om felet sitter i växellåda eller koppling, har du någon bra gissning på vad det kan vara?. Kopplingen är precis nybytt med nytt urtampningslager. Växellådan är som sagt nyrenoverad på SVIS, men det är klart att det kan vara något galet med den ändå. Fast det låter inte som att ljudet kommer från växellådan.

Det enda lager jag inte bytt är stödlager i kardan, men ljudet låter inte som ett deffekt lager samt att om de vore stödlager borde det ju låta även om jag kopplar ur - eller?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Otrevliga ljud från min renoverade bakaxel

Post by Lars Bd »

Nybörjaren wrote:ett konstant skrap/friktions/vinande
Det bör vara ett kuggingrepp som förorsakar ljudet eftersom ljudet endast kommer vid belastning.
Är ljudet lika vid motorbroms kan det vara ett lager.
Lagren är belastade vid motorbroms men kuggingreppen är inte samma som vid acceleration.
Rekomendationen är att du kontaktar SVIS och frågar hur du ska göra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

om man har\" renoverat\" bakaxeln bytt lager och så och har gamla dreven kvar så blir det inte bra om man shimsar om den för dreven är inötta i varandra . jag arbetar med malmkrossar i en gruva och dom drivs med kuggväxlar .vi försöker att inte ändra på shimsningarna när vi river isär dom för att det nöter mer på dreven när man byter anliggningen på gamla drev med kortare livslängd som följd och missljud :lol:
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Intressant information Thord! I mitt fall har de som sagt bytt allt utom drevsatsen och sedan justerat om det med nya schimsningar för att få det så tjat och precist som möjligt. Kanske det som är felet...

Jag tycker ljudet blir värre och värre och därför skruvade jag av locket till axeln häromdagen för att kolla hur det ser ut samt kolla oljan. Det var duktigt med metalflis i oljan. Det sista av oljan som jag skrapade ut med handen var silvergrå och glittrande av metallflis. Och det efter c:a 100-150 mils körning i sommar. Det kan inte vara bra... :cry:

Jag har inte fått tag på SVIS ännu men hoppas på att få bra råd från dem.
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

silver färgen är från dreven,dom håller på att nötas in i varandra,om du har tur så kan det ju gå till sig bäst är ju att höra med svis .fanns det inget glapp alls ? ett litet spel skall alltid finnas,bättre med för stort spel än för lite 8)
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Den tanken slog mig också... finns det hopp om att kuggarna kan nötas in i varandra så att det kommer att bli tyst sedan? Men med tanke på att det låter ganska mycket nu känns det tveksamt om det någonsin kommer att bli helt bra... :?

Skulle bara vilja kolla med er som har amazoner med friska bakaxlar - låter det något om en frisk bakaxel och i så fall hur mycket? Vilka ljud och hur mycket ljud kan man förvänta sig?

Dessutom har jag en fråga om hur varm en bakväxel bör bli. Lägger man handen på min efter att man varit ute och kört en 30 minuter är den rejält varm. Det går att hålla kvar handen men det är nästan så att det bräns. Tecken på hög friktion?!?
Post Reply