Hur trimma billigt??

Moderatorer
Post Reply
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Hur trimma billigt??

Post by rally-amazon »

Har en b20 från en 140 dubbla su-förgasare tänkte plana toppen 3-5mm och en k-kam samt lätta svänghjulet vad kan det ge i ärliga starka hk.samt hur mkt ska jag plana?? (folkrace motor)
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Viktigt

Post by CCB »

Något jag tycker är viktigt är att balansera hela motorn, en kompis hade en 240 med balanserad orginalmotor och avgastrimm. Den gick så bra att vi va tvugna att skruva upp å kolla va de va för kam å om de va nå gjort me toppen. Åsså ha ja snacka me en del som kör folkrace å de tycker att det är viktigare att balancera än att bonntrimma, de tycker att man tjänar mer på balansering.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Att bara plana toppen 3-5 mm kan inte vara bra, det kommer att spika som fan med dagens soppa. Titta runt här och leta efter bilder på förbräningsrum och och arbeta därefter om du ska hyvla av 5mm.

Eller har jag fel?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

Som sagt balancera veven, porta sen toppen lite lätt (slipa ner knölen och avgasstyrningen i avgaskanalen. samt fixa till insuget lite) efter detta så montera ex.vis motsvarande k-, h- eller d-kam. toppen ska du plana så att du får ett kompförhållande på mellan 11:1 och 12:1..
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Jo vet att balansering av b23 kan ge -10-15hk men kostar ju skjortan..men porta lite grann kan man ju göra o bara plana 2-2.5mm samt en k-kam o lätta svänghjulet..Har aldrig hafft av en b20 topp innan knölen ser man den lätt el och ska man bara slipa bort hela?? har du nån bild ? Sen är det väll så ju slätare o finare ytan i kanalerna blir ju bättre är det??
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Ytan ska inte vara för slät eftersom gasen då klumpas ihop till droppar. Tvärtom så ska ytan vara ganska rå, men kanalerna ska vara så jämna och raka som möjligt.

Jag måste få slå ett slag för den bästa trimningen av allt. Låg vikt på bilen! 50 kilo är massor av hästar.
-anglofil-
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

banlans och vikt. kostar ca1200kr. Knölen kan man inte missa. det är bara att slipa ner den och försöka få en fin banform i taket. botten ska du inte röra, möjligtvis bara putsa till ytan. försök få en jämn yta i kanalerna, detta ger bätte resultat. I allmännhet blir det bättre ju slätare kanalen är, detta gäller inte riktigt på insug, där ska man hellst ha en blästrad yta för att få turbulens runt kanterna och därmed en bättre blandning av bränslet.. men så seriös behöver du inte vara.. lycka till!
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Tack för svaren hjälpte mig mkt..Jo vet att det ska vara så raka kanaler som möjligt kan jag porta insuget lite med då el o blästra den sen?? har en jävligt kraftfull bläster 1mm stål kulor så det ska nog gå bra Vet du om sölve stål balanserar vevaxlar han bor nämligen bara några kilometer från mig:..
marmander
Posts: 27
Joined: Mon May 03, 2004 6:45 pm
Location: skene

Post by marmander »

ja, porta du och blästra sen.. kulblästring borde bli jävligt bra.. så har jag gjort... däremot har jag polerat avgaskanalerna..
kör sveriges snyggaste volvo 164:a dubbelturbo
http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
bruksbilen är en 144 sport -67 med OD och
lammeldiff
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

rally-amazon wrote: Vet du om sölve stål balanserar vevaxlar han bor nämligen bara några kilometer från mig:..
Det ryktas om att det absolut bästa sättet att få reda på det är att kika förbi!!

Han kan kanske ha några tips att ge dig också...

Åandra sidan, med planad topp, K-kam och Dubbla SU med "folkracekvalitet" på grejerna så kanske du får upp till en 110hk, och då är det nästan bättre att utgå från en 240 från skroten!!

En B23A har 112Hk original...´Sen tar du bort lite ljuddämpare så tjänar du någon hästkraft!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

längst ner på sidan i en map finns det bilder på Bla B20 toppar.
:wink: http://www3.telus.net/public/iadr/V/
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Jo visst blir det billigare med b23 a men e ju 110kusar orginal e ju en sportmotor från en 140 jag har...
Post Reply