Blöt bil.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Blöt bil.

Post by OrreBorre »

någon som har problem att det läcker in vatten i Amazonen när man tex tvättar den eller när det regnar....nån kan väll vara lite sjysst att berätta lite om detta.och vad ni tex har gjort åt problemet.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det var ett av barnsjukdommarna på dom tidiga bilarna, 1957. Nu kan jag bara tänka mig att det kommer sig av torkade gummiister rund dörrar och fönster. Mig veterligt är det bara att byta.

MvH
Micke
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

jo det är nog detta problem på min 65'a för det är ganska så torra lister runtom...
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Re:

Post by amiz-raggarn »

OrreBorre wrote:jo det är nog detta problem på min 65'a för det är ganska så torra lister runtom...
Välkommen in i klubben, visst är det störande?
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

det är väldigt störande...och jag mådde inge bra när det var blött i bilen :oops: det känns i kroppen . :(
eddie-rebel
Posts: 3
Joined: Mon Feb 21, 2005 4:10 pm

gummi

Post by eddie-rebel »

torrt gummi e en klassiker på våra gamla bilar,,ta en vatten spridare o rikta så den blåser över bilen ,sätt dej i bilen,,öppna en kall pilsner o håll utkik på vart vattnet kommer in,runt framrutan brukar vara vanligast,,
har en mattsvart choppad amazon pickis me mag,s som sover en lång törnrosa sömn,kör även pontiac bonneville cab-65
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

det var en bra ide!! den iden ska helt klart testas...men det får bli en kall cola istället...(15år) 8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ett hett tips är vindrutans nedre hörnor och olika kabelgenomföringar i torpedväggen, typ choke-kabel och elkablar.

Vattnet brukar ofta rinna ner längs insidan på torpedväggen pga. av läckage vid dessa ställen. :shock:

Det man kan göra är att täta vindrutan inifrån med kitt för bilrutor. Man viker upp kanten på gummilisten och tätar ordentligt mellan list och kaross, särskilt i hörnorna då där vattnet gärna rinner igenom.

Min bil har nykittade rutor och jag har försökt täta alla hål i torpedvägg osv. men det kommer ändå in vatten. Har nya dörrlister, fönsterlister, ja det mesta. Men det envisas ändå med att läcka lite om det regnar ordentligt.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag tror inte att du behöver byta några gummilister till sidorutorna om det läcker när bilen står still. Då är det troligare med de punkter som D59471 beskriver. Glöm inte att kolla huv-vajern där den kommer ut..

Hur har du det med rost? Kolla torpedplåtarna. Det brukar vara lite dubbla plåtar där efter gamla lagningar. Tänk på att vattnet du får på golvet lätt rinner ner i hålet där handbromsen kommer upp. Se till att rostskydda i den balken noga. (och i alla andra balkar oxå såklart)
-anglofil-
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

jag skulle chansa på att det är nånstans vid torped väggen.. ska rostskydda alla hål rum med corrostabil hålrum...
hemsk
Posts: 17
Joined: Tue Jun 06, 2006 8:01 pm
Location: Västerås

Vatten i bilen

Post by hemsk »

Jag hade/har vatten under mina gummimattor.
Vattnet som stått var orsak till flera rosthål, och att jutefilten ruttnat.
Därav \"gammelbilsdoften\".
Nu har jag svetsat igen rosthålen och rostskyddsmålat med kallgalv.
Och täckmålat med 2komponent lack i originalfärg. (90)
Den främre gummimattan föll sönder i mina händer när jag lyfte ut den, och är ersatt med en ny från Volvo Lelle i Örebro.
Nu återstår bara att göra en grundlig undersökning medelst en kamrat som spolar vatten på bilen medan jag är i kupen.

http://hemsk.diinoweb.com/files/Nym%E5lat.jpg

En bild på främre originalmattan....
http://hemsk.diinoweb.com/files/Slamsor.jpg

Och Volvo Lelles.....
http://hemsk.diinoweb.com/files/Nymattafram.jpg

Och så gjorde jag en grundlig rengöring av bakre gummimattan med t-röd
och smorde in den med flytande parafin.....
http://hemsk.diinoweb.com/files/ParafinOljadbak.jpg
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Vattenläckage är något som de flesta amazonentusiaster verkar bli drabbade av. Så även min och det har jag inte fått riktigt bukt med än...

Kanske borde vi gadda ihop oss och kräva goodwill reparationer av Volvo? :roll:
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Post by olleholm »

kolla returen i luftintaget om det er enpropp i det.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Jag tog svart silicon och tryckte ner på utsidan vid frarutan runt om, det blev bomtätt och gör man det med lite finess så synns det inte ens att man kletat gojjs där.
Enkelt iallafall.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

silicon är inte att rekomendera, kan göra så de börjar rosta styggt under listen på lång sikt.
bättre är då nån polyuretan baserad tätmassa liknande limmet man limmar mordena bilrutor med.
Post Reply