250hk turbo b20?

Moderatorer
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

250hk turbo b20?

Post by Tim »

Skulle vilja ha lite olika recept på hur jag ska kunna få ca 200-250hk för en liten slant!

funderar på att köpa en b20 och svetsa grenrör för turbo och köpa en sketen intercooler. Vad ska man köra med för kolvar? svarva? extra toppackning?
Vad pallar min orginal låda för? 4vxl lådan? kopplingen? mycke att bygga om för en 5vxl låda?

ja någon som kan komma med ett recept på hållbara 200-250hk?


detta projekt skulle vara ett perfekt ingångsprojekt innan man hoppar på något större...
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Jag håller själv på med en sån motor.

bottendel

B20 borr 91,78
B21ET kolvar
M-stakar
8-bultad vev
ståldrev till kammen

toppen ska ju portas och göras i ordning.
förstärkt vipparmsbrygga
8 mm stötstänger

kam vete fan. BOA3 har jag fattat det som är en skysst kam.

Jag tänkte mig ett MS V3.0 eller ett VEMS sprut. spridare i insugskanalen och turbo från en Audi S2. (2,5 liters motor med trim potential till 300 hk)

Detta borde ge 200-250 hk tycker jag. vad tror ni andra?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

vad ska du köra för drivlina?
ungefär hur mycket har du räknat med att få lägga ut på det bygget?
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

passar b21et kolvarna i en orginal b20 block?
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

passar b21et kolvarna i en orginal b20 block?
nej det gör de inte, man måste borra cylindrarna. däremot har jag hört att B19ET/B200ET kolvarna ska passa. vet inte om de gör de eller hur vanliga de motorerna är. har aldrig sett en ens på bild.
vad ska du köra för drivlina?
min drivlina blir M410 med P-type överväxel, nu lutar det åt en 6 puckad sinterkoppling och saab 900 turbo tryckplatta.
bakaxeln vet jag inte, tänkte köra med orginal men med ändrad bakaxel utväxling. till vilken utväxling vet jag inte ännu.
ungefär hur mycket har du räknat med att få lägga ut på det bygget?
budget bygge men ändå så seriös som man kan bli med begränsad budget. delar som jag måste ha som kostar mycket pengar får helt enkelt vänta tills jag har råd med istället eller tills rätt del för rätt pris dyker upp. det får inte bli halvdant nånstans. är nojjig för haveri.. delar som jag kan bygga själv bygger jag själv osv..
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re:

Post by Amakombi »

Tim wrote:passar b21et kolvarna i en orginal b20 block?


måste vara b20 motor med 8 bultad vev ej de 6 bultade.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

precis, glömde att skriva det.. jag har en vev från B21,den är 8 bultad. vet inte hur jag ska göra riktigt med den för det fattas lite delar mellan remskiva, drev och vevaxel för att få ihop det.

btw, jag har köpt en BOA1 kamaxel, dessa värden har den
lyft 12,4 mm, duration på 279 grader vid 0,50 spel
det bör ju fungera ihop med turbon tänkte jag. högt lyft och lite duration borde bli lite overlap. jag är mottaglig för alla förslag på mitt bygge. så kan du Tim bygga en likadan sen 8)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

låter kanon =D

hade tänkt börja knapa ihop motorn under vinter.. köpa lite delar här och där typ... skulle igentligen kunna köra med ett turbokitt som ger kanske 140-150hk. bara så man får hålla på med lite turbo teknik osv.. testa och dona... tycker det ska bli kul :D
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

ja precis, det här blir den tredje motorn som jag bygger för övrigt. turbo har jag lite erfarenhet av från min saab. det är inte så himla svårt att få det att fungera om man vet grundteorierna. se bara till att du har en vattenkyld turbo, jag byggde om min saab 900 till vattenkyld. orginal är ju bara olja och luftkyld och det har ganska dålig hållbarhet jämfört med en vattenkyld turbo.

du kan ju ganska lätt få ut mer än bara 140-150 hk med ett enkelt turbokit på B20. de som gik säljer ger ju 180 hk. dubbla orginaleffekten alltså. tror till och med att det är med A-kam.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Vad pallar min orginal låda för? 4vxl lådan? kopplingen? mycke att bygga om för en 5vxl låda?
Orginallådan är ingen ide att köra med om du ska turbomata 250hk, vridet kommer döda den ganska snart.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2565

Min åsikt är att slippa allt krångel med att snedställa låda och bygga om spakställ och kardantunnel genom att skaffa den där sprängkåpan.
Har sett den otalet ggr på blocket tex

Lycka till!
Amazon -65
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

precis. växelådan måste bytas.
jag kommer ju därför att satsa på det bästa jag kunde få tag i. nämligen en M400 låda. jag har ju kåpa till b20 för sån ändå. så vill jag ha överväxel vilket jag håller på med just nu. för den tar jag från M46 tänkte jag.
men du behöver ju kanske inte ha den absolut värsta lådan som jag har. en M45 eller en M46 funkar ju givetvis oxå. jag va inne på M45 på B20 förut. så jag köpte en komplett sån låda med 10 splines ingående axel och en rakställd kåpa. de är inte så dyra och det cirkulerar sånna rätt så ofta på blocket mm. det känns inte som att snedställa lådan är ett speciellt vettigt alternativ faktiskt. växelspaken hamnar dessutom ganska snett. visst, det går säkert att göra om länkaget men ändå. kardantunneln lär du ju göra om i vilket fall som helst eftersom du helt plötsligt får kort spak. jag som däremot kommer köra M400 i min bil kan och kommer att köra med långa spaken. utan att behöva ändra kardantunneln. sen så finns det ju amazoner med automat, jag har läst att de ska ha bredare kardantunnel. kanske är det så att man inte behöver modifiera lika mycket i en sån för att få dit en M45/M46 låda. men det finns ju inte så gott om automat amazoner så det vore synd att såga upp en tycker jag..
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

ja en m400 är ju också en goding, lyx att få fortsätta med långkerstin
Amazon -65
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

kommer m400:a lådan från en 164?
när man börjar kolla runt lite ang detta projekt blir man nästan insöad av alla olika lådor och kombinationer hit och dit :shock:
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

japp, M400 lådan är en 4 växlad låda som kommer från 164 och om det är 4 + överväxel så heter lådan M410.
alla 164or med manuell växelåda har sån låda. fördelen är ju att man slipper kapa och krångla i kardantunnel åh få dit kort spak åh grejor. visst, en kort spak är väll det som gäller om man ska rejsa och kunna växla fort. men det är ju faktiskt kaxigare att bli omkörd av en amazon med långa spaken och helst ett gammal takräcke på taket oxå =) gubbvolvo orginal alltså. det som kan vara lite knepigt att få tag på om man vill köra just kombinationen B20+M400 är kåpan mellan låda och motor. detta som jag skriver nu har diskuterats många gånger om på detta forum men jag skriver det igen. det finns två olika sorts B20+M400 kåpor. den ena har ingång för wire koppling och det är den vanligare kåpan, sen finns det en lite mer ovanlig med fästen för hydraulkoppling. själv har jag kopplingswire och kåpa för wire. eftersom jag ändå ska ändra slaget på kopplingspedalen för att inte få så ryckig start med sinterlameller så är det ju enklare att modifiera en bil med wire än hydraul. slaglängden på wiren ska alltså bli lite kortare än orginal. bonusen blir ju en koppling som inte är så trögtrampad :D
det finns färdiga lameller 215 mm att köpa hos dalhems för ingående axel B30-M400. om man ska köra B20-M400 och ha orginalkoppling så krävs det att man monterar en B20-M400 ingående axel. ännu svårare att få tag på än själva kåpan mellan låda och motor. så krävs det att man byter locket där o-ringen sitter och tätar mot lådan inuti kåpan.
vem vill föresten köra med orginalkoppling när man har trimmat om man inte redan äger en bra koppling för B20 redan som man kan använda. men det är alltså enklare att köpa en B20 koppling med B30 splines för M400. tryckplatta kan du ta från saab 900 turbo eller saab 900 T16 har jag läst mig till.
det här var väll en hysfat komplett beskrivning på hur man ska göra hoppas jag.
fler får gärna fylla i här och rätta eventulla fel.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

ok så en m400 är i princip bolt om på växellådsfästena?
hur skiljer det på utväxlingen? menar min 4vxl låda är så lågt vxl så vid 100km/h tror man kolvarna ska titta ut genom huven :D

Jag vill ju gärna ha kvar orginalspaken för tycker det passa så bra i amazonen! samt att jag inte siktar på så höga effektmål.. den dagen jag ska över 250hk så åker allt ut och en b23 får ta plats med 5vxl låda och hela kittet...

Lockar lite att försöka bygga en amazon turbo modell som volvo skulle ha gjort det :) enkel stromberg eller su samt långspak inne och allmänt fräsch under huven :wink:
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Post Reply