Förgasarproblem -64 zenith

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Förgasarproblem -64 zenith

Post by Aton »

Hej, först lite bakgrundsinformation. Amazon -64, Zenith förgasare. Köpte en reparationssats med ny spjällaxel och alla munstycken.
Bytte allt och bilen kändes bra mycket bättre till en början.
Men ngt är inte helt rätt. För det första kändes tomgången lite ojämn och svår att justera. Plus att när bilen är kall så är det svårt att få den att ligga kvar på tomgång utan att använda choken.
Men det mest konstiga problemet kommer när motorn har nått temperatur.
Då tvärdör den och är stört omöjlig att starta. Vare sig jag använder choke eller gasen.
Har även provat att inte röra choken eller gasen med utan resultat.
När sen bilen kallnat så är det inga problem att få igång den.
Mina idéer har sinat helt. Fattar inte vad felet beror på. Nu funderar jag på att byta tillbaka till dom gamla munstyckena. Och sen tillbaka med spjället ifall jag inte uppnår resultat.
Men vad jag förstår så finns det ju ingen justering att göra. Såg att det gick att justera spjället lite i förhållande till axeln. Men där såg jag till att det var bra centrerat och hålen i innerväggen inte täcktes för.
Så lite synpunkter och inputs skulle göra mig riktigt glad om någon känner igen problemen.
/micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har du sett till att membranet monterats noga så att det blivit tätt och fint?

Varit noga med alla packningar och så vidare?

När membranet pajjar brukar man få den där sortens problem med tomgång osv. vid varm motor.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

tycker det låter som flottörnivån är för låg?
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Re:

Post by Aton »

D59471 wrote:Har du sett till att membranet monterats noga så att det blivit tätt och fint?

Varit noga med alla packningar och så vidare?

När membranet pajjar brukar man få den där sortens problem med tomgång osv. vid varm motor.
ja, om det är ekonomiprylen, eller vad den heter som du syftar på.
Nr 2, Översta raden. http://www.cvi-automotive.se/resdela/2e ... s_stor.jpg

Så ska den sitta rätt. Dock var det lite meck att få dit den eftersom den är lite större, det är väl tänkt att det ska buckta i mitten liksom (Flumigt att förklara i ord) Dock fick jag en massa packningar till den. (4 st) varav jag använde två efter att jag kollade på den som satt där innan. Frågan om det var rätt val?

På Packningsfronten borde det inte vara ngt problem. Dock har ju flottörhuset packningar på två sidor varav den som liksom är innåt borde vara svår att få tät. Om man inte tockpressar innåt innan man drar fast skruvarna. Känns som lite svajig konstruktion i mitt tycke. :wink:
StefanM wrote:tycker det låter som flottörnivån är för låg?
Det enda som jag gjort där är ju att den som stoppar bensinen när nivån är nådd. Och mig veterligen så går inte nivån att justera. Eller?

Jag tror planen blir att byta tillbaka till dom gamla delarna. Såg dessutom när jag bytte allt att något av munsyckena inte hade samma diam på hålet.
Eftersom problemet tidigare var lite ojämn gång vid jämn gas plus att vid gaspådrag så dog den 1 sek innan den kom tillbaka (det skulle efter vad jag hört vara det där membranet).

Känns liksom inte att man kan göra så mycket fel när man monterar dit alla saker. Om det inte är ngt moment som är jätte kritiskt.
Tex. Spjällaxeln och spjället är en sak som jag funderat på. Centreringen av den.

Tack för inputen så länge. Ska tänka på det när jag plockar isär den, igen!! Börjar kunna det nu i alla fall. :wink:

/micke
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Om du bytte nålventil, satte du dit samma aluminiumbricka igen eller valde du en annan?
-anglofil-
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Re:

Post by Aton »

Henke 12136 wrote:Om du bytte nålventil, satte du dit samma aluminiumbricka igen eller valde du en annan?
Där har du en poäng... tror faktiskt att jag använde den gamla brickan. Den kan ju säkert göra att det blir fel mått.
Ska kolla det.
Frågan är bara vilket av problemen det skapat :wink:

/micke
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Om du fått en nålventil som ser ut som den gamla vg höjd etc. så är det ju helt grönt med samma bricka. Brickan bestämmer ju flottörnivån. Nu är många utbytes detaljer lika mellan olika Zenith, så det kan leda till att du fått en ventil (som iofs funkar) men som inte är lika med din gamla. Prova att sätt tillbaka den gamla ventilen med den gamla brickan.

Du skrev att något munstycke inte hade samma diameter på hålet som det gamla. Det verkar mysko. Har du fått rätt sats? Kolla numret på påsen så du utesluter felskickat paket.
-anglofil-
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Re:

Post by Aton »

Henke 12136 wrote: Du skrev att något munstycke inte hade samma diameter på hålet som det gamla. Det verkar mysko. Har du fått rätt sats? Kolla numret på påsen så du utesluter felskickat paket.

Kollade det bara när jag moterade allt. Vid en visuell koll snabbt så såg det ut att diffa.
Kan ha fel. Men ska kolla det.
Återkommer när jag testat. Tack alla så länge för snabba svar. :D
/micke
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

uppdatering

Post by Aton »

Okej... efter lite tid har jag testat lite av dom tipsen som nämdes.
Bytte tillbaka till den gamla nålventilen och dubbel kollade att flottören kunde röra sig fritt.
Bytte även tillbaka en del av dom gamla munstyckena.

Nu verkar den inte lägga av när den blir varm.

Kollade även ekonomi membranet, eller vad den heter. Det är helt men dock verkar det bli lite veckat när man trycker dit det.

Som sagt så går den nu. Det enda problemet är jag har noll tomgång. Även om jag ställer upp den så är den orolig.
Totalt utan idéer, kanske vacumet kan påverka fast det har ju inte varit ngt problem tidigare.
Ska riva bort den för typ tionde gången och kolla spjället. Det går ju att justera och vad jag förstår så finns det två små hål i förgasarväggen som har med tomgång att göra.

Men den sista idéen är att köpa en beg på skroten och testa eller allternativt lämna in den till ngn som har koll.
Fast det känns ju inte som \"rocket science\" direkt så jag fattar inte vad problemet är.
Saken blir inte bättre att jag talat mig varm vad bra det är med en gammal bil och att allt är enkelt. Så det fick jag äta upp :D

Någon som kan tillföra något...?

/micke
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:34 pm, edited 1 time in total.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Hur ser den spetsiga skruven ut där du ställer blandningen? Om den är väldigt sliten så kan det ge varierande eller ingen tomgång, men bilen går ändå hyfsat när man gasar.
-anglofil-
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Re:

Post by Aton »

Henke 12136 wrote:Hur ser den spetsiga skruven ut där du ställer blandningen? Om den är väldigt sliten så kan det ge varierande eller ingen tomgång, men bilen går ändå hyfsat när man gasar.
Mmm jag har ju både en ny och en gammal. Sist jag testade var med den gamla. Hade ju inte det problemet tidigare så...

Men kan prova med den nya också. Den borde ju som du säger inte vara sliten ;).

Annars så har jag slut på idéer... någon annan?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Har du kollat Pelles tips? Skev fot är ganska vanligt.
-anglofil-
Aton
Posts: 7
Joined: Wed Jul 19, 2006 9:32 am

Re:

Post by Aton »

Henke 12136 wrote:Har du kollat Pelles tips? Skev fot är ganska vanligt.
Har kollat foten mot ett vinkeljärn. Verkar inte vara det problemet.
Men det kan man ju kolla med startgas vad jag förstår.

/micke
Post Reply