66 Amazon - nye bilder 26.aug 2009

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
amazon 66
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Läckert
Bygger amazon-66 med B20E motor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Läckert är bara förnamnet. Jag är mållös.
Detta måste bli värdens mest välrenoverade amazon och det roligaste av att är att man får följa med och se den så sakta växa fram.
Extra kul är att man får se den från alla tänkbara vinkar och se alla detaljer som är finare än nytt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är när man ser såna här bilder som man inser att allt man gjort i ens liv vad gäller bilar bara har varit fusk och slarv.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Stiligt värre. Men du kan ju inte tro att du ska komma undan med kopparrör ( :shock: ) till bromssystemet på en sån bil.

Aldrig.

Gör om gör rätt. :D
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Man är bara mållös. Vilket gediget arbete du lägger ner. Fantastiskt och riktigt kul att följa din skapelse framåt. Hantverkare är alltid kul att se och du ligger i topp.
Amazon 1957
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Takk takk!

D 59471 : hva mener du med kopparrör ? Er ikke det vanlig ? Forklar!

Går litt fortere framover med min 66 Amazon nå.Tror og håper jeg kan være ferdig til sommeren 07.

Mvh Terje F.
amazon 66
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Post by 121 »

Hm. Jag tycker fläkten (\"vifta\") skulle vara snyggare i gult - som original.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du ska ha elförzinkade stålrör till bromsarna, såsom original.

Annars går det nog att elförzinka kopparrören också. Eller köp sånna där legerade rör som ser ut nästan som stålrör och är styvare än de slappa koppar-rören.

:)

Gulmålad fläktvinge vore fint.

Vilken firma är det som har elförzinkat delarna? Gör du underarbetet själv?
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Trodde kopperrør som jeg har kjøpt var det eneste alternativet.Er jo klar over at de orginale har en annen farge ja.Men hadde ikke tenkt over dette før du nevner det nå.Takk for opplysningen.Håper de jeg har nå er bra nok.

Lakkerte viften gul først ja.Jeg synes oxo det er penest.Men ble aldri helt fornøyd med lakkerings finishen.Kanskje jeg prøver igjen senere.Vi får se.Gul er vell orginal fargen oxo.Tror jeg.Har sett endel oransje vifter.Men er jo flere ting som er forsinket til meg som ikke er det orginalt oxo...

Tror bestemt ikke dette blir verdens best renoverte Amazon nei:) men er jo artig å få skryt da.

Terje F.
amazon 66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

tefjer wrote:Gul er vell orginal fargen oxo.Tror jeg.Har sett endel oransje vifter.
Volvo BM-gul ska fläkten vara på b18 och på b20 ska den vara orange.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

När det gäller färger så finns det många varianter på produktionsbilarna.
Så därför kommer jag inte att kommentera färgval (har inte heller en gul fläktvinge på min bil ännu). Jag har förvisso inte sett ett generatorfäste eller signalhornsfäste i blank elförsinkning på en originalbil.
Men det var inte därför jag började skriva, dina signalhorn ser felmonterade ut. Byt plats på dom eller byt plats på fästena. Signalhornet skall ge ljudet rakt fram ej ner mot backen.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Det er Stefan Öman i Gävle som har elförsinkad delene.

Genaratorfäste og signalhornfäste er helt riktig som QV sier; orginalt ikke försinkad.Det er jeg klar over.Men som jeg har sagt før: min Amazon er ikke renovert helt 100 prosent til orginal stand.Men er fult mulig og sette bilen i full orginal stand igjen da.Har alle deler som trengs.Motoren er jo heller ikke orginal.Nå er det en 76 modell B20 som er satt inn.Da skal jeg kanskje egentlig ha oransje vifte ?

Signalhornene er montert som de var montert da jeg kjøpte bilen.Men det høres logisk ut at de ikke skal peke nedover ja.Skal undersøke saken nærmere.

Mange takk for opplysningene.Fint med kommentarer og innspill:)

Mvh Terje F.
amazon 66
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag tycker du kan välja vilka färger du själv vill om du inte har ambitionen att just bygga en bil helt i originalskick. Fantastiskt jobb måste jag säga. Vifta på! :lol:
-anglofil-
nike69
Posts: 40
Joined: Thu Nov 24, 2005 10:39 pm
Location: oskarshamn

Post by nike69 »

alltså.
jag blir full av avund om jag ska vara ärlig.
jag håller på med en liknande renovering,
men din tar priset i perfektionism :wink:
varför räknade jag ihop mina renoveringskvitton :S
no.6570
Post Reply