Kamaxelval, A eller K?
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Kamaxelval, A eller K?
Efter mycket om och men så har jag börjat riva min motor som gått erbarmligt illa under lång tid. Nu tänkte jag skaffa en ny kam + nya lyftare. Nu till frågorna:
Hur skiljer sig A kammen från K kammen rent körmässigt? Toppen är planad till motsvarande sport-topp men förgasaren är zenith original. (Har ingen plan på att byta förgasare i nuläget eftersom jag har det gamla grenröret.)
Vinner jag nåt på en K-kam eller är det dumheter med original förgasare?
Jag har ju absolut inte ambitionen att bygga en räser men K och A kammarna kostar ju precis lika mycket.
Hur skiljer sig A kammen från K kammen rent körmässigt? Toppen är planad till motsvarande sport-topp men förgasaren är zenith original. (Har ingen plan på att byta förgasare i nuläget eftersom jag har det gamla grenröret.)
Vinner jag nåt på en K-kam eller är det dumheter med original förgasare?
Jag har ju absolut inte ambitionen att bygga en räser men K och A kammarna kostar ju precis lika mycket.
-anglofil-
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Ok, det ante mig. Egentligen vill jag ju hålla mig till standard original, men samtidigt så vill jag köra bilen betydligt mer än jag gjort de senaste åren. Därför vill jag helst att bilen ska bli lite mer körbar. Med automatlåda så är den ju tyvärr väldigt mycket slöare och törstigare än med manuell, så jag bara funderade på om en K-kam skulle ge något med tanke på att jag har en planad topp.
-anglofil-
I min första amazon renoverades motorn på RYS i Torpshammar. De monterade då En D-kam på en annars original motor. Jag tyckde bilen gick mycket bättre än förut fast inte motor innan renoveringen drog olja eller var orkeslös.
När jag en tid senare fick tag i min första DCD och fick den ordetligt bestyckad så gick den som ett skollat troll tyckte jag då
Så jag tror inte en K-kam är bortkanstat på din motor tillsammans med amuomaten
D ock K är ju \"väldigt\" lita varandra
När jag en tid senare fick tag i min första DCD och fick den ordetligt bestyckad så gick den som ett skollat troll tyckte jag då
Så jag tror inte en K-kam är bortkanstat på din motor tillsammans med amuomaten
D ock K är ju \"väldigt\" lita varandra
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Tack för era åsikter. Nu sitter man här och funderar. Hmm.
Fler får gärna tycka till, gärna nån som testat kombination K kam + planad topp + Zenith fugge. (fast det är väl inte så många) Nåja, det ska väl smälla till nån gång under senhösten så jag har någon månad att fundera.
ska bara bygga klart bastun....
och lacka alukarossen...
och få liv i sidventilaren i farsans projekt...
och kolla lambdasonden på Rovern....
Fler får gärna tycka till, gärna nån som testat kombination K kam + planad topp + Zenith fugge. (fast det är väl inte så många) Nåja, det ska väl smälla till nån gång under senhösten så jag har någon månad att fundera.
ska bara bygga klart bastun....
och lacka alukarossen...
och få liv i sidventilaren i farsans projekt...
och kolla lambdasonden på Rovern....
-anglofil-
annars så finns det ju en C-kam oxå. något vassare än A-kam. fungerar förmodligen perfekt med enkelförgasare. jag har iof oxå testat kombinationen B20 med planad, portad topp med D-kam och enkelförgasare. det funkar väll... men en weber eller su är ju klart att rekomendera om man ska ha det tycker jag. så, mitt råd är att om du ska behålla din förgasare som du har så kan du satsa på en C-kam om du vill vara säker på att det verkligen funkar bra. det är min personliga erfarenhet utav det.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
En K-kam har en mycket snäll profil som ger hyfsat högt vacum. Den kommer tillsammans med planad topp och enkelförgasare att ge en fin tomgång och bra lågvarvsegenskaper.
Skillnaden mot A-kamen är främst att den slutar att varva vid 4000 men K-kamen drar minst 1000 varv till med din förgasare, den går ännu bättre med dubbla SU tex.
Så slutsatsen är att du får en mycket roligare och mer praktiskt motor med K-kam, bättre omkörningsegenskaper t ex.
Skillnaden mot A-kamen är främst att den slutar att varva vid 4000 men K-kamen drar minst 1000 varv till med din förgasare, den går ännu bättre med dubbla SU tex.
Så slutsatsen är att du får en mycket roligare och mer praktiskt motor med K-kam, bättre omkörningsegenskaper t ex.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re:
Intressant med alla inlägg. Har ialla fall lånat en motorlyft nu till helgen, så snart ska den ur och därefter skruvas isär för kontroll. (till en Austin Seven behövs ingen motorlyft, bara ett par handskar alternativt lite tvål.)Tyvärr har jag blåst hål i minst en kolv till Rovern så ekonomin känns skral. Men men, laddar man så smäller det.
Det beror ju på hur man kör. Jag märker att den lägger i trean nästan direkt om man bara rullar, men jag vet inte vad det blir för varv. Om det skulle bli ett problem att den blir jätteslö kan man ju alltid växla manuellt med spaken. När man väl kommit upp i fart så upplevs den som surrig redan vid 60.
Om man kör kickdown så drar den till 60 på ettan och 95 på tvåan, men det var längesedan jag gjorde det. Efter 80 så lönar det sig att släppa och låta trean hoppa in, då accar den något bättre.
Marinkammen, är det C-kam eller?Bengan75 wrote:Nåt jag oxå funderat på är marinkammen till automatbilar, men jag vet inte riktigt hur BW35 växlar..
Det beror ju på hur man kör. Jag märker att den lägger i trean nästan direkt om man bara rullar, men jag vet inte vad det blir för varv. Om det skulle bli ett problem att den blir jätteslö kan man ju alltid växla manuellt med spaken. När man väl kommit upp i fart så upplevs den som surrig redan vid 60.
Om man kör kickdown så drar den till 60 på ettan och 95 på tvåan, men det var längesedan jag gjorde det. Efter 80 så lönar det sig att släppa och låta trean hoppa in, då accar den något bättre.
-anglofil-
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact: