Hur är det med Stötstängerna?

Moderatorer
Post Reply
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Hur är det med Stötstängerna?

Post by Matzie »

K-Kamen har ju 10.8 i lyft om jag inte mins fel! Jag funderade på 2mm planing på toppen, är behover stort av kortare stötstänger?
Läste http://www.stahlmotor.se/kamspec.htm där han säger att utväxlingen på Vippan är 1.5, vilker gör att jag får 10.8x1.5 = 16,2 i lyft ?
Är det någon risk att ventilerna krockar med kolven i det lilla gap då ventilerna är öppna vid kolverns toppläge?
Jag hittade : http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=3712
Angående ungefär samma sak, men han hade tagit ner sin topp 3.5 mm och en R-kam!
Frågan är om jag behöver skaffa B30:ins stänger (202mm??)jag med eller om jag klarar mig på B20 (204?)?

Hittade även Kortade till B18/B20. Längd ca 200 mm.
Kortade till B30 från KG6 och uppåt. Längd ca 196mm

Hur är det med ventillyftarna och fjädrarna? skall man byta ut dessa också när man endå är i farten? är det något som slits så pass på 20tusen mil?

Kamaxellagret skall ju även bytas i samband med den nya kamen, men ska man byta Mellanaxellager då oxå? och täckbrickor och hela kalaset?

det är en jungel med grejjer för en ovan, hjälp mig att hitta hem!

Är det nått mer man skall tänka på vid topp / kamaxel byte, förutom att byta packningar överallt?

tack på förhand

// Mats
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Kör med K-kam och \"Max-planad\" topp. Originalstötstänger. Frågan är, är min slö, eller funkar det bra. Tycker det går rätt gött ändå...fast jag har ju inte rivit ner motorn och kollat kolvarna iofs.
Matzie
Posts: 48
Joined: Tue May 09, 2006 7:41 pm

Re:

Post by Matzie »

Fåglefelt wrote:Kör med K-kam och "Max-planad" topp. Originalstötstänger. Frågan är, är min slö, eller funkar det bra. Tycker det går rätt gött ändå...fast jag har ju inte rivit ner motorn och kollat kolvarna iofs.
ja, men då går det iaf att köra så, jag var mest orolig för att få Någon av dessa skador på kolven till följd av för mycket ventilspel: http://www.stahlmotor.se/kolvskada2.htm
Man vill ju gärna vara på den säkra sidan...
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Ventillyftet som anges är inklusive vipparmsutväxling, jag är inte säker, men jag tror de flesta kamtillverkare använder 1,5 som utväxling när de märker B20kammar.


Du skall byta ventillyftare när du byter kamaxel!


Ang. ventilfjädrar så kan det vara läge för byte om du ska varva mer/köra hårdare.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

För att försöka hjälpa dig lite så strukturerar vi det enl.följande.

Lyft
Först måste du säkerställa specen på kamaxeln är lyftet angivet i \"kamaxellyft\" eller \"ventillyft\" (jag har inte specen på K-kam tillgänglig just nu) men jag har svårt att tro den skulle ge 16mm ventillyft!

Stötstänger
Stötstängerna i sig själva ändrar ingen ventilöppningsgeometri, (det är bara höjden på ventilspindeln och höjden på vipparmsaxels centrum samt även form på vipparm om man byter dem). Om du däremot planar toppen så kan du ha nytta av kortare stötstänger om inte justerskruvarna räcker till.

Ventillyftare
Bör alltid följa kamaxel och nock de tidigare arbetat på och bör således inte blandas. Har du en ny kam så skall du ha nya lyftare, man bör också använda \"kamaxelfett\" vid montering samt att en kam erfodrar inkörning i ca: 20 min på min 2000rpm.

Ventilfjädrar
Är det viktigt att man känner till specen på. Inspänningsmått samt att de fungerar med det ventillyftet som är på den kam man skall använda.

Ventil/kolv krock
För att vara på den säkra sidan och mäta spelet mellan kolv och ventil kan man göra det med modellera. Lägg en klick modellera på toppen skruva ihop delarna (ev gamla packningar eller utan) snurra motorn försiktigt för hand och plocka sedan ut modelleran och mät hur mycket lera som det var vid ventilintrycken som blev. Lägg sedan ev. till tjocklek för packning.
Har du sedan en \"högvarvig\" kan det bli risk för kollision vid \"ventilflyt / ventilsläpp\" mao. ventilfjäder hinner inte trycka tillbaka ventilen innan kolven kommer i topp. Då har du en kombination som inte är bra.

Kamaxellager
Byter du om det är behov av det och spelet är för stort eller att de är skadade, är spelet OK finns det ingen anledning att byta dem.

Kamdrev
Däremot kan det vara ide att byta till ståldrev i kamaxel transmissionen.

Övrigt
När du har allting nere så tycker jag att toppen även skall gås igenom. även om man inte byter styrningar så bör ventilet slipas ocg säten fräsas.

Hoppas att detta ger dig en liten klarare bild av läget.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Du kan garanterat köra med original om du ska ha K-kam och inte mer än 2 mm planat.. Jag har just nu original-stänger med KG19-kam och 3 mm planat.. jag har dessutom original-ventilfjädrar..


Vissa lägger nåt mellan vipparmsbryggan och toppen för att kompensera, jag har inte gjort det.. visst blir det en liten annorlunda vinkel men jag skulle tippa på att lyftet påverkas mindre än 1/10 millimeter per mm lyft..

Däremot kan säkert vipparmarna slitas lite konstigt beroende på hur mycket vinkeln förändras och beroende på hur slitna dom e innan..
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Bengan75 wrote:lyftet påverkas mindre än 1/10 millimeter per mm lyft
Det rör sig isåfall om upp till 10% försämring av lyftet, en icke obetydlig påverkan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Re:

Post by Bengan75 »

Lars Bd wrote:
Bengan75 wrote:lyftet påverkas mindre än 1/10 millimeter per mm lyft
Det rör sig isåfall om upp till 10% försämring av lyftet, en icke obetydlig påverkan.
Behöver ju inte nödvändigtvis vara mindre. kan ju lika gärna bli 10% mer
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Hur är det med Stötstängerna?

Post by -67-62 »

Jag tänkte köra med kg5 12,9 lyft vid 0. 12,9-spel0,4-packning1,2 = 11,3 så jag har enl mina mätningar 12,3mm i förbr rum = 1mm till kolven, hur går det..
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Hur är det med Stötstängerna?

Post by Nalletill1000 »

http://www.eatonbalancing.com/blog/2007 ... -pushrods/
Har visas skillnaden pa laget av justerskruven vs. lyft pa ventil. Lite att tanka pa nar man bestammer langden pa stotstanger.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply