tänka på vid avställning?

Moderatorer
Post Reply
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

tänka på vid avställning?

Post by Tim »

vad ska man göra när man ställer bort amazonen för vinterförvaring?
ska stå i en luftig lada i vinter och vill har lite tips på bra att tänka på...
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Du kan ju alltid konservera motorn och ställa bilen på pallbockar så inte hjulen blir ovala, fast det är inte så stor risk. Men i alla fall!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Så kort tid behövs inga märkvärdiga åtgärder men pumpa upp däcken till maxtryck, byt olja&filter ta ur batteriet ladda och förvara så kallt som möjligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Japp. Ut med tändstiften, slå i lite olja i cylindrarna och dra runt så inte gammalt bränsle och avgasrester fräter på motorn. Du bör naturligtvis se till så det finns glykol i kylaren så inte motorn fryser sönder. Se till så det blir cirkulation på luften även inne i bilen eller ställ in en avfuktare.
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det finns en bra grejj man kan köpa på järnhandeln som heter \"torrbollen\". Det är en väldigt effektig liten avfuktare. Den kan jag rekomendera. Inte särkilt dyr och inte går den på ström heller!
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

finns en variant av \"torrbollen Uno\" på biltema och så med tre på fyllningspåsar, jag var där och köpte ett överdragsskydd och en torrboll här om helgen granris ska visst vara bra att lägga runt bilen också har jag hört men inte provat sj? något som är viktigt är i alla fall att städa ur bilen ordentligt och ta ur papper skräp och gamla GLASSPINNAR!! som råttor älskar.
VOLVO 142-72 2.3L B20
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Granris har jag också hört. Men det ska ju vara bra för att hålla bort rottorna. Vet inte om det fungerar. Men du kanske slipper att köpa en wonder baum till våren :D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Lars Bd wrote:Så kort tid behövs inga märkvärdiga åtgärder men pumpa upp däcken till maxtryck, byt olja&filter ta ur batteriet ladda och förvara så kallt som möjligt.
Håller med men lägger till att man bör fylla tanken.

Bäst är det om man kan starta bilen och köra den varm vid några tillfällen och gärna ta en tur runt gårdsplanen. En gång per månad räcker ju.

Annars är det väl som ama tic skrev, städa! Mössen kommer in!
-anglofil-
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Tror nog att det är bättre att låta den stå still över vintern. Annars måste man slå i ny olja i cylindrarna varje gång man kört den. Varför man ska slå i olja är inte för att den inte ska fastna utan för att motverka korrosion från aggressiva restprodukter.
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Enris ska det vara mot råttor.
Att slå i olja i motorn bara över vintern är överkurs, är det frågan om många år eller en fuktig miljö kan det vara ide.
Att starta motorn då och då är inte heller något jag skulle rekomendera däremot ska den köras rejält varm (flera mil) efter oljebyte och direkt ställas in på plats.
Den oljefilmen som då finns räcker gott och väl över vintern.
Kallstarter ger onödigt slitage och skadliga ämnen i oljan.
Det är bättre att lägga tiden på städning både in och utvändigt, lyfta ur mattorna kan också vara bra om det finns fukt under dom.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply