Blinkersproblem

Moderatorer
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Det sitter inne i bilen du borde se det om du kollar under panellen.
VOLVO 142-72 2.3L B20
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Bytte reläet så nu funkar blinkersen men det blinkar snabbare än original och låter inte lika mycket som det gör original. Inget som jag stör mig på iaf.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

De nya reläerna (Biltema och andra dyrare märken) låter inte som de gamla.

Jag har några originalreläer liggandes då jag vet att de lätt bränner fast och att de är lite knepiga att öppna. Det går iofs. De hålls ihop av en veckad fals i aluminiumet och kan öppnas och göras rent.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Re:

Post by amazon64 »

D59471 wrote:De nya reläerna (Biltema och andra dyrare märken) låter inte som de gamla.

Jag har några originalreläer liggandes då jag vet att de lätt bränner fast och att de är lite knepiga att öppna. Det går iofs. De hålls ihop av en veckad fals i aluminiumet och kan öppnas och göras rent.
Jag öppnade det gamla trasiga reläet. Det såg rätt fint ut, förutom att ett vitt litet snöre hade gått av där och det var nog det som orsakade mitt problem.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Hejsan.

Jag vill inte vara någon besservisser men det heter inte \"Blinkrelä\" Det heter \"Blinkdon\"

RELÄ=Tillsätter ström vid tillslag. Alltså när reläet slår till så tänds något eller får ström.
DON=Ökar och minskar ström. När strömmen är uppe i topp så bryts den för att sedan laddas upp på nytt. Därav det blinkande ljuset.

Om man tittar på symbolerna på elschemat så är det ganska logiskt också.

Så har i alla fall jag fattat det...... :wink: (Jag kan ha fel!!)

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Bjoern
Posts: 3
Joined: Fri Jul 15, 2005 5:35 pm

Post by Bjoern »

Mina blinkers lyser numera bara med fast sken.
Det började med att blinkers till höger \"hängde sig\" och bara lös med fast sken, medan blinkers till vänster fungerade som vanligt. Nu har dock även vänster sida slutat blinka.

Bör det vara reläet? För om det är jordningen som rykt borde väl det inte lysa öht?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Du borde byta dina trasiga lampor som du har på blinkersen innan du får de nya böterna på dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply