Hur ser man lättast vilken bakaxel jag har?
Det ska sitta en amazon lamelldiffaxel på den men jag har nu hört rykten om att den kan vara bortplockad, hur kollar jag det lättast?
Hissar upp hela bakvahnen och tittar om hjulen snurrar åt samma håll?
Eller?
Identifiering av bakaxel
Jao, det är nog \"säkraste\" sättet iaf.
Märkningarna på axeln behöver ju nödvändigtvis inte stämma.
Eller förresten, om 'lamelldiffen är trasig, kan det inte bli så att hjulen snurrar åt olika håll då?
Då måste du plocka bort kåpan och kika om det sitter ett lamelldiffpaket eller ej.
Märkningarna på axeln behöver ju nödvändigtvis inte stämma.
Eller förresten, om 'lamelldiffen är trasig, kan det inte bli så att hjulen snurrar åt olika håll då?
Då måste du plocka bort kåpan och kika om det sitter ett lamelldiffpaket eller ej.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Re:
Jo, menhur mycket bromsverkan dsom finns beror väl på hur den spändes in från början och slitage??Lars Bd wrote:Lyft ena bakhjulet och blockera det andra så att det ej kan rotera om det lyfta hjulet utan problem kan roteras saknas diffbroms.
Med diffbroms kan hjulet roteras men det ska krävas 5-10 kpm (vet ej det exakta värdet).
Kom ihåg att inte ha växel eller handbroms i.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge