Värden på turbokam till b30 dubbelturbo!?

Moderatorer
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

K-kam

Post by Finnsebbe »

nog bör väl en K-kam i en B30:a med turbo räcka långt, långt längre än 300?? sugmotoreffekten på en B20E med K-kam är ju 124hkr, detta gånger 1.5 ger 186hkr, med tanke på B30:ans mycket bättre avgaskanal och lite portning torde en sugmotoreffekt på ca 200hkr vara fullt möjlig.

jämför man detta med en fullt ut trimmad B23ET, som kan ge 400hkr med K-kam. sugmotoreffekten på en B23E med 405 topp och K-kam ligger på 136hkr.

obs. K-profilen är inte lika mellan B23 och B20.
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

elleman kam!!

Post by robbanama »

marmander, - kan du kolla med vad beteckningen D6 stär för
Jag har en sådan elleman kam på hyllan....
Eller någon annan som vet?
Fernando
Posts: 9
Joined: Thu May 13, 2004 11:38 pm
Location: Norrland
Contact:

Post by Fernando »

D6 är ju en dieselmotor som volvo byggde åt 240serien, till 740 hette väl
dieseln D24.
amazon -66
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Post by robbanama »

Nej! Elleman D6 :ca 12 mm på insug/11.2 på avgas.
Skulle va kul att veta nockvinkel på in/ut o durationen....
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Men ta och ring upp Elleman så lär du få svar...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply