Henke 12136 wrote:Det bör gå att regga in fd vrak om bilen inte är alltför ombyggd. Den blir då reggad som historiskt fordon. Kravet är 30 år. Man kan ansöka om ursprungskontroll från MHRF om inte bilprovningen kan göra den. Vad gäller en Amazon så lär det inte behövas.
Ja, abolut går det! Det finns många skogsvrak, till och med bilar som har legat begravda under jord, som rullar på våra svenska vägar. Vissa av dom är helt orenoverade också. Man har bara lagat upp rosten.
Med det kräver ju att chassi plåten och bilens identitet (ramnummer) finns kvar.
Om jag förstått det rätt så går det även om bilens identitet inte går att styrka med typ ram/chassienummer. Men det kanske gäller bilar äldre än 1950? Med en 30-talare är det ialla fall inga problem.
jaja men då ska det nog inte vara några större problem för mig att få in aman i registret igen då den har gamla skyltar kvar och jag har alla nummer och så.. och en underskrift om överlåtande av senaste registrerade ägare.. bara invänta våren då så man kan börja vara ute och pilla med bilen.. det är lite som ska göras innan jag försöker mej på att få in den i registret och få den besiktad.. men jag startar väl en projekt-tråd framåt vår-kanten
Bilen är väl inte \"skrotad\" på papperna så vitt jag vet... tidigare ägaren har bara struntat i att betala registreringshållningsavgiften.. så den har bara \"trillat ur\" bilregistret och \"finns\" inte längre då alltså.. men nå borde jag få in den i registret igen.. på ett eller annat sätt löser det sig till sommarn
Jag håller på med ett liknande projekt, dvs att få in en avregistrerad bil. Jag snackade med MHRF och enligt dem så ska det, som tidigare nämnts, inte vara några problem att få in en bil som bara har trillat ur registret. Är bilen däremot skrotad så ska det inte vara möjligt att ta in den igen, OM!, den inte är skrotad innan det nya nummerskyltssystemet togs i bruk. Då ska det gå om bilen är i skapligt originalskick så den klarar en ursprungskontroll och regbesiktning. För min del handlar det just om det sistnämnda.