Ta bort skruv
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
Ta bort skruv
GGGGGGGGGGGHHHHHHHHHH blir så irreterad när jag skulle ta bort generatorn så gick skruven på toppen av och inget finns att ta grepp i ! hur gör jag..Borrade upp o slog in en fyrkantig sak som jag kunde ta grepp med men sen gick den oxå av finns nåt som man skruvar in åt motsatt håll va skulle funka el?? BEHÖVER TIPS!!
En vänstergängad urdragare ska man inte använda på avdragna skruvar, de går endast på skruvar som inte sitter fast.
Kommer du åt att svetsa fast en mutter på den avdragna skruven utan att svetsa i toppen?
Det brukar fungera eftersom man först värmer skruven med svetsningen och sedan får nyckelgrepp på den ditsvetsade muttern.
Plan B.
Gör ett nytt stag som du fäster i tex vattenpumpen eller annat lämpligt.
Kommer du åt att svetsa fast en mutter på den avdragna skruven utan att svetsa i toppen?
Det brukar fungera eftersom man först värmer skruven med svetsningen och sedan får nyckelgrepp på den ditsvetsade muttern.
Plan B.
Gör ett nytt stag som du fäster i tex vattenpumpen eller annat lämpligt.
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
Men om du har varit där och borrat kan du inte ta och borra ut resterna försiktigt i originalhålet?
Börja med ett litet borr och gå stegvis uppåt i dimension på borret.
Till slut när du närmar dig gängorna i det invändiga hålet får man ta det försiktigt och sen brukar det gå att peta och krafsa ut det sista av resterna av den gamla avdragna bulten och sedan brukar man kunna fräscha till gängorna med en gängtapp med rätt originaldimension.
Börja med ett litet borr och gå stegvis uppåt i dimension på borret.
Till slut när du närmar dig gängorna i det invändiga hålet får man ta det försiktigt och sen brukar det gå att peta och krafsa ut det sista av resterna av den gamla avdragna bulten och sedan brukar man kunna fräscha till gängorna med en gängtapp med rätt originaldimension.
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
björn bakke:
Om han redan har borrat ur skruven och provat med en ridgid skruvudragare (? fyrkantig sak ?) lär det bli svårt att bygga upp material på skruven och sedan svetsa dit en M12 mutter.
Tror desto mer på hakanos tips om att borra ur skruven stegvis, pilla bort de sista resterna av skruven och sedan rensgänga med rätt gängtapp.
Kan det vara så att den som monterade dit generatorn använde kopparpasta till gängorna och att galvanisk korrosion har uppstått? Fast i det läget borde skruven ha rostat av, inte rostat fast.
Om han redan har borrat ur skruven och provat med en ridgid skruvudragare (? fyrkantig sak ?) lär det bli svårt att bygga upp material på skruven och sedan svetsa dit en M12 mutter.
Tror desto mer på hakanos tips om att borra ur skruven stegvis, pilla bort de sista resterna av skruven och sedan rensgänga med rätt gängtapp.
Kan det vara så att den som monterade dit generatorn använde kopparpasta till gängorna och att galvanisk korrosion har uppstått? Fast i det läget borde skruven ha rostat av, inte rostat fast.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Ah! Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Så trevligt.
Det finns tre bra sätt varav två är nämnda.
1. Svetsa dit en mutter (som inte gick denna gång) Spraya när det är hett.
2: Borra ur bit för bit, det brukar sluta med att man får gänga om med en lite större tapp, men vi har tur för Amazonen har tumgängor, så det finns någon M gänga som är bråkdelen större.
Förresten: Hålstorlek innan man gängar med M: M6 - 5mm, M8 - 6,8mm, M10 - 8,5mm, M12 10,2mm.
3: Kylspray. Problemet med att värma en skruv/bult som gått av är att den ju blir större. Om man kyler den så blir den mindre. Spraya 5-56, spraya kylspray om vartannat.
Det finns tre bra sätt varav två är nämnda.
1. Svetsa dit en mutter (som inte gick denna gång) Spraya när det är hett.
2: Borra ur bit för bit, det brukar sluta med att man får gänga om med en lite större tapp, men vi har tur för Amazonen har tumgängor, så det finns någon M gänga som är bråkdelen större.
Förresten: Hålstorlek innan man gängar med M: M6 - 5mm, M8 - 6,8mm, M10 - 8,5mm, M12 10,2mm.
3: Kylspray. Problemet med att värma en skruv/bult som gått av är att den ju blir större. Om man kyler den så blir den mindre. Spraya 5-56, spraya kylspray om vartannat.
-anglofil-
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
Ja får nog försöka borra stegvis men det är inte så lätt kommer man lite snett så är det ju kört med gängorna!! svetsa går som sagt inte detta känns inte kul i omed att toppen är nyrenovera o sen går en vikitig skruv av!! annars får man väll gänga upp till m10 el nåt i stället ! TACk för tipsen har någon mer tips så är det välkommet!!
Sista utvägen om du misslyckats med de tidigare kan vara att ta loss toppen, spänna fast den i en pelarborrmaskin och sedan försöka borra ut skruven. Skulle hålet bli för stort kan du montera dit en Hlikoil gänga. Det är en insatsgänga som man gängar in i ett överdimensionerat hål för att sedan få rätt diameter igen).
AVG
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
Rätta mig om jag har fel men toppen är väl gjord av gjutjärn?
Och om man ska svetsa i gjutjärn så ska man helst förvärma gjutjärnet till minst 500°c och efter gängtappen är fastsvetsad ska man sätta för isolering så det blir en väldigt långsam avkylning ca 12 timmar. Annars kyls svetsen ned fort och krymper men gjutjärn ger inte med sig så då kan man få sprickbildningar i svetsningen och tappen lossnar.
Nä de ä omständigt som fan, så använd det som den absolut sista utvägen.
Och om man ska svetsa i gjutjärn så ska man helst förvärma gjutjärnet till minst 500°c och efter gängtappen är fastsvetsad ska man sätta för isolering så det blir en väldigt långsam avkylning ca 12 timmar. Annars kyls svetsen ned fort och krymper men gjutjärn ger inte med sig så då kan man få sprickbildningar i svetsningen och tappen lossnar.
Nä de ä omständigt som fan, så använd det som den absolut sista utvägen.
Re:
Du behöver inte förvärma..... Svetsa ca 1cm-2cm slå sedan på svetsen så den inte krymper, fortsätt sedan så hela biten som ska svetsasCCB wrote:Rätta mig om jag har fel men toppen är väl gjord av gjutjärn?
Och om man ska svetsa i gjutjärn så ska man helst förvärma gjutjärnet till minst 500°c och efter gängtappen är fastsvetsad ska man sätta för isolering så det blir en väldigt långsam avkylning ca 12 timmar. Annars kyls svetsen ned fort och krymper men gjutjärn ger inte med sig så då kan man få sprickbildningar i svetsningen och tappen lossnar.
Nä de ä omständigt som fan, så använd det som den absolut sista utvägen.
Tänk på att du ska ha elektroder som är avsedda för gjutjärn eller rostfritt
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm