Amazon-62 projekt.(Som visade sig vara en-63)
Amazon-62 projekt.(Som visade sig vara en-63)
Hej allihop!
Tänkte visa lite vad jag och brorsan håller på med så här i vintermörkret.
Det är fritt fram och komma med kommentarer.
Så här såg utgångsobjektet ut.
Har hänt en del sen den bilden togs. Karossen rensades på allt, sen så satte vi igång och spacklade och slipade. Blev även tvungna att byta balkarna för framskärmarna som visade sig vara rostiga. I övrigt rostfri förutom lite ytrost på vissa ställen där karossen va plåtren sen tidigare.
Här har vi tagit upp hål i innerskärmen för att få plats med Weber 45:or.
Här har vi börjat spackla och slipa.
Efter mycket slipande så fick vi äntligen på grundfärgen.
Sen när väl grundfärgen va slipad, så kunde vi börja lacka insidan.
Och även få färg på utsidan.
Och när vi ändå va i farten så skrapades undersidan fri från gammal underredsmassa, och målades.
Bakaxeln målad och monterad igen.
En komplett framvagn med skivbromsar från en nyare amazon införskaffades.
Här är framvagnsbalken lackad och monterad.
Och här har instrumentbrädan kommit på plats igen.
Och så här ser bilen ut för närvarande.
Det som händer nu är att nytt innertak håller på och monteras, rutor ska solfilmas och nya gummilister monteras, Det ska svarvas plastbussningar till fram och bakvagnen. Bromsarna ska renoveras, Motorn håller på och renoveras/trimmas, borrad till 2,1L, vevaxel slipad och ballanserad. Nya kolvar och vevstakar viktjusterade. Lättat svänghjul. Portad och planad topp, 46-38,5 ventiler. Timo 840 kam. Weber 45:or Förhoppningsvis ska det resultera i ca.180-190 pigga hästar. Sen ska även plastskärmar, plasthuv och plastfront lackas och monteras.
Fler bilder kommer att läggas upp allt eftersom, om det finns intresse.
Nu är det nya innertaket på plats, ska sträckas upp lite mer bara. Även monterat lite nya gummilister och fläkthuset.
Väntar nu på att få tillbaka rutorna som är inlämnade för solfilmning, sen ska nya rutlister monteras och rutorna sättas på plats.
Tänkte visa lite vad jag och brorsan håller på med så här i vintermörkret.
Det är fritt fram och komma med kommentarer.
Så här såg utgångsobjektet ut.
Har hänt en del sen den bilden togs. Karossen rensades på allt, sen så satte vi igång och spacklade och slipade. Blev även tvungna att byta balkarna för framskärmarna som visade sig vara rostiga. I övrigt rostfri förutom lite ytrost på vissa ställen där karossen va plåtren sen tidigare.
Här har vi tagit upp hål i innerskärmen för att få plats med Weber 45:or.
Här har vi börjat spackla och slipa.
Efter mycket slipande så fick vi äntligen på grundfärgen.
Sen när väl grundfärgen va slipad, så kunde vi börja lacka insidan.
Och även få färg på utsidan.
Och när vi ändå va i farten så skrapades undersidan fri från gammal underredsmassa, och målades.
Bakaxeln målad och monterad igen.
En komplett framvagn med skivbromsar från en nyare amazon införskaffades.
Här är framvagnsbalken lackad och monterad.
Och här har instrumentbrädan kommit på plats igen.
Och så här ser bilen ut för närvarande.
Det som händer nu är att nytt innertak håller på och monteras, rutor ska solfilmas och nya gummilister monteras, Det ska svarvas plastbussningar till fram och bakvagnen. Bromsarna ska renoveras, Motorn håller på och renoveras/trimmas, borrad till 2,1L, vevaxel slipad och ballanserad. Nya kolvar och vevstakar viktjusterade. Lättat svänghjul. Portad och planad topp, 46-38,5 ventiler. Timo 840 kam. Weber 45:or Förhoppningsvis ska det resultera i ca.180-190 pigga hästar. Sen ska även plastskärmar, plasthuv och plastfront lackas och monteras.
Fler bilder kommer att läggas upp allt eftersom, om det finns intresse.
Nu är det nya innertaket på plats, ska sträckas upp lite mer bara. Även monterat lite nya gummilister och fläkthuset.
Väntar nu på att få tillbaka rutorna som är inlämnade för solfilmning, sen ska nya rutlister monteras och rutorna sättas på plats.
Last edited by Henke.N on Mon Apr 27, 2009 8:03 am, edited 5 times in total.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)
Om du kollar på skroten efter sena 66or så finns det M30 axlar med din infästning.
Har du hunnit med kardantunneln också eller fanns den på objektet?
Kommihåg att rostskydda ordentligt så att den överlever tiden (att den är ombyggd är helt OK, bara den syns längs vägarna)
/Janne
Har du hunnit med kardantunneln också eller fanns den på objektet?
Kommihåg att rostskydda ordentligt så att den överlever tiden (att den är ombyggd är helt OK, bara den syns längs vägarna)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Tackar!
De e alltid kul med lite respons på det man gör.
Kardantunneln har vi oxå bytt för att kunna använda M45/46/47 låda. Inte bestämt än vilken det blir, men det lutar åt en M47:a för att få ner varvtalet lite vid längre turer. Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink. Men det blir nog till nästa sommar isf. Inriktar oss på å få den klar och besiktad nu till våren i första hand.
De e alltid kul med lite respons på det man gör.
Kardantunneln har vi oxå bytt för att kunna använda M45/46/47 låda. Inte bestämt än vilken det blir, men det lutar åt en M47:a för att få ner varvtalet lite vid längre turer. Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink. Men det blir nog till nästa sommar isf. Inriktar oss på å få den klar och besiktad nu till våren i första hand.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)
Re:
Tycker själv att färgen e riktigt läcker, lyser liksom upp tillvaron i mörka stunder. Ingen risk att man tappar bort bilen på parkeringen, för den SYNS.Rogge wrote:ser ut som et friskt utgångsobjekt! o vilket resultat! skön orangeröd färg.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)
Re:
240 1030 axel har samma grejor som M30 invändigt, så skall du byta till 240 bör du göra det för att få en bättre upphängning. Men vill man ha fyrlänk kan man även konventera en amazon 67- axel så kan du lättare behålla fälgarna. Men du får då ingan skivor bak.Henke.N wrote: Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink.
/Janne
Vart lite fundersam på hur grova drivaxlarna är på Amazon M30 vs 1030?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
kör med M46 iställret, tror de har bättre utväxling i OD'n än vad M47 har på 5:e växeln, samt att 46:an tål mer stryk.Henke.N wrote:Tackar!
De e alltid kul med lite respons på det man gör.
Kardantunneln har vi oxå bytt för att kunna använda M45/46/47 låda. Inte bestämt än vilken det blir, men det lutar åt en M47:a för att få ner varvtalet lite vid längre turer. Får se hur det blir med bakaxel, har börjat fundera på axel från en 240 och ev. fyrlink. Men det blir nog till nästa sommar isf. Inriktar oss på å få den klar och besiktad nu till våren i första hand.
Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.
M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen \"lika lite\".
Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen \"lika lite\".
Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Jorå, medveten om att 47:an är vekare. Men den är å andra sidan lättare eftersom det är aluminiumhus. Vet om rallyåkare som åker med 47:a, men plockat bort 5:ans drev och synkning för att få ner vikten på drevsatsen och spara synkringarna. Blir i princip en 45:a med aluminiumhus.Hasse63 wrote:Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.
M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen "lika lite".
Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
En 46:a är tyngre än en 47:a...
Måste hålla vikten nere
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)
Re:
Anledningen till att jag köpte bilen var att den va näst intill rostfri, förutom lite ytrost på vissa ställen. Så första tanken va att jag "SKULLE BARA" lacka upp den, och sen åka med den motor som satt i. Men så upptäckte jag det fanns lite rost i balkarna för framskärmarna, så dom byttes ut mot nya. Men det va all rost som fanns på bilen. Det va då allt spårade ur, och det ena gav det andra. Och här är vi nu!Hasse63 wrote:Det ser ju riktigt bra o kul ut med den färgen. Man har svårt att tro att det är samma bil då man ser första bilden. Den ser ut att vara rätt rostfri eller han ni använt ekonomiplåt till allt så lagningarna inte syns.
M47 är lite vek av sig, M46 är då ett bättre allternativ då man ska trimma och sen "lika lite".
Kom att tänka på en liten bil som har liknande färg som er men som har lackats silver på....Se själva jag tycker kombinationen är klockren.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ght=austin
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)
Detta har hänt!
Lite uppdatering av vad som hänt sista veckorna.
Har fått tillbaka rutorna från solfilmning, så nu är bakrutan på plats.
Nya länkarmsbussningar till framvagnen har svarvats.
Sen så råkade vi ramla över en kpl. R-sport B20 med volvos egen steg3 topp, smidda kolvar,lättat svänghjul, balanserad vevaxel, Timo 840-kam, mm.
Tyvär visade det sig att kammen hade börjat gå ner sig på två nockar, tur att vi har en ny liggandes. Sen så hade två avgassäten sjunkit ca.
1-1 1/2mm in i toppen. Förmodligen pga. att tidigare ägaren fuskat med å använda blyersättningsmedel i bensinen. Hur som helst så e toppen renoverad och lösa säten monterade, så nu behöver vi inte tänka på å använda blyersättning längre.
Några bilder på toppen.
De va allt för ikväll, i morron ska framvagen monteras, och sidorutorna bak ska på plats.
Återkommer med fler bilder allt eftersom.
Nu e jag trött å ska sova några timmar.
Hej så länge.
Har fått tillbaka rutorna från solfilmning, så nu är bakrutan på plats.
Nya länkarmsbussningar till framvagnen har svarvats.
Sen så råkade vi ramla över en kpl. R-sport B20 med volvos egen steg3 topp, smidda kolvar,lättat svänghjul, balanserad vevaxel, Timo 840-kam, mm.
Tyvär visade det sig att kammen hade börjat gå ner sig på två nockar, tur att vi har en ny liggandes. Sen så hade två avgassäten sjunkit ca.
1-1 1/2mm in i toppen. Förmodligen pga. att tidigare ägaren fuskat med å använda blyersättningsmedel i bensinen. Hur som helst så e toppen renoverad och lösa säten monterade, så nu behöver vi inte tänka på å använda blyersättning längre.
Några bilder på toppen.
De va allt för ikväll, i morron ska framvagen monteras, och sidorutorna bak ska på plats.
Återkommer med fler bilder allt eftersom.
Nu e jag trött å ska sova några timmar.
Hej så länge.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Amazon-62 (projekt)