Vad för bränslepump till B20 med dubbla Weber 45:or?

Moderatorer
Post Reply
VolvoMatte
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:33 pm
Location: Uppsala
Contact:

Vad för bränslepump till B20 med dubbla Weber 45:or?

Post by VolvoMatte »

Jag undrar vad man ska använda för bränslepump och eventuell tryckregulator till en B20 med dubbla Weber 45:or? Det får inte kosta allt för mycket heller...Hur mycket får den trycka, läste nåt om att 0,25 bar är maximalt vad nålventilerna klarar av... Hur mycket måste den flöda?
Helst skulle jag vilja slippa köra med tryckregulator för att hålla nere kostnaderna (Folkrace)... Alla tips är välkomna!

///Matte
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Post by robbanama »

Biltemas ca500 kr (plac: inte på motorn) plast dra kopplingarna försiktigt..
reg filter king 3-400 kr.
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Det brukar funka bra med orginalpumpen, det blir ju sällan några långa urvarvningar så att flotörhuset hinner tömmas.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
VolvoMatte
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:33 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by VolvoMatte »

Är rädd för att det blir \"för\" högt tryck med original mekaniska pumpen...när man varvar så slår den ju liksom fram soppan...Pumpen som jag har funderat på är Facet Solid State som tydligen ska funka utan bränsletrycks regulator som jag fattat det! Sen har ju Mekonomen pumpar också, blir ju lite billigare än en Facet...men är dom pålitliga undrar man ju...utseendet för tankarna till SU-pumpen som användes till Bensinvärmare...dom är ju inte alltför roliga att jobba med går när dom vill!
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Det brukar fungera med den mekaniska och får du bilen att gå bra blir du ju av med den iaf så det är ju dumt att kasta ut pengar på en regulator och elpump.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
VolvoMatte
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:33 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by VolvoMatte »

Jag ska bara köra KM tävlingar med bilen, för jag har ändå gjort så mkt att jag inte ill bli av med den och det slipper man ju i KM...Nån som har erfarenheter av Biltemapumpen då? Bra? Dålig? Prisvärd?
Sen måste jag ha luftfilter till webrarna också...tänkte ha såna man sätter fast med buntband runt trattarna...vilka är billigast på såna filter tro?
///Matte
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Denna pump kostar 640kr hos misab, verkar ju bara ett bra alternativ om du vill slippa regulator:

AP015, Elektronisk Universalpump för standard och moderat trimmade bensin- och
dieselmotorer upp till 4 liter.
Flöde: max 90 liter/timma
Tryck: max 0.25 bar.
Spänning: 12 Volt
Monteringstillbehör medföljer, såsom vibrationshämmande fästring,
skruvar dito och monteringsanvisning.

Jag köpte Pipercross trattfilter på KG för 250kr paret för nåt år sen, möjligen att det är samma pris fortfarande.
KM är väl ingen garanti att inte bli av med bilen, berätta när det går bara :lol:
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
matte76
Posts: 7
Joined: Sat Jun 05, 2004 12:24 pm

Post by matte76 »

om du tänker använd orginal pumpen kan du pröva med tank-retur över en strypning på slangen \"typ slangklämma\" som du kan justera :idea: använd dig inte av Pipercross trattfilter :!: dom är visseligen snygga men inte ett dugg bra :!: varifrån tror du trattarna tar luften :?:
Post Reply