Unken lukt

Moderatorer
Post Reply
Gugge
Posts: 4
Joined: Tue Jun 01, 2004 4:57 pm
Location: Öland

Unken lukt

Post by Gugge »

Är det någon som har nått tips om hur man får ur den unkna lukten som blir när bilen har stått några år. Jag har skurat och putsat med alla tänkbara medel men ändå finns en viss lukt kvar.
Kom med tips tack.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du plockat ur samtliga gummimattor? Detbrukar ligga en filtmatta under gummimattan och om den är blöt brukar det lukta unket. Ta bort den och ersätt den med tidningspapper som drar ut fukt mycket bättre. Kolla även så det inte läcker in vatten från vindrutan eller luftintaget. Lycka till. :)
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, vik upp gummimattorna så gott det går utan att de spricker (smörja upp dem först?) och lägg tidningar istället för filtmattor aternativt ingenting utan låt det torka ur ordentligt.

Något som tar upp dålig lukt i bilen effektivt är ättika. Om någon tex. har rökt eller om man har fått någon annan unken doft permanent i bilen tar ättikan effektivt bort den. Fyll några rena glasburkar med ättika till hälften och ställ dem på strategiska ställen i bilen. Låt det sedan stå så sålänge du bara kan.

Jag hade problem med lukt i min bil tidigare pga. en incident vid svetsning och all doft försvann med hjälp av ättikan. En del av torpedfilten under instrumentbrädan hade brännts och det luktade brännt i hela bilen. Men i ättiksburna blev det \"sotstoft\" på botten när jag kom tillbaka till garaget efter vintern, och dofterna var borta.

Testa!
matte119
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:49 pm
Location: Linköping/Ljungsbro

Post by matte119 »

Såhär kan man ju göra :D :D

Image
Image
VOLVO 13134 VE 1965 Såld
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

matte119 wrote:Såhär kan man ju göra :D :D

Image
:oops: gulp!
-anglofil-
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Då är det biligare med ättika,Farmor har säket. Och så ser man vad man kör så man inte kör på Farmor.

:lol: :lol:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Ja... undra om ättika rår på den goa lukten i den amazonen... :shock:
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Post Reply