Dubbelkommando

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
nokia9902
Posts: 72
Joined: Fri Apr 23, 2004 5:22 pm

Dubbelkommando

Post by nokia9902 »

Hallo Amazonvänner nån som har sett eller har någon dokumentation om hur dubbelkommandot så ut på den tid det begav sig då Amazonerna andvändes som trafikskolebilar?tacksam för svar på min mail som är: amazon67@telia.com
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

inte om jag är ute o seglar, men jag har för mig att Amazoner inte fick användas som körskolebilar, eftersom handbromsen inte satt mellan sätena?
Men jag kan ha fel. Har jag dagligen enligt chef och fru..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hahaha...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
nokia9902
Posts: 72
Joined: Fri Apr 23, 2004 5:22 pm

Dubbelkommando

Post by nokia9902 »

Tror inte det har någon betydelse om handbroms inte sitter mellan sätena då man har fotbroms i dubbelkommandot
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Min far övningskörde i Stockholm i en Volvo Amazon 1965 när han skulle ta körkort. Bilen tillhörde en körskola och hade dubbelkommando (om han minns rätt).
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Så här är det: man får inte köra upp i en privat Amazon (följaktligen utan dubbelkommando) eftersom bilskoleläraren inte kan rycka i handbromsen då. Min bror fick inte köra upp i familjens Amazon utan han fick låna en annan bil, men han fick gärna övningsköra i den. Själv kör jag med raka enkelkommandon - frugan sitter bredvid och bestämmer. :roll:
-anglofil-
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dubbelkommando

Post by cruisingphill »

Vet inte hur jag denna trötta afton hittade denna mer än fyra år gammla tråden men jag har lite info...

Dagen då jag kom hem med Amazonen till byn så kom en anonym granne förbi på gatan och blev pratglad. Mannen är 65++ och blev väldigt glad över att se bilen min då han "på tiden det begav sig" hade körskola inne i stan och köpte två stycken Amazon årm. 1966 som skolbilar. Förutsätter att dubbelkommando fanns.

Om tillfälle ges och jag stöter på nämda granne så ska jag efterfråga fotografier!





Spiken i kistan... eller?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Re: Dubbelkommando

Post by Rille »

har du stött på grannen ännu? =)
P 12134 VD (chassi 70500)
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Andreas Madsen wrote:inte om jag är ute o seglar, men jag har för mig att Amazoner inte fick användas som körskolebilar, eftersom handbromsen inte satt mellan sätena?
Men jag kan ha fel. Har jag dagligen enligt chef och fru..
:lol: :D
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dubbelkommando

Post by cruisingphill »

Rille wrote:har du stött på grannen ännu? =)
Nej grannen har flyttat från byn och då han inte var någon vi brukade umgås med eller samtala med annars så har jag inte en aning om vart han tog vägen, han tog frugan o Audin och drog...
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Dubbelkommando

Post by Telis »

nokia9902 wrote:Hallo Amazonvänner nån som har sett eller har någon dokumentation om hur dubbelkommandot så ut på den tid det begav sig då Amazonerna andvändes som trafikskolebilar?tacksam för svar på min mail som är: amazon67@telia.com
Hur har det gått då? Det vore ju trevligt att se några bilder om du hittat några.
/Henrik
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dubbelkommando

Post by A-masen »

Jag har svaga minnesbilder av detta från mitten av 60-talet. En kompis farsa drev bilskola, och någon gång tittade vi i motorrummet på en övnings-Amazon.

Som jag minns det, så var det helt enkelt T-kopplingar på broms och kopplingsrören. Detta förutsätter naturligtvis att frikopplingen var hydraulisk, vilket har skiftat genom åren vad jag har förstått. Det måste väl ha varit dubbla oljebehållare och annat också, men det har jag inget klart minne av.
Hursomhelst, när det är ett hängande pedalställ så måste det ju gå att montera även på högersidan. Högerstyrda bilar fanns ju, och finns väl fortfarande?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Dubbelkommando

Post by einar- »

Batterilådan sitter väl i vägen då men batteriet går ju att sätta i skuffen. Då är det ju enkelt att bara ta hela "lådan" som sitter på förarsidan och sätta dit istället för batterilådan med tillhörande behållare och pedaler.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dubbelkommando

Post by A-masen »

När du säger batteriet, så minns jag att det var flyttat på denna skolbilen. Orsaken till att vi öppnade huven var nämligen att fläktremmen slirade och vi löste det.

Men om det nu har tillverkats både vänster och högerstyrda Amazoner, så måste ju dom här delarna ha varit på något sätt lite "modulanpassade". Vi måste komma ihåg att vi talar om en bilkonstruktion där man i mångt och mycket "tänkte till före".

Jag var vid den här tiden runt 20 år, och har sett en del bilar sedan dess. Och om vi säger så här att jag skulle ha skrivit en uppslagsbok eller liknande, vid den tiden, då skulle jag ha tagit en Volvo Amazon som exempel på uppslagsordet "Bil" eller Automobil, som det egentligen heter. I den bilen fanns allt som då var självklarheter och defactostandard. (Ett låneord ur dataspråkets värld, som inte fanns då). Konstruktionen var också självklar och enkel. (Fundera lite över varför inte P-G Gyllenhammar lyckades övertala aktieägarna att gå med på Renaultfussionen).
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Dubbelkommando

Post by Shift »

Jag har för mig att morfars körskolan som han hade använde Amazon, men även Opel Kapitän.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply