frostplugg

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

frostplugg

Post by Raggarn »

hej!
nåt fruktansvärt har hänt med min b20. en frostplugg har gått. Kan man trycka in den igen och få det bra eller köpa nytt eller köpa ny motor eller vad göra? Går det att laga frågas kom...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Frostplugg

Post by A-masen »

Rent generellt är det ju så att frostpluggen är som en säkring. Den skall lossna om kylvattnet fryser, som det hörs av namnet.
Det går att sätta i en ny frostplugg. Den gamla anses förbrukad om den har lossnat.
Men när det har hänt måste man ju alltid ta reda på orsaken till att den lossnade. Normalt har man ju glykol i kylarvattnet så det skall inte hända. (Du har väl glykol?)
Så köp en ny plugg, kostar nog en struntsumma i sammanhanget, sätt i den och kontrollera noga tätheten. Helst också ett kompprov så att inte blocket har frusit sönder invändigt.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Testa banka in den igen bara. Blir det tätt så blir det, annars är det bara köpa en ny.
Amaroyce -64
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

okej, ska ta reda på vad en sån kostar, ska även testa att bara slå in den, funkar det så funkar det. Nej jag hade ingen glykol, trodde inte jag hade vatten i överhuvudtaget.

tack för svaren!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

En frostplugg kostar bara några kronor, det är inget att snåla med. Det brukar nämligen inte lyckas att få gamla frostpluggar täta igen. Glykolen som rinner ut är dyrare än frostpluggen.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Frostplugg

Post by Lars Bd »

A-masen wrote:Rent generellt är det ju så att frostpluggen är som en säkring. Den skall lossna om kylvattnet fryser, som det hörs av namnet.
Frostpluggen heter expansionsplugg och är bara till för att enkelt och billigt täta de hål som blir vid gjutningen av blocket.
Pluggen har ingen som helst säkerhetsfunktion, om den trycks ut vid en frysning beror det bara på att man har haft tur och att frysningen skedde vid ett gynnsamt ställe.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Re: Frostplugg

Post by Adrenaline »

Lars Bd wrote: Frostpluggen heter expansionsplugg och är bara till för att enkelt och billigt täta de hål som blir vid gjutningen av blocket.
Pluggen har ingen som helst säkerhetsfunktion, om den trycks ut vid en frysning beror det bara på att man har haft tur och att frysningen skedde vid ett gynnsamt ställe.
Sant, vid gjutnig blir det alltid stjärnor i godset där det är svagare än övrigt, och det är där man borrar in frostpluggar.
Amaroyce -64
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Frostplugg

Post by StefanM »

Adrenaline wrote:
Lars Bd wrote: Frostpluggen heter expansionsplugg och är bara till för att enkelt och billigt täta de hål som blir vid gjutningen av blocket.
Pluggen har ingen som helst säkerhetsfunktion, om den trycks ut vid en frysning beror det bara på att man har haft tur och att frysningen skedde vid ett gynnsamt ställe.
Sant, vid gjutnig blir det alltid stjärnor i godset där det är svagare än övrigt, och det är där man borrar in frostpluggar.
mycket ska man höra.............stjärnor i godset, det vill jag höra mer om?

frostpluggarna som vi kallar de för i detta landet heter på engelska coreplugs. Det är alltså utsticken på kärnorna som sticker ut där då de måste sitta fast nånstans. Kärnorna är alltså det som formar håligheterna inne i gjutningen och de kan inte hänga fritt svävandes och därför är det hål i sidorna på blocket .
Idag gjuter man med helt andra metoder och behovet av pluggar är inte lika stort.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Re: Frostplugg

Post by Adrenaline »

StefanM wrote:
Adrenaline wrote:
Lars Bd wrote: Frostpluggen heter expansionsplugg och är bara till för att enkelt och billigt täta de hål som blir vid gjutningen av blocket.
Pluggen har ingen som helst säkerhetsfunktion, om den trycks ut vid en frysning beror det bara på att man har haft tur och att frysningen skedde vid ett gynnsamt ställe.
Sant, vid gjutnig blir det alltid stjärnor i godset där det är svagare än övrigt, och det är där man borrar in frostpluggar.
mycket ska man höra.............stjärnor i godset, det vill jag höra mer om?

frostpluggarna som vi kallar de för i detta landet heter på engelska coreplugs. Det är alltså utsticken på kärnorna som sticker ut där då de måste sitta fast nånstans. Kärnorna är alltså det som formar håligheterna inne i gjutningen och de kan inte hänga fritt svävandes och därför är det hål i sidorna på blocket .
Idag gjuter man med helt andra metoder och behovet av pluggar är inte lika stort.
Ja vad är det du inte förstår?
När man gjuter ett block så blir det försvagade ställen.
Offtast där man tappar aluminiumet. Det är där man borrar in en frostplugg istället.
Amaroyce -64
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Frostplugg

Post by Lars Bd »

Adrenaline wrote:Det är där man borrar in en frostplugg istället.
En amazon har inga frostpluggar utan den korrekta benämningen är expansionsplugg enligt Volvo och inget annat vilseledande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Ja jag tycker det är skit samma om den heter buttplugg.
Funktionen är ju densamma i vilket fall..
Amaroyce -64
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Frostplugg

Post by StefanM »

Adrenaline wrote:
StefanM wrote:
Adrenaline wrote: Sant, vid gjutnig blir det alltid stjärnor i godset där det är svagare än övrigt, och det är där man borrar in frostpluggar.
mycket ska man höra.............stjärnor i godset, det vill jag höra mer om?

frostpluggarna som vi kallar de för i detta landet heter på engelska coreplugs. Det är alltså utsticken på kärnorna som sticker ut där då de måste sitta fast nånstans. Kärnorna är alltså det som formar håligheterna inne i gjutningen och de kan inte hänga fritt svävandes och därför är det hål i sidorna på blocket .
Idag gjuter man med helt andra metoder och behovet av pluggar är inte lika stort.
Ja vad är det du inte förstår?
När man gjuter ett block så blir det försvagade ställen.
Offtast där man tappar aluminiumet. Det är där man borrar in en frostplugg istället.
jo det jag menar är att du måste vara ute och cykla fullständigt, har aldrig hört det du säger och skulle gärna vilja ha en mer vetenskaplig tes huruvida gjutningarna blir avgjort sämre på vissa ställen.

Jag är ingen gjutare själv men så mycket vet jag att du har helt fel.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

StefanM:

Då kanske du kan förklara vad dom gör där på äldre motorer och varför
dom försvinner mer och mer på nyare motorer?
Amaroyce -64
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Inget av dom är egentligen korrekt, inbörden av expansionplugg och frostplugg är ju samma sak, pluggen sitter som sas ovan eftersom dessa hål blir kvar efter gjutningen och är en del av gjutformen.

Om vattnet fryser i motorn så expanderar det lika mycket åt alla håll och även om en \"frostplugg\" lossar så kan mycket väl blocket spricka i alla fall.

Vissa av hålen finns där även för att man ska kunna få dit kamaxlar, motorvärmare och komma åt att göra rent vid renovering, men hålen i sig är efterlämningar av gjutformen.

Moderna motorblock har inte lika många hål eftersom moderna gjutmetoder och material (kompaktgrafitjärn, lättmetaller osv) fungerar på lite annorlunda sätt och behovet av dessa hål inte längre är lika stort.

Personligen anser jag att \"frostplugg\" är en bra benämning av den enkla anledningen att det är vad dom flesta kallar dom och om man säger \"frostplugg\" så vet i stort sett alla vad man menar, att det sen inte är en korrekt benämning har kanske i stort sett inte så stor betydelse precis som att bromsolja, stadsjeep och MIG svets är felaktiga benämningar men ofta används i alla fall av den enkla anledningen att folk vet vad man menar.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

volvo kallar dem för expansionsplugg av den anledningen att de är släta kupade brickor och när man monterar dem så trycker man till centrum på dem och de fastnar pga expanderingen.
Volvo använder alltså inte de skålar som är betydligt vanligare hos andra.

Och som svar till Adrenaline så skrev jag tidigare hur gjutningen fungerar och Micke_932 skrev också ungefär liknande ovan.
Post Reply