B18 går ojämt på tomgång och tar vatten

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

B18 går ojämt på tomgång och tar vatten

Post by brorsan »

Problem 1: Min B18 går konstigt på tomgång, nästan som den bara går på tre burk. På sistonde har den ibland lagt av när den är varmkörd och jag stannar i en korsning. Dessutom svarar den dåligt på gasen, man måste liksom smyga iväg, trycker jag ner gaspedalen för mycket lägger den av. Ibland kan den uppföra sig liknande efter en sväng, gasar jag på så tappar den orken först, för att sedan sticka iväg. Kör jag rakt fram, den är varmkörd och har farten uppe går den alldeles utmärkt vid kick down. Acc-munstycket verkar fungera, den pumpar då ut en skvätt när man vrider på gasreglaget. Det sitter ett genomskinligt soppafilter på den efter pumpen och det är fyllt med bensin. Känns ändå som skit i förgasaren, bilen har varit avställd dom senaste fem åren... dock sporadiskt körd ändå, eftersom ägaren bott i en håla utan polis. Några andra heta tips? Vågar man skruva isär Zenith 36an för att kolla, eller måste man montera nya packningar nånstans?

Problem 2: Vatten försvinner spårlöst, mer när det är varmt ute. Först trodde jag det var kylaren, den läkte lite i flänsarna såg jag när jag tittade under huven och samtidigt gasade (fläkten liksom sög ur vatten från kylaren), men jag slog i lite kanel i morse och kylaren är numer tät (och nejdå, inget annat är tätt, värmen och allt fungerar som det ska). Min första tanke är topplockspackningen, men tidigare erfarenheter av trasig toppackning gör mig ändå tveksam, det brukar koka ganska våldsamt har jag för mig... iofs finns det inget expansionskärl på amman, så det kanske inte märks på samma sätt. Tycker ändå det borde ånga friskt från skvallerröret, men det gör det inte... Förresten, hur mycket vatten ska man ha i kylaren, ska man hälla tills det är toppfyllt i kylaren? Gör jag det rinner det ur en c:a liter på en gång från skvallerröret när jag startar den.

Skulle vara tacksam för lite tips! :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Såg idag att en av tändkablarna satt löst, så det förklarar nog den taskiga gången... kabeln lossnar troligtvis av att motorn gungar så kraftigt då gummikuddarna är tvärslut. Ska byta dom imorrn och klämma fast kabeln ordentligt. Problemet med taskig respons på gasen kvarstår dock, ska göra rent flottörhuset och acc-pumpen imorr får se om det hjälper nåt... passar nog på att byta stift samtidigt.

Ingen som har några tips om var vattnet kan ta vägen? Eller om man verkligen ska toppfylla kylaren, och i så fall om man ska göra det när motorn är avstängd eller igång..?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Kylaren ska toppfyllas, som du kallar det, med motorn varmkörd och på tomgång. Full värme på.
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Amapola wrote:Kylaren ska toppfyllas, som du kallar det, med motorn varmkörd och på tomgång. Full värme på.
/Krister
Tack för svaret, ska göra det idag och se hur nivån står imorrn när det är mekarkväll...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Mekade med bilen igår, började med att ställa tändningen med strob och kamvinkelsläsare och gjorde också rent flottörhuset i förgasaren. Bilen går rent och fint nu tills jag gasar efter en kurva eller när jag ska iväg från en korsning, då tvärdör den tills jag släpper gasen... Drar jag ut choken när den håller på att dö så går den bra.

Kylvattnet håller en stabil nivå nu, var nog jag som hade fyllt på på fel sätt... :oops:

Ingen som vet varför den går så konstigt när man gasar?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re:

Post by _hagitch_ »

brorsan wrote:Mekade med bilen igår, började med att ställa tändningen med strob och kamvinkelsläsare och gjorde också rent flottörhuset i förgasaren. Bilen går rent och fint nu tills jag gasar efter en kurva eller när jag ska iväg från en korsning, då tvärdör den tills jag släpper gasen... Drar jag ut choken när den håller på att dö så går den bra.

Kylvattnet håller en stabil nivå nu, var nog jag som hade fyllt på på fel sätt... :oops:

Ingen som vet varför den går så konstigt när man gasar?
det skulle jag också vilja veta:P har samma proble men min pv...om man bara gasar lite när man ska iväg så dör den..men om man använder choken så går det bra...
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re:

Post by _hagitch_ »

brorsan wrote:Mekade med bilen igår, började med att ställa tändningen med strob och kamvinkelsläsare och gjorde också rent flottörhuset i förgasaren. Bilen går rent och fint nu tills jag gasar efter en kurva eller när jag ska iväg från en korsning, då tvärdör den tills jag släpper gasen... Drar jag ut choken när den håller på att dö så går den bra.

Kylvattnet håller en stabil nivå nu, var nog jag som hade fyllt på på fel sätt... :oops:

Ingen som vet varför den går så konstigt när man gasar?
det skulle jag också vilja veta:P har samma problem med min pv...om man bara gasar lite när man ska iväg så dör den..men om man använder choken så går det bra...
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Skrev lite fel i mitt förra inlägg, det är när jag gasar mycket som den dör... smyger jag på pedalen går den fint...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Re:

Post by _hagitch_ »

brorsan wrote:Skrev lite fel i mitt förra inlägg, det är när jag gasar mycket som den dör... smyger jag på pedalen går den fint...
okej..det felet har jag på amazonen fast den har ju stått i 12 år så det är väll kanske inte så konstigt:P
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Monterade en annan Zenith VN36 idag och nu går bilen perfekt! Förgasaren kommer från en valp och hade legat i ett föråd i över 20 år innan jag monterade den. Fungerade perfekt direkt, gjorde inte ens rent den innan monteringen :)

Problemet med att vatten försvinner kvarstår dock, fylld epå 2,5l idag igen, var tre veckor sen senast... :(
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply