Får man bygga egna instrument?

Moderatorer
Post Reply
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Får man bygga egna instrument?

Post by lundin »

Hypotetisk fråga. Lite fantasier från mig än så länge.

Frågan är vad bilprovningen godkänner i instrumentväg.
Vissa bilar (bla. Opel kadett GSi och Audi Urquattro) har digitala instrument. Rena rama flipperspelen från det glada 80-talet!
Inte så bra tydlighet, men godkända i alla fall eftersom de sitter där från fabrik. Kraven kan ju inte vara så stora från bilprovningen när dessa är OK!

Vilka instrument måste finnas i en bil?
Hastighetsmätare borde väl vara ett krav. Men ska den vara godkänd på något sätt?

Någon som vet?

Funderar på att göra en egen mätare nämligen.
Digitalt styrd men med analog visning.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Huvudsaken du har en mätare som kan visa hastighet i km/h samt att den är upplyst i mörker. Sen måste den ju såklart visa någorlunda rätt (minns inte exakt men har för mig det är 10% fel åt båda hållen upp till och med årsmodell 80, sedan får dom bara visa fel åt ett håll, att mätaren visar för mycket) Det är kravet
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hastighetensmätaren får aldrig visa för lite, men den får visa för mycket, det skiter dom i.

I övrigt så tror jag inte det finns några bestämmelser eller krav på godkända instrument, du kan nog fixa till lite vad du vill utan att dom säger något.

Det som ska finnas om jag inte missat något är hastighetsmätare och blå helljuslampa, det är möjligt att det krävs mera men det är vad jag kommer på för tillfället.

Jag är osäker på om det finns krav på varningslampor för bromsar, oljetryck osv.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Micke_932 wrote:Hastighetensmätaren får aldrig visa för lite, men den får visa för mycket, det skiter dom i.

I övrigt så tror jag inte det finns några bestämmelser eller krav på godkända instrument, du kan nog fixa till lite vad du vill utan att dom säger något.

Det som ska finnas om jag inte missat något är hastighetsmätare och blå helljuslampa, det är möjligt att det krävs mera men det är vad jag kommer på för tillfället.

Jag är osäker på om det finns krav på varningslampor för bromsar, oljetryck osv.
Läs på, som jag skrev så får hastighetsmätaren visa 10% fel på årsmodell 1980 och äldre! Åt båda hållen.

Helljuslampa inne i bilen behövs bara på årsmodell 85 och nyare.

(och för den som tvivlar på mig finns hela lagtexten här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm )
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Post Reply