Har jag laddproblem??
Har jag laddproblem??
Jag har likströmmare och på tomgång lyser laddlampan. strax över tomgång slocknar den för att sen linjärt upp till maxvarv glisa lite. kollade spänningen på utgående sida laddrelät och hade +20 volt. bytte laddrelä och nu är det ca 13 volt. laddlampan sitter ju dock inkopplad före relät( på generatorsidan) och då blir det ju mer och mer diferansspänning med varvet ? är detta normalt eller vad kan felet va? vad bör späningen ligga på före relät?
4-dörr aut
12136VK172798
12136VK172798
-
- Posts: 283
- Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
- Location: Piteå
kollat så att det inte är oxid på kontakterna ? här läst att det ska kunna orsaka glödande laddlampa.. om det inte skiljer allt för mycket mellan likströms och växelströmsgeneratorerna så ska laddlampskabeln ha reglerad spänning, då lampan fungerar genom spänningsskillanden batteri/generator ! hade du +20 volt ut från laddrelät ? Stor risk att batteriet tagit skada då.. prova byt batteri med en annan bil och kolla (vild gissning eftersom bilen verkar gå att starta som den ska).
Bor du i norrbotten (nära älvsbyn) så har jag troligast en 35A växelströmsgenerator med laddrelä som jag inte kommer behöva då jag bytte till en 70A generator igår på min b20 :)
//Jonas
Bor du i norrbotten (nära älvsbyn) så har jag troligast en 35A växelströmsgenerator med laddrelä som jag inte kommer behöva då jag bytte till en 70A generator igår på min b20 :)
//Jonas
Vilja, våld och vasselin
det verkar som att den laddar, det är just att lampan gliser som stör mig. för någon vecka sen var batteriet urladdat och det var då jag mätte upp att relät var kass . batteriet verkar ha klarat sig för det var inga problem för det att ta ladding. men det verkar som jag får leva med att lampan gliser om den går på diffspäningen. ska dock kolla alla kontakter för oxid
4-dörr aut
12136VK172798
12136VK172798