Har jag laddproblem??

Moderatorer
Post Reply
Ivar
Posts: 10
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:17 pm

Har jag laddproblem??

Post by Ivar »

Jag har likströmmare och på tomgång lyser laddlampan. strax över tomgång slocknar den för att sen linjärt upp till maxvarv glisa lite. kollade spänningen på utgående sida laddrelät och hade +20 volt. bytte laddrelä och nu är det ca 13 volt. laddlampan sitter ju dock inkopplad före relät( på generatorsidan) och då blir det ju mer och mer diferansspänning med varvet ? är detta normalt eller vad kan felet va? vad bör späningen ligga på före relät?
4-dörr aut
12136VK172798
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

kollat så att det inte är oxid på kontakterna ? här läst att det ska kunna orsaka glödande laddlampa.. om det inte skiljer allt för mycket mellan likströms och växelströmsgeneratorerna så ska laddlampskabeln ha reglerad spänning, då lampan fungerar genom spänningsskillanden batteri/generator ! hade du +20 volt ut från laddrelät ? Stor risk att batteriet tagit skada då.. prova byt batteri med en annan bil och kolla (vild gissning eftersom bilen verkar gå att starta som den ska).
Bor du i norrbotten (nära älvsbyn) så har jag troligast en 35A växelströmsgenerator med laddrelä som jag inte kommer behöva då jag bytte till en 70A generator igår på min b20 :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Laddar den dåligt eller är det bara lampan som stör dig ?

Att lampan lyser på tomgång med likströmsgenerator får du nog leva med för den laddar knappt någonting på tomgång.
Ivar
Posts: 10
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:17 pm

Post by Ivar »

det verkar som att den laddar, det är just att lampan gliser som stör mig. för någon vecka sen var batteriet urladdat och det var då jag mätte upp att relät var kass . batteriet verkar ha klarat sig för det var inga problem för det att ta ladding. men det verkar som jag får leva med att lampan gliser om den går på diffspäningen. ska dock kolla alla kontakter för oxid
4-dörr aut
12136VK172798
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

se som sagt över instrumentsidans matning eller tändningslås , har du oxid i nån säkring eller liknande så blir det såhär. Du kanske till exempel bara har 12V på instrumenten medans laddningslampan matas med 13,5-14V från generatorn.
Ivar
Posts: 10
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:17 pm

Post by Ivar »

Ja, hade jag varit mer observant hade jag hittat FAQ-tråden först och inte behövt dra igång denna :) den beskriver ju exakt mitt problem, det blir till att söka oxid i helgen
4-dörr aut
12136VK172798
Post Reply