Nu har jag bytt drivaxel, båda bromslangarna och ett bromsrör bak,
Huvudcylindern är utbytt till en annan (beg) men bromspedalen vill fortsätta att pulsera vid inbromsning. Ska dock lufta lite till.
Kan det vara något annat än en chev bromsskiva på min 69:a
Du kan ha råkat ut för att bromsskivans yta har härdats lokalt vilket gör att friktionen inte blir lika som på resten av skivan. Ger såna effekter och man tror att skivan blivit skev. Man kan få bort det tillfälligt genom att blästra skivan men min erfarenhet är att det kommer tillbaka förr eller senare.
Så resultatet blir ju samma ovasett, man får byta skivan!
Den som vill läsa mer om teorier om skeva/härdade skivor kan gå in på http://www.rejsa.nu och säka i forumet. Folk har gott om saker att diskutera...
Adrenaline wrote:Svarva dom är ju bättre än att byta dom.
Då blir det ju 100% bra på en gång eftersom dom svarvas ju på platts.
På Plats? Det finns alltså någon slags maskin som man monterar på plats genom att ta bort bromsoket och svarvar skivan?
Låter intressant, hur fungerar det? Måste ju vara känsligt med tanke på hjullager o.s.v.? (tänker mest på att det ska bli ordentligt centrerat m.m.)
Har själv aldrig sett någon sån maskin, bara satt upp i en vanlig svarv. Så man blir ju nyfiken
det svåra blir väl att hitta nån som har en dylik apparat? desa dök ju upp på 70-80 talet som ett ekonomiskt alternativ till dyra bromsskivor men idag är ju skivorna slit och släng så det är ju ingen ekonomi att köpa in en dylik idag.
Annars är ju tanken ganska bra eftersom centreringen blir hundraprocentig efter bilens förhållanden och svarvning sker på båda sidor samtidigt.
Det är vanligt att bromsfirmor har svarvutrustning till skivor.. Kolla telekatalog efter närmaste bromsfirma.. Dessutom har det varit billigt när jag fått det gjort..
Alla större verkstäder har bromsvarv skulle jag vilja påstå.
Och såna tillverkas än i dag. Problemet är bara att dom kostar en
hel del därför är det nog så att dom mindre verkstäderna inte har dom.
själva svarvenheten monteras fast där bromsoket skall sitta. Oket demonteras förstårs. Sen monteras en motor på skivan som roterar denna.
Eller om man har en framhjulsdriven bil är det bara lämna ettan i på tomgång. Vilket som.
om det är så att de redan är svarvade nån gång så är det nog så att du överskridit den tillåtna bearbetningen man kan göra. Ju tunnare de blir desto lättare slår de sig och är de dessutom svarvade vinda så blir det än värre sedan.
Kanske bättre att köpa nya utbytes skivor som är kompletta med nav och bara montera?
De nya skivor som säljs lösa är bara semibearbetade och måste slutsvarvas efter montering på nav.
StefanM wrote:om det är så att de redan är svarvade nån gång så är det nog så att du överskridit den tillåtna bearbetningen man kan göra. Ju tunnare de blir desto lättare slår de sig och är de dessutom svarvade vinda så blir det än värre sedan.
Kanske bättre att köpa nya utbytes skivor som är kompletta med nav och bara montera?
De nya skivor som säljs lösa är bara semibearbetade och måste slutsvarvas efter montering på nav.
Svarvade vinda?
Man får ju mäta upp dom först så dom inte är för tunn.
Det finns ju grännser med allt här i världen.
Svarvade vinda?
Man får ju mäta upp dom först så dom inte är för tunn.
Det finns ju grännser med allt här i världen.
det påpekades ovan att det var svårt att få upp dom raka i svarven och är dom inte 100% rakt monterade när man svarvar dom så kommer de att kasta när de sitter på navet sedan.