Min första rostlagning (plåtslagare bör ej titta ;)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Min första rostlagning (plåtslagare bör ej titta ;)

Post by brorsan »

Köpte mig en -65 automat för några veckor sen som jag tänkte glida med i sommar. Den har inte varit besiktad på fem och den hade börjat förfalla lite.... Har helrenoverat bromsarna, dragit om elsystem och nu var det alltså dags för rosten. Har aldrig i mitt liv svetsat förut, \"men hur svårt kan det vara\" tänkte jag i min enfald... här är resultaten från 24 arbetstimmar senare... ;)

Innan det kommer en massa kommentarer om att svetsarna är fula osv, jag vet det redan! ;)

Varierande kvalité på bilderna, vissa är tagna med mobilkameran.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Kul att se bilder, jag har också rost på torpedsidorna och infästningarna till skärmarna som jag skall laga.
Är det svårt att passa in de nya skärmbalkarna så att skärmarna blir raka när man monterar sedan?
/Henrik
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Telis wrote:Kul att se bilder, jag har också rost på torpedsidorna och infästningarna till skärmarna som jag skall laga.
Är det svårt att passa in de nya skärmbalkarna så att skärmarna blir raka när man monterar sedan?
/Henrik
Vet inte hur svårt det är med färdig ekonomiplåt, jag gjorde mina balkar själv på ögonmått... och dom passade riktigt bra. Använde pressen på jobbet för att få till vinklarna perfekt efter jag hade grovtillverkat dom av fyra bitar fyrkantsprofil (två bitar som svetsats ihop per sida).
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Post by Lothigius »

tjena är själv plåtslagare och jag tyckte faktiskt att det så hyffsat ut för att vara första gången du lagar rost ... det verkar som om du har helt rätt fantasi

lycka till det blir nog bra....Pierre
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Man måste ju börja någonstans i vilket fall som helst, annars lär man sig ju inget, det är bara att gå lös på plåten allt vad man orkar.

Jag tänker då inte gnälla på svetsningen, svetsar som en kratta själv, det man kanske ska se upp med var att på ett par bilder såg det ut som om det fanns rostig plåt kvar rätt nära dom nya plåtarna, men det är givetvis svårt att avgöra på en bild (bild 9 i underkant exempelvis ?) det kanske bara är ytrost som man får väck innan man grundmålar, nackdelen om man inte får bort all rostig plåt så kommer det att fortsätta rosta rätt snart igen.

Men som sagt var, alltid trevligt när folk får liv i gamla bilar igen, med dom nya skrotningsavgifterna så är väl risken stor att många gamla renoveringsobjekt kommer att försvinna.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Då kanske det inte ser så hemskt ut som jag trodde... inte för att det spelar nån roll egentligen, blir ett tjockt lager underredsmassa över allt ändå ;)

Rosten har jag slipat bort så gott det går, plåten var mörkare på några ställen trots slipning med scotch brite-trissa... som på a-stolpen på den här bilden: Image

Hoppas att rosten ändå håller sig borta ett tag...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då :D

Slipa bort de högsta högarna av \"svetsarna\" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.

Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.

Mvh Hasse :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Hasse63 wrote:Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då :D

Slipa bort de högsta högarna av "svetsarna" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.

Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.

Mvh Hasse :wink:
men dock inte inte på balkarna under bilen :wink: hållfastheten försvinner..


angående svetsarna så har jag sett mkt värre, bra för att vara första gången! övning ger färdighet
"Nothing bolt-on, everything custom"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Hasse63 wrote:Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då :D

Slipa bort de högsta högarna av "svetsarna" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.

Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.

Mvh Hasse :wink:
Det blev lite tidspress för besiktningen, hade inte ens tid att slipa ner alla synliga svetsar :(
MoNster wrote: men dock inte inte på balkarna under bilen Wink hållfastheten försvinner..


angående svetsarna så har jag sett mkt värre, bra för att vara första gången! övning ger färdighet
Tack, dom såg lite bättre ut mot slutet om man jämför med första svetsarna... ;)


Det blev förresten besiktningen igår, 5st tvåor :(

Blinkersreläet brann upp inne i besiktningshallen så där fick jag två stycken tvår, sen blev det en styrled och en spindelled... dyrt :(

Och sista tvåan blev på rost! Infästningarna för kofångaren fram. Hade iofs tänkt fixa det ändå så en kofångare kan monteras, men nån tvåa trodde jag inte det var... Besiktningsmannen knackade knaptt där jag hade lagat, kanske för att underredsmassan fortfarande var kleggig.. ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det var rätt enkla 2:or du fick, och du har ju fixat en massa 2:or redan :wink:

Ett tipps då man lagar rost är att göra mallar av hård papper eller tunn kartong för då slipper man en massa svetsskarvar som det så lätt börjar rosta i. Balkar mm kan lätt tillverkas då man har en mall i papp :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Ett tips istället för scotch brite trissa för att slipa bort färg, rost, smuts och annan jävelskap utan att skada plåten är denna:

Image

Finns på biltema. Helt perfekt att slipa totalt plåtrent innan man ska svetsa, så blir det mycket lättare och roligare ;)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Hasse63 wrote:Det var rätt enkla 2:or du fick, och du har ju fixat en massa 2:or redan :wink:

Ett tipps då man lagar rost är att göra mallar av hård papper eller tunn kartong för då slipper man en massa svetsskarvar som det så lätt börjar rosta i. Balkar mm kan lätt tillverkas då man har en mall i papp :D
Jodå, jag använde mallar för att tillverka balkarna faktisk :)

På övriga ställena var det enklare att börja med en grovtillverkad bit som punktades fast och sedan knackades och formades och till sist fick en fintrimmning med rondellen. Mycket tidseffektivt faktiskt :)

Ska jag göra nåt framtida rostjobb får det nog bli ekonomiplåt, just nu tillät inte ekonomin färdiga bitar och jag trodde inte att det skulle vara så mycket jobb som det faktiskt var att göra egna bitar...
anton! wrote:
Ett tips istället för scotch brite trissa för att slipa bort färg, rost, smuts och annan jävelskap utan att skada plåten är denna:

Image

Finns på biltema. Helt perfekt att slipa totalt plåtrent innan man ska svetsa, så blir det mycket lättare och roligare
Får inhandla en sån nästa gång jag har vägarna förbi en butik :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Post by Rille »

hur gar det?
Fler bilder tack :)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Post by brorsan »

Har inga fler bidler på rostlagningen... finns bilder under http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=6047 nu när den börjar bli bruksfärdig :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply