Min första rostlagning (plåtslagare bör ej titta ;)
Min första rostlagning (plåtslagare bör ej titta ;)
Köpte mig en -65 automat för några veckor sen som jag tänkte glida med i sommar. Den har inte varit besiktad på fem och den hade börjat förfalla lite.... Har helrenoverat bromsarna, dragit om elsystem och nu var det alltså dags för rosten. Har aldrig i mitt liv svetsat förut, \"men hur svårt kan det vara\" tänkte jag i min enfald... här är resultaten från 24 arbetstimmar senare...
Innan det kommer en massa kommentarer om att svetsarna är fula osv, jag vet det redan!
Varierande kvalité på bilderna, vissa är tagna med mobilkameran.
Innan det kommer en massa kommentarer om att svetsarna är fula osv, jag vet det redan!
Varierande kvalité på bilderna, vissa är tagna med mobilkameran.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re:
Vet inte hur svårt det är med färdig ekonomiplåt, jag gjorde mina balkar själv på ögonmått... och dom passade riktigt bra. Använde pressen på jobbet för att få till vinklarna perfekt efter jag hade grovtillverkat dom av fyra bitar fyrkantsprofil (två bitar som svetsats ihop per sida).Telis wrote:Kul att se bilder, jag har också rost på torpedsidorna och infästningarna till skärmarna som jag skall laga.
Är det svårt att passa in de nya skärmbalkarna så att skärmarna blir raka när man monterar sedan?
/Henrik
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Man måste ju börja någonstans i vilket fall som helst, annars lär man sig ju inget, det är bara att gå lös på plåten allt vad man orkar.
Jag tänker då inte gnälla på svetsningen, svetsar som en kratta själv, det man kanske ska se upp med var att på ett par bilder såg det ut som om det fanns rostig plåt kvar rätt nära dom nya plåtarna, men det är givetvis svårt att avgöra på en bild (bild 9 i underkant exempelvis ?) det kanske bara är ytrost som man får väck innan man grundmålar, nackdelen om man inte får bort all rostig plåt så kommer det att fortsätta rosta rätt snart igen.
Men som sagt var, alltid trevligt när folk får liv i gamla bilar igen, med dom nya skrotningsavgifterna så är väl risken stor att många gamla renoveringsobjekt kommer att försvinna.
Jag tänker då inte gnälla på svetsningen, svetsar som en kratta själv, det man kanske ska se upp med var att på ett par bilder såg det ut som om det fanns rostig plåt kvar rätt nära dom nya plåtarna, men det är givetvis svårt att avgöra på en bild (bild 9 i underkant exempelvis ?) det kanske bara är ytrost som man får väck innan man grundmålar, nackdelen om man inte får bort all rostig plåt så kommer det att fortsätta rosta rätt snart igen.
Men som sagt var, alltid trevligt när folk får liv i gamla bilar igen, med dom nya skrotningsavgifterna så är väl risken stor att många gamla renoveringsobjekt kommer att försvinna.
Då kanske det inte ser så hemskt ut som jag trodde... inte för att det spelar nån roll egentligen, blir ett tjockt lager underredsmassa över allt ändå
Rosten har jag slipat bort så gott det går, plåten var mörkare på några ställen trots slipning med scotch brite-trissa... som på a-stolpen på den här bilden:
Hoppas att rosten ändå håller sig borta ett tag...
Rosten har jag slipat bort så gott det går, plåten var mörkare på några ställen trots slipning med scotch brite-trissa... som på a-stolpen på den här bilden:
Hoppas att rosten ändå håller sig borta ett tag...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då
Slipa bort de högsta högarna av \"svetsarna\" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.
Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.
Mvh Hasse
Slipa bort de högsta högarna av \"svetsarna\" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.
Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.
Mvh Hasse
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
men dock inte inte på balkarna under bilen hållfastheten försvinner..Hasse63 wrote:Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då
Slipa bort de högsta högarna av "svetsarna" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.
Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.
Mvh Hasse
angående svetsarna så har jag sett mkt värre, bra för att vara första gången! övning ger färdighet
"Nothing bolt-on, everything custom"
Re:
Det blev lite tidspress för besiktningen, hade inte ens tid att slipa ner alla synliga svetsarHasse63 wrote:Eftersom ingen har sagt något negativt på svetsningen så gör väl jag de då
Slipa bort de högsta högarna av "svetsarna" och grunda flera varv och lika många tät färg så håller det längre och ser bättre ut då du sen visar upp din pärla för besikningen. Glöm inte att läsa på underredsmassans burk hur tjockt du kan lägga den per gång.
Hur som hälst så blir det bra i slutändan och du kommer att få njuta förhoppningsvis flera år innan det är dax igen.
Mvh Hasse
Tack, dom såg lite bättre ut mot slutet om man jämför med första svetsarna...MoNster wrote: men dock inte inte på balkarna under bilen Wink hållfastheten försvinner..
angående svetsarna så har jag sett mkt värre, bra för att vara första gången! övning ger färdighet
Det blev förresten besiktningen igår, 5st tvåor
Blinkersreläet brann upp inne i besiktningshallen så där fick jag två stycken tvår, sen blev det en styrled och en spindelled... dyrt
Och sista tvåan blev på rost! Infästningarna för kofångaren fram. Hade iofs tänkt fixa det ändå så en kofångare kan monteras, men nån tvåa trodde jag inte det var... Besiktningsmannen knackade knaptt där jag hade lagat, kanske för att underredsmassan fortfarande var kleggig..
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Det var rätt enkla 2:or du fick, och du har ju fixat en massa 2:or redan
Ett tipps då man lagar rost är att göra mallar av hård papper eller tunn kartong för då slipper man en massa svetsskarvar som det så lätt börjar rosta i. Balkar mm kan lätt tillverkas då man har en mall i papp
Ett tipps då man lagar rost är att göra mallar av hård papper eller tunn kartong för då slipper man en massa svetsskarvar som det så lätt börjar rosta i. Balkar mm kan lätt tillverkas då man har en mall i papp
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Jodå, jag använde mallar för att tillverka balkarna faktiskHasse63 wrote:Det var rätt enkla 2:or du fick, och du har ju fixat en massa 2:or redan
Ett tipps då man lagar rost är att göra mallar av hård papper eller tunn kartong för då slipper man en massa svetsskarvar som det så lätt börjar rosta i. Balkar mm kan lätt tillverkas då man har en mall i papp
På övriga ställena var det enklare att börja med en grovtillverkad bit som punktades fast och sedan knackades och formades och till sist fick en fintrimmning med rondellen. Mycket tidseffektivt faktiskt
Ska jag göra nåt framtida rostjobb får det nog bli ekonomiplåt, just nu tillät inte ekonomin färdiga bitar och jag trodde inte att det skulle vara så mycket jobb som det faktiskt var att göra egna bitar...
Får inhandla en sån nästa gång jag har vägarna förbi en butikanton! wrote:
Ett tips istället för scotch brite trissa för att slipa bort färg, rost, smuts och annan jävelskap utan att skada plåten är denna:
Finns på biltema. Helt perfekt att slipa totalt plåtrent innan man ska svetsa, så blir det mycket lättare och roligare
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Har inga fler bidler på rostlagningen... finns bilder under http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=6047 nu när den börjar bli bruksfärdig
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"