B20 kam någon som vet om den finns någon stans att köpa

Moderatorer
Post Reply
amazon_alex
Posts: 2
Joined: Sat Mar 10, 2007 4:12 pm

B20 kam någon som vet om den finns någon stans att köpa

Post by amazon_alex »

hej jag undra om en b20 kam som heter U kam om den går att få tage i???
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: B20 kam någon som vet om den finns någon stans att köpa

Post by Axel »

amazon_alex wrote:hej jag undra om en b20 kam som heter U kam om den går att få tage i???
Nej, den går inte att köpa. den har KASS design. leta efter något modernare.
Axel Wall
Torque
Posts: 16
Joined: Sat Feb 21, 2004 1:04 pm
Location: Norrland

Post by Torque »

U-kammen hade mig veterligt 12,9 i ventillyft vid 0-spel (med 1,5:1 i utväxling på vipparmarna) och 312 graders duration. Kommer inte ihåg nockvinkeln exakt men har för mig att det var 101 eller 102 grader.

Kammen angavs av R-sportdivisionen på Volvo att vara idealisk till större motorvolymer, gissar att dom då menade 2,2 liter.

mvh
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Axel, har du provat U-kammen? Det kanske inte är kammen som är orsaken till att en motor går dåligt. Jag kommer att bygga en motor med denna kam (har en ny liggande) bara av ren nyfikenhet. Vill kolla om alla gamla rykten är sanna, är den KASS eller inte...???
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Jag har haft en folkrace motor med U-kam. 2,1 liter och dubbla SU. Den gick bra, tycker inte de va nån större skillnad om man jämför mot R-kammen.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Jag har inte kört ngn motor med U-kam, men andra motorer med liknande kamaxlar..

Problemet är att överlappet är så stort att man har mkt svårt att få vacuum på låg/mellanlast.. :arrow: 3000rpm tomgång.

Det blir även svårt att justera motorn eftersom man antingen har massor av färskgaser i grenröret, eller avgaser i insuget :( varken lambda eller EGT ger någon tydlig bild av bränsleblandningen.
Axel Wall
Post Reply