Extraljus
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Extraljus
Hej!
Är det någon som vet hur extraljus till en Amazon skall vara monterade så de sitter exakt som de skall vara original? fanns de bara på sport modellerna, eller fanns det också som originaltillbehör på de vanliga?
Samt går det få tag på nytillverkade i originalutförande? Var köper man dom i så fall?
Är det någon som vet hur extraljus till en Amazon skall vara monterade så de sitter exakt som de skall vara original? fanns de bara på sport modellerna, eller fanns det också som originaltillbehör på de vanliga?
Samt går det få tag på nytillverkade i originalutförande? Var köper man dom i så fall?
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Extraljus
Oftast använde man nog de fästjärn som man fäster i den övre kromade bulten på kofångaren. De känns igen med ett fyrkantigt hål i ena sidan samt ett runt i andra där det fyrkantiga är avsett för montage i kofångarbulten.
Då får man extraljusen korrekt monterade. Man skall aldrig borra hål i kofångaren, speciellt inte om där ldrig varit hål tidigare och de är i bra skick. Jag vet att i en av Peter Haventonböckerna finns en bild på en röd Amazon där extraljusens fäste är just av denna typ. Jag har det även på min Amazon från 1960.
Då får man extraljusen korrekt monterade. Man skall aldrig borra hål i kofångaren, speciellt inte om där ldrig varit hål tidigare och de är i bra skick. Jag vet att i en av Peter Haventonböckerna finns en bild på en röd Amazon där extraljusens fäste är just av denna typ. Jag har det även på min Amazon från 1960.
Jag instämmer i kören. Antingen monterades extraljusen med de för ändamålet avsedda vinklade järnen. Du fäster dem i samma bult som håller ihop hörnbiten och mittenbiten av kofångaren i ovankant, och riktar vinkeln utåt mot sidorna på bilen.
Ett annat alternativ för montering av extraljus är de sk. USA-bågarna. Med en sådan montering blir det lite annan höjd på ljusen och annat stuk på bilen. Själv föredrar jag nog extraljus som monteras med vinklarna. USA-båge är fint, men helst utan extraljus på.
Angående modeller på extraljus så var nog inte 123 GT'ns BOSCH-ljus särskilt vanliga på andra bilar än just GTn. Vilket extraljus du skall satsa på beror på vilken årsmodell din bil är av för att få det \"originalmässigt\". Marshalls \"tuttljus\" med utstickande bulor i glasen var populära och fanns i två storlekar. En lite större och en lite mindre. De mindre modellerna är populära på Amazon då de är lagom i storleken.
Ett annat ljus som man ofta ser är Bosch's ljus med lite välvda glas i horisontalled. Det är altså inte 123GT'ns boschljus utan ett annat ljus.
Mitt råd är att du kikar på bilder/i kataloger från det år din bil är ifrån och letar efter ljus som är snygga och rätt för årsmodellen. Fästjärnen kan du köpa i rostfritt utförande hos alla nasare av \"gammelbilsdelar\". De kostar väl 250-300kr. Räkna med att få ge allt ifrån 200kr till 1000kr för extraljusen beroende på vilket skick du finner dem i.
Leta bland annonstorg på internet, i biltidningar eller åk till en större veteranbilsmarknad där det ofta finns \"nasare\" som specialiserar sig på kromdetaljer och extraljus och ofta har ett femtiotal modeller av ljus att välja bland i varierande skick. Det är kanske inte det billigaste sättet att köpa sina lampor men du slipper iaf. leta och får nog det du vill ha då de brukar ha de flesta modellerna från 50-60-70 talet.
Ett annat alternativ för montering av extraljus är de sk. USA-bågarna. Med en sådan montering blir det lite annan höjd på ljusen och annat stuk på bilen. Själv föredrar jag nog extraljus som monteras med vinklarna. USA-båge är fint, men helst utan extraljus på.
Angående modeller på extraljus så var nog inte 123 GT'ns BOSCH-ljus särskilt vanliga på andra bilar än just GTn. Vilket extraljus du skall satsa på beror på vilken årsmodell din bil är av för att få det \"originalmässigt\". Marshalls \"tuttljus\" med utstickande bulor i glasen var populära och fanns i två storlekar. En lite större och en lite mindre. De mindre modellerna är populära på Amazon då de är lagom i storleken.
Ett annat ljus som man ofta ser är Bosch's ljus med lite välvda glas i horisontalled. Det är altså inte 123GT'ns boschljus utan ett annat ljus.
Mitt råd är att du kikar på bilder/i kataloger från det år din bil är ifrån och letar efter ljus som är snygga och rätt för årsmodellen. Fästjärnen kan du köpa i rostfritt utförande hos alla nasare av \"gammelbilsdelar\". De kostar väl 250-300kr. Räkna med att få ge allt ifrån 200kr till 1000kr för extraljusen beroende på vilket skick du finner dem i.
Leta bland annonstorg på internet, i biltidningar eller åk till en större veteranbilsmarknad där det ofta finns \"nasare\" som specialiserar sig på kromdetaljer och extraljus och ofta har ett femtiotal modeller av ljus att välja bland i varierande skick. Det är kanske inte det billigaste sättet att köpa sina lampor men du slipper iaf. leta och får nog det du vill ha då de brukar ha de flesta modellerna från 50-60-70 talet.
Re:
Det var väl marchall som levererade extraljusen?D59471 wrote:så var nog inte 123 GT'ns BOSCH-ljus särskilt vanliga
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Jun 23, 2004 3:07 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re:
Nej, det var väl ändå Hella-ljus till 123GT. De med ganska platta glas och ett "långrandigt" mönster i ena glaset och ett relativt klart glas i det andra.Lars Bd wrote:Det var väl marchall som levererade extraljusen?D59471 wrote:så var nog inte 123 GT'ns BOSCH-ljus särskilt vanliga
Marchall-ljusen var väl mer ett populärt 3:e parts tillbehör som användes på många bilmodeller, framför allt brittiska.