Laddar ej
Första frågan är hur vet du att den inte laddar?
Andra frågan vad har du kollat och hur?
Andra frågan vad har du kollat och hur?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 22
- Joined: Wed May 16, 2007 6:00 pm
1. kopplar du in amp lampan till rätt punkt (se schema) detta är viktigt.
2 Är AMP lampan original eller har du bytt ut den till ex LED ? För liten effekt på AMP lampan gör att ladningen inte startar.
Det kan vara många fel eller brister som gör att din laddning inte fungerar.
3 Har du jord till generatorn?
Har du nu provat flera generatorer / relä så borde någon kombination vara hel.
Är det generatoer med externa reläer eller sitter de inbyggda i generatorn.
Försök att förklara lite mer ingående allternativt visa en bild så vi vet vad vi skall hjälpa till med. Nu vet vi bara att du är frustrerad över att laddningen inte fungerar
/Janne
2 Är AMP lampan original eller har du bytt ut den till ex LED ? För liten effekt på AMP lampan gör att ladningen inte startar.
Det kan vara många fel eller brister som gör att din laddning inte fungerar.
3 Har du jord till generatorn?
Har du nu provat flera generatorer / relä så borde någon kombination vara hel.
Är det generatoer med externa reläer eller sitter de inbyggda i generatorn.
Försök att förklara lite mer ingående allternativt visa en bild så vi vet vad vi skall hjälpa till med. Nu vet vi bara att du är frustrerad över att laddningen inte fungerar
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Har du kollat så att 6mm² kabeln som går mellan generator och startmotor sitter fast på startmotornjorgen.n wrote:Vad gäller amp så är det orginal.
Jord finns till generatorn. Det är generatorer med externa relän.
Jag har mätt på gen, B+,61 och DF där har jag ingen spänning när bilen är igång.
OLLE JOHANSSON
Sandviken / Kungsgården
AMAZON 1964
Sandviken / Kungsgården
AMAZON 1964
Re:
B+ är spänning ut från generatorn. Men du har även batterispänning här! så om din laddningslampa lyser så har du spänning i batteriet och då skall du ha spänning här också.jorgen.n wrote:Vad gäller amp så är det orginal.
Jord finns till generatorn. Det är generatorer med externa relän.
Jag har mätt på gen, B+,61 och DF där har jag ingen spänning när bilen är igång.
Ditt problem är säkert oxid på kabelskorna. Börja och mäta från batteripolen via startmotorn tills du kommer till generator B+.
Mät först batteripolen, sedan polskon, sen kabel till polsko osv....
Jag har själv bytt generator flera gånger på en transporter tills jag började mäta och fann att det var kabelskoringen (mot B+) som var oxiderad. Fast jag hade dragit fast två eller tre generatorer i den kabelskon så ville ingen ge laddning. Det var för när jag "polerat" med stålborsten som den började ladda.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
En grov till batterietjorgen.n wrote:Hur skar det vara vid startmotorn, en koppling går till bat o tändning, den andra till generatorn.
En svart 6mm2 till tändningslåset
En svart 6mm2 till generatorn
De två första skal fungera eftersom du har en laddlampa som lyser (om dit system är i original)
Så länge du har en kabel som går mellan generatorn och batteriet så behöver du inte bry dig om de övriga. Laddlampan lyser och det är allt som behövs av det "övriga" elsystemet. Generator / batteri lever sitt eget liv i elsystemet.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Så länge du har en kabel som går mellan generatorn och batteriet
Menar du att det skar gå en \"egen\" kabel mellan batteriet och generatorn.
För det verkar som att jag inte har någon spänning till generatorn, för det skar den väll ha (växelströmmaren) för att kunna ge ström.
Menar du att det skar gå en \"egen\" kabel mellan batteriet och generatorn.
För det verkar som att jag inte har någon spänning till generatorn, för det skar den väll ha (växelströmmaren) för att kunna ge ström.
Jörgen.N
Re:
Med "egen" menas i originalfallet från batteri via startmotor till generatorjorgen.n wrote:Menar du att det skar gå en "egen" kabel mellan batteriet och generatorn.
Det som startar laddningen är strömen via laddningslampan (att den lyser)jorgen.n wrote:För det verkar som att jag inte har någon spänning till generatorn, för det skar den väll ha (växelströmmaren) för att kunna ge ström.
För att du sedan skall få laddning till batteriet så måste batteriet vara kopplat till B+ på generatorn.
Så om du inte har spänning på B+ så har du åtminstånde ett fel, nämligen "avbrott" mellan batteriet och generatorn. Detta eftersom dessa två punkter skall vara permanent kopplade mot varandra. Därmed skall du ha samma spänning på B+ som du har på batteriets plus pol. (för du håller väl minus på mätinstrumentet mot samma jord när du mäter på de olika punkterna?)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.