Laddar ej

Moderatorer
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Laddar ej

Post by jorgen.n »

Jag har problem med min -70 den vill inte ladda, har kollat allt(tror jag)
kolen,koppling,kablar men den vill inte ladda. Så är det någon som kan hjälpa mig så att jag kan börja köra med min Amazon-70
Jörgen.N
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Första frågan är hur vet du att den inte laddar?
Andra frågan vad har du kollat och hur?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
gruppavolvo
Posts: 22
Joined: Wed May 16, 2007 6:00 pm

Post by gruppavolvo »

laddreläet kan ju vara paj....enklast är om du kollar på batteriet när motor är igång. och när motorn inte är igång då ser du direkt om den inte laddar som den ska, 12 volt när den inte är igång, ca 14 volt när den är igång....
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Post by jorgen.n »

Har provat 2st generatorer,2st relä. Har annvänt multimeter, får inga 14 volt på bat, får inget när jag mäter direkt på generatorn (växelström)
Amp lampan lyser hela tiden !!????
Jörgen.N
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

1. kopplar du in amp lampan till rätt punkt (se schema) detta är viktigt.
2 Är AMP lampan original eller har du bytt ut den till ex LED ? För liten effekt på AMP lampan gör att ladningen inte startar.

Det kan vara många fel eller brister som gör att din laddning inte fungerar.
3 Har du jord till generatorn?

Har du nu provat flera generatorer / relä så borde någon kombination vara hel.

Är det generatoer med externa reläer eller sitter de inbyggda i generatorn.

Försök att förklara lite mer ingående allternativt visa en bild så vi vet vad vi skall hjälpa till med. Nu vet vi bara att du är frustrerad över att laddningen inte fungerar :evil:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Post by jorgen.n »

Vad gäller amp så är det orginal.
Jord finns till generatorn. Det är generatorer med externa relän.
Jag har mätt på gen, B+,61 och DF där har jag ingen spänning när bilen är igång.
Jörgen.N
OLLE
Posts: 19
Joined: Sat Sep 18, 2004 8:31 am

Re:

Post by OLLE »

jorgen.n wrote:Vad gäller amp så är det orginal.
Jord finns till generatorn. Det är generatorer med externa relän.
Jag har mätt på gen, B+,61 och DF där har jag ingen spänning när bilen är igång.
Har du kollat så att 6mm² kabeln som går mellan generator och startmotor sitter fast på startmotorn
OLLE JOHANSSON
Sandviken / Kungsgården
AMAZON 1964
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Post by jorgen.n »

Japp, den sitter på plats ordentligt.
Jörgen.N
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

jorgen.n wrote:Vad gäller amp så är det orginal.
Jord finns till generatorn. Det är generatorer med externa relän.
Jag har mätt på gen, B+,61 och DF där har jag ingen spänning när bilen är igång.
B+ är spänning ut från generatorn. Men du har även batterispänning här! så om din laddningslampa lyser så har du spänning i batteriet och då skall du ha spänning här också.

Ditt problem är säkert oxid på kabelskorna. Börja och mäta från batteripolen via startmotorn tills du kommer till generator B+.

Mät först batteripolen, sedan polskon, sen kabel till polsko osv....

Jag har själv bytt generator flera gånger på en transporter tills jag började mäta och fann att det var kabelskoringen (mot B+) som var oxiderad. Fast jag hade dragit fast två eller tre generatorer i den kabelskon så ville ingen ge laddning. Det var för när jag "polerat" med stålborsten :shock: som den började ladda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Post by jorgen.n »

Hur skar det vara vid startmotorn, en koppling går till bat o tändning, den andra till generatorn.
Jörgen.N
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

jorgen.n wrote:Hur skar det vara vid startmotorn, en koppling går till bat o tändning, den andra till generatorn.
En grov till batteriet
En svart 6mm2 till tändningslåset
En svart 6mm2 till generatorn

De två första skal fungera eftersom du har en laddlampa som lyser (om dit system är i original)

Så länge du har en kabel som går mellan generatorn och batteriet så behöver du inte bry dig om de övriga. Laddlampan lyser och det är allt som behövs av det "övriga" elsystemet. Generator / batteri lever sitt eget liv i elsystemet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Re:

Post by jorgen.n »

Så länge du har en kabel som går mellan generatorn och batteriet

Menar du att det skar gå en \"egen\" kabel mellan batteriet och generatorn.
För det verkar som att jag inte har någon spänning till generatorn, för det skar den väll ha (växelströmmaren) för att kunna ge ström.
Jörgen.N
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

jorgen.n wrote:Menar du att det skar gå en "egen" kabel mellan batteriet och generatorn.
Med "egen" menas i originalfallet från batteri via startmotor till generator
jorgen.n wrote:För det verkar som att jag inte har någon spänning till generatorn, för det skar den väll ha (växelströmmaren) för att kunna ge ström.
Det som startar laddningen är strömen via laddningslampan (att den lyser)
För att du sedan skall få laddning till batteriet så måste batteriet vara kopplat till B+ på generatorn.

Så om du inte har spänning på B+ så har du åtminstånde ett fel, nämligen "avbrott" mellan batteriet och generatorn. Detta eftersom dessa två punkter skall vara permanent kopplade mot varandra. Därmed skall du ha samma spänning på B+ som du har på batteriets plus pol. (för du håller väl minus på mätinstrumentet mot samma jord när du mäter på de olika punkterna?)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jorgen.n
Posts: 32
Joined: Wed Feb 21, 2007 8:02 am
Location: Ösmo

Post by jorgen.n »

Jag hittade \"felet\" Förre ägaren har monterat in en startmotor från en 240
Nu är det omkopplat så nu funkar det.
Bara en liten fråga -Vad är det för röd lampa som sitter till vänster på innstrumentbrädan, är det något extra??
Sedan vill jag TACKA FÖR ALL HJÄLP jag fått.
Jörgen.N
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Den röda lilla lampan är till handbromsindikeringen
22134 VF
Post Reply