Hur kan gnistan försämras med varm motor (B16 C)

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Hur kan gnistan försämras med varm motor (B16 C)

Post by redheat »

Motorn sitter i en Bm terrier traktor

Gnistan försvinner nästan helt när motorn blir riktigt varm, motorn går inte rent när man gasar,går bara på tomgång, men när man väntat till den kalnat går den bra igen.

Har bytt tändstift, tändkablar, kondensator,rotor, fördelarlock, kollat brytarna (köpte nya brytare till b16 bilmotorn men dom passade inte till traktorn)tändspole , tändsystemet är ombyggt till 12 volts ,

Var kan man köpa termostater till B16, den kanske är dålig eftersom motorn blir så varm, motor skall väl klara att gå med belastning utan att ligga på rött på tempmätaren ( kör en liten ombyggd slaghack efter traktorn och slår gräs)
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

Post by snowmad »

El systemet ombyggt till 12V, du använder väl tänddelar som är tänkta för 12v hoppas jag! Annars vet vi nu var felet är! (Överhettning pga. överspänning) .....
Kolla din ombyggda traktor så att den ger ditt tändsystem MINST 12,5-13 friska volt när den är \"så där varm\" det kan ju vara problem med laddningen.

Jo, det ska gå att ha en sån där traktor arbetande lääääänge utan värme problem, när allt är ok.
Termostat kan väl Volvo och de flesta bil tillbehörs firmor ordna... (eller, kolla tex. OK-Q8 innan du beställer) ..men använd \"sommar\" termostat
kåpan runt fläkten sitter väl kvar?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Pröva att byta tändspole.
AVG
snowmad
Posts: 26
Joined: Sat May 08, 2004 10:16 am

Re: Hur kan gnistan försämras med varm motor (B16 C)

Post by snowmad »

Men, Arne...
Tändspolen påstås ju redan vara bytt! :roll:
redheat wrote: Har bytt tändstift, tändkablar, kondensator,rotor, fördelarlock, kollat brytarna (köpte nya brytare till b16 bilmotorn men dom passade inte till traktorn)tändspole, tändsystemet är ombyggt till 12 volts ,
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re:

Post by redheat »

Vad behöver man byta mer då man kör 12 volt, tändspole 12 volt, kondensator( B18) 12 volt, generator från Volvo 240 , lampor


snowmad wrote:El systemet ombyggt till 12V, du använder väl tänddelar som är tänkta för 12v hoppas jag! Annars vet vi nu var felet är! (Överhettning pga. överspänning) .....
Kolla din ombyggda traktor så att den ger ditt tändsystem MINST 12,5-13 friska volt när den är "så där varm" det kan ju vara problem med laddningen.

Jo, det ska gå att ha en sån där traktor arbetande lääääänge utan värme problem, när allt är ok.
Termostat kan väl Volvo och de flesta bil tillbehörs firmor ordna... (eller, kolla tex. OK-Q8 innan du beställer) ..men använd "sommar" termostat
kåpan runt fläkten sitter väl kvar?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

kontroller at ikke koilen blir varm.koil defekt....sjekk at der er min12volt på den ene siden av koilen inte bare 4volt.....tenningsBRYTER er defekt. 8)
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Förgasaren är väl inte den bästa heller ( en speciel på traktorn) den glappar rejält i gasspjället, är det bara att borra upp och svarva bussningar i lagerbrons och sätta i förgasaren???
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Tändningsproblem

Post by J.LUNDIN »

Prova att byta ut kondensatorn igen, eller låt någon kolla upp den. Det är tyvärr så att de kondingar man köper på mackarna sällan håller det värde som står på dom. Roade mig för många år sedan att mäta helt nya kondingar, det var typ en av 10 som låg något sånär rätt, resterande var det bara att lämna tillbaks. Kondensatorer är ju dessutom en komponent som kan vara värmekänslig, det är likadant med tändspolar.
Även om detaljerna är nyköpta så behöver det inte innebära att dom är hela......... :)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

kammerat av meg kjøpte nytt tenningsgreier til citroen bensin,arbete i tre uker med bilen,ingen start å få. når han kollade gnisten,dro han av hettan,å kollade med dom gamle tennstiftene,allt ok. det visade att dom NYE tennstiften :oops: var deffekt,helt å hollet.hadde alldri startet,men var helt deffekt.
HAN var en smule sur,ja :!: bilen startet på dem gamle tennstiften :(
Post Reply