K-kam / Tändning
K-kam / Tändning
Tjena!
Har bytt kam i min B20A (1975). Från A-kam till K-kam.
Har satt ihop den om den var innan. Men tändningn stämmer inte nu, fick vrida fördelaren så den nästan går imot blocket med \"klockan\" för att den skulle gå över huvud taget... Den missar att tända nån gång ibland när man kör i jämn fart.
Har planat toppen 2mm och rundatt till förbränningsrummen.
Vad gör jag nu? Ska man flytta fördelardrevet? B20B/D/F/E har väl 5grader istället för 35grader. Fast dom kanske har andra fördelare?
Tacksam för snabba svar!
M.v.h Thomas
Har bytt kam i min B20A (1975). Från A-kam till K-kam.
Har satt ihop den om den var innan. Men tändningn stämmer inte nu, fick vrida fördelaren så den nästan går imot blocket med \"klockan\" för att den skulle gå över huvud taget... Den missar att tända nån gång ibland när man kör i jämn fart.
Har planat toppen 2mm och rundatt till förbränningsrummen.
Vad gör jag nu? Ska man flytta fördelardrevet? B20B/D/F/E har väl 5grader istället för 35grader. Fast dom kanske har andra fördelare?
Tacksam för snabba svar!
M.v.h Thomas
Sätt drevet i 35 grader så ska du se att det funkar.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Kollade för skoj skull vad tändningen stog på. 35grader vid 1000rpm.
Vred den så \"klockan\" gick i mot blocket, då gick den ner till 30grader.
Måste väl gå att flytta fördelardrevet 1 kugg, så man kan vrida tillbaka fördelaren utan att den tar i blocket? Eller finns det nått som kan gå galet?
M.v.h Thomas
Vred den så \"klockan\" gick i mot blocket, då gick den ner till 30grader.
Måste väl gå att flytta fördelardrevet 1 kugg, så man kan vrida tillbaka fördelaren utan att den tar i blocket? Eller finns det nått som kan gå galet?
M.v.h Thomas
Fördelardrevet
Ingen fara att ändra en kugg. Det är ett känt problem som kan uppstå.
Jag har själv inte prövat, men det lär vara enkelt att bara lyfta upp och vrida lite. Tänk på att spåret inte går genom centrum. Man kan alltså teoretiskt sätta 180 grader fel. Men detta visar Hasses bilder här i tråden.
Jag har själv inte prövat, men det lär vara enkelt att bara lyfta upp och vrida lite. Tänk på att spåret inte går genom centrum. Man kan alltså teoretiskt sätta 180 grader fel. Men detta visar Hasses bilder här i tråden.
Så, då har jag flyttat den en kugg. Ställde förtändningen på ca: 11grader.
Starar lätt, men när jag kör och drar lite på växlarna så börjar den misstända vid 4500rpm-5000rpm. Kollade i instruktionsboken och där står det att B20 ska ha förtändning på 21-23grader vid 1500rpm. Provade det ochså med när man kom upp i varv så började den misstända igen vid 4500-5000rpm. Köpte nya stift och brytare idag. Ska byta det imorgon.
Hur många grader är lämpligt att utgå ifrån?
M.v.h Thomas
Starar lätt, men när jag kör och drar lite på växlarna så börjar den misstända vid 4500rpm-5000rpm. Kollade i instruktionsboken och där står det att B20 ska ha förtändning på 21-23grader vid 1500rpm. Provade det ochså med när man kom upp i varv så började den misstända igen vid 4500-5000rpm. Köpte nya stift och brytare idag. Ska byta det imorgon.
Hur många grader är lämpligt att utgå ifrån?
M.v.h Thomas
För mig har det alltid gått bra då jag ställt tändningen så det nästan spikar. (Så högt det nånsin går)
Har då testat ialla möjliga och omöjliga lägen och har jag hört minsta spickning så har jag sänkt tändningen lite.
Har då testat ialla möjliga och omöjliga lägen och har jag hört minsta spickning så har jag sänkt tändningen lite.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jag blir inte klok på min bil! Har bytt till nya stift och nya brytare.
Gick jämnare på låga varv upp till ca: 5000rpm. Då den började misstända igen. Har provat alla möjliga förtändningar, allt från 10grader till 35grader. Dock började den spika vid belastning och 35grader förtändning. Så jag vred ner den igen till ca: 25grader igen. Provade att ta bort vaccumslangen, men det blev igen skillnad. Kan det vara förgasaren? Det är en enkel SU. Alla teorier är välkomna!
Börjar få idetorka...
M.v.h Thomas
Gick jämnare på låga varv upp till ca: 5000rpm. Då den började misstända igen. Har provat alla möjliga förtändningar, allt från 10grader till 35grader. Dock började den spika vid belastning och 35grader förtändning. Så jag vred ner den igen till ca: 25grader igen. Provade att ta bort vaccumslangen, men det blev igen skillnad. Kan det vara förgasaren? Det är en enkel SU. Alla teorier är välkomna!
Börjar få idetorka...
M.v.h Thomas
Stämmer inte förgasarbestyckningen mot kamaxel, topp och tändförställningskurva är det omöjligt att få motorn att fungera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.