K-kam / Tändning

Moderatorer
Post Reply
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

K-kam / Tändning

Post by sueco »

Tjena!

Har bytt kam i min B20A (1975). Från A-kam till K-kam.
Har satt ihop den om den var innan. Men tändningn stämmer inte nu, fick vrida fördelaren så den nästan går imot blocket med \"klockan\" för att den skulle gå över huvud taget... Den missar att tända nån gång ibland när man kör i jämn fart.
Har planat toppen 2mm och rundatt till förbränningsrummen.
Vad gör jag nu? Ska man flytta fördelardrevet? B20B/D/F/E har väl 5grader istället för 35grader. Fast dom kanske har andra fördelare?

Tacksam för snabba svar!
M.v.h Thomas
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Post by volvodidi »

Hej Thomas,

du måste byta fördelaren.
Jag använda Bosch ... 009 från B18B med inställnig av B18B2, det gå brå. Du kan också använda ... 099 B20B fördelaren.
Med 123 Ignition fördelaren har du alla förställningkurvor i en fördelar.

mvh
Dieter
Tyskland
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sätt drevet i 35 grader så ska du se att det funkar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

Post by sueco »

Tog kort på drevet innan jag tog ur det, så när jag satte tillbaka det så jämförde jag med kortet. Den bör vara på 35grader nu. Men jag ska ut i garaget och se om jag kan lösa det hela...
Fast ignitor hade ju varit fint! Har det på min Chrysler -64:a. Funkar kalas!

Tack för svaren / Thomas
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Så här ska drevet stå då motorn är nollad på remskivan.
Image
By hasse63 at 2007-04-24
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Post by volvodidi »

Hej Thomas,

förlåt, jag har läst inte riktig.

@Hasse63
om du nolla remskiva, det kan betyder at tändnigen står på 1:a eller 4:de zylinder.
Thomas måste ochså kolla at ventilerna om 4:de zylinder överläppa sig, för att sätta drevet riktig.

Dieter
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

Post by sueco »

Kollade för skoj skull vad tändningen stog på. 35grader vid 1000rpm.
Vred den så \"klockan\" gick i mot blocket, då gick den ner till 30grader.
Måste väl gå att flytta fördelardrevet 1 kugg, så man kan vrida tillbaka fördelaren utan att den tar i blocket? Eller finns det nått som kan gå galet?

M.v.h Thomas
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Fördelardrevet

Post by A-masen »

Ingen fara att ändra en kugg. Det är ett känt problem som kan uppstå.
Jag har själv inte prövat, men det lär vara enkelt att bara lyfta upp och vrida lite. Tänk på att spåret inte går genom centrum. Man kan alltså teoretiskt sätta 180 grader fel. Men detta visar Hasses bilder här i tråden.
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

Post by sueco »

Så, då har jag flyttat den en kugg. Ställde förtändningen på ca: 11grader.
Starar lätt, men när jag kör och drar lite på växlarna så börjar den misstända vid 4500rpm-5000rpm. Kollade i instruktionsboken och där står det att B20 ska ha förtändning på 21-23grader vid 1500rpm. Provade det ochså med när man kom upp i varv så började den misstända igen vid 4500-5000rpm. Köpte nya stift och brytare idag. Ska byta det imorgon.
Hur många grader är lämpligt att utgå ifrån?

M.v.h Thomas
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

För mig har det alltid gått bra då jag ställt tändningen så det nästan spikar. (Så högt det nånsin går)

Har då testat ialla möjliga och omöjliga lägen och har jag hört minsta spickning så har jag sänkt tändningen lite.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

Post by sueco »

Jag blir inte klok på min bil! Har bytt till nya stift och nya brytare.
Gick jämnare på låga varv upp till ca: 5000rpm. Då den började misstända igen. Har provat alla möjliga förtändningar, allt från 10grader till 35grader. Dock började den spika vid belastning och 35grader förtändning. Så jag vred ner den igen till ca: 25grader igen. Provade att ta bort vaccumslangen, men det blev igen skillnad. Kan det vara förgasaren? Det är en enkel SU. Alla teorier är välkomna!
Börjar få idetorka...

M.v.h Thomas
Lars Bd
Posts: 4785
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Stämmer inte förgasarbestyckningen mot kamaxel, topp och tändförställningskurva är det omöjligt att få motorn att fungera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
sueco
Posts: 8
Joined: Wed Sep 26, 2007 7:37 pm
Location: Frändefors

Post by sueco »

Jo det är sant! Ska gå över förgasaren. Fast dubbla SU eller 36/36 Weber hade ju varit att föredra...

M.v. h Thomas
Post Reply