bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Matte.P
Posts: 18
Joined: Sun Oct 08, 2006 9:20 am
Location: Surahammar

bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Matte.P »

är det nån som har några bilder på hur orginal uppfästning ser ut till kofångaren bak på en Amazon kombi, alltså i karossen?
om inte så skulle jag vara oerhört tacksam om någon hade tid å lust att ta ett par bilder på uppfärstningen, då mina fästen i stort sett är obefintliga, helt rent bak tyvär :(

Mvh/Mattias
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Blomquist »

Ajdå, det var tråkigt. Dom finns inte att köpa, kände en som pressade egna men har tyvärr tappat bort hans nummer, det var annars med ganska bra resultat. Jag skall försöka komma ihåg att ta bilder när jag kommer föbi nästa gång.
210 -64, 223 -68
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by volvodidi »

Hej Matthias,

om du tittar i Amazonkatalogen ), kan du ser att fästen är lika med limosinen.

Dieter
Matte.P
Posts: 18
Joined: Sun Oct 08, 2006 9:20 am
Location: Surahammar

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Matte.P »

Blomquist wrote:Ajdå, det var tråkigt. Dom finns inte att köpa, kände en som pressade egna men har tyvärr tappat bort hans nummer, det var annars med ganska bra resultat. Jag skall försöka komma ihåg att ta bilder när jag kommer föbi nästa gång.
skulle vara väldigt tacksam om du har tid å göra det, har letat på nätet ett bra tag utan å hitta, både på CVI å motoroldies utan resultat.

Dieter, förstår inte riktigt vilken katalog du menar?

Mvh/Mattias
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by volvodidi »

Hej Matthias,

jag menar katalogen på gcp.se.
de har lika nummret.
det är kombi,
Image
det är limo,
Image

Dieter
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Hasse63 »

Här kan du zooma in på färstet (sid 16. NR:18)
http://www.gcp.se/CD2/B20/karosseri.pdf
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Matte.P
Posts: 18
Joined: Sun Oct 08, 2006 9:20 am
Location: Surahammar

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Matte.P »

ajajaj, känner mig som en idiot :oops: , menade fästerna till dragkroken, eller är det samma som till kofångaren?

Mvh/Mattias
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Hasse63 »

Så kan de va :D

Vad saknar du? är det fästen som följer med draget vid köp, eller är det fästen som sitter original i karossen? Har du en stötfångare på bilen nu?

Till sedanmodellen finns det minst 2 olika utföranden av krokar, och på dom så sitter dragen mellan stötfångarfästerna och sen i karossen, förmodligen är det samma på kombi.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Matte.P
Posts: 18
Joined: Sun Oct 08, 2006 9:20 am
Location: Surahammar

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Matte.P »

Hasse63 wrote:Så kan de va :D

Vad saknar du? är det fästen som följer med draget vid köp, eller är det fästen som sitter original i karossen? Har du en stötfångare på bilen nu?

Till sedanmodellen finns det minst 2 olika utföranden av krokar, och på dom så sitter dragen mellan stötfångarfästerna och sen i karossen, förmodligen är det samma på kombi.
saknar allt ovanstående=), finns inget fäste alls i karossen, så jag vet varken vad stötfångaren ska sitta eller hur draget ska sitta, däremot har jag en dragkrok till bilen, men tyvär inget extra utöver det, vill ju inte göra egna fästen som inte alls stämmer med orginal, vill helst att de ska se hyffsat orginal ut, visste dock inte att de följde med fästen om man köper en ny krok, jag har svetsat iordning en gammal krok (jobbar som rörsvetsare) så de va de minsta bekymmret jag hade. nu är de bara resten kvar :cry:

Mvh/Mattias
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Hasse63 »

Det lutar nog åt att du får fixera stötfångaren och göra egna festen och samtidigt se till så du får dit dragkroken. På http://www.grajor.se finns ett drag och vad jag ser/förstår så behöver du ett platjärn med svetsmuttar på som ska vara inne i bilen. Det "fästjärnet" och div skruv föjlde med draget då det köptes.

Nån kombiägare får bekräfta/demontera :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Blomquist »

Hej igen. Med fäste till kofångare så betyder det i min värld de konsoller i karossen vari bärjärnen bultas fast. Bärjärnen är två böjda järn varpå kromdelarna sitter bultade och det är dem Dieter visar i katalogen.
Jag kommer att hälsa på min kombi i vecka 7 och tar då ett par bilder av konsollerna.
Vad gäller drag till kombi finns två typer, det korta och det långa. Tillverkare finns det åtskilliga a, Volvo t.ex.. Det korta draget sitter endast fäst längst bak, det andra sträcker sig in framför tanken. i båda fall krävs de omnämnda konsollerna. De exempel jag har sett har alla det gemensamt att de korta dragen inte får belastas lika mycket som de långa. Jag har det korta monterat varför du även får se hur det ser ut på bilderna.

Vad gäller förfarandet med svetsmuttrar så har jag erfarit att besiktningsmän tycker att det är trevligare med låsmuttrar, men det kan säkert variera.
210 -64, 223 -68
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

ang - svetsmutter

Post by Telis »

Jag drog loss en av svetsmuttrarna i balken på ett av de främre bärjärnen häromdagen - vad är bästa sättet att laga detta på (jag kommer ju inte åt baksidan) jag har kapat bulten så kvar är ett runt hål i balken och ut sticker bult utan huvud fastkärvat i svetsmuttern.
Putta in och montera ny svetsmutter ? - finns det runda ?
Andra lösningar ? - vill gärna kunna lossa bärjärnen igen så att svetsa fast dem känns trist.
/Henrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Hasse63 »

Då en svetsmutter till bärjärnet fram inte existerade då jag köpte "min" amazon så tog jag och mätte in var mutten skulle sitta och sen så kapade jag ut en del på ca 50x50 mm som jag då ersatte med en 1,5mm plåt med samma mått och med en mutter fast svetsad i.

Jag tog en vanlig mutter som ska skruvade fast i plåten så inga ev. loppor skulle lägga sig i gängorna.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Telis »

Hasse63 wrote:Då en svetsmutter till bärjärnet fram inte existerade då jag köpte "min" amazon så tog jag och mätte in var mutten skulle sitta och sen så kapade jag ut en del på ca 50x50 mm som jag då ersatte med en 1,5mm plåt med samma mått och med en mutter fast svetsad i.

Jag tog en vanlig mutter som ska skruvade fast i plåten så inga ev. loppor skulle lägga sig i gängorna.
Tack hasse - det får väl bli något sånt för mig med då, ha en fin dag =)
Matte.P
Posts: 18
Joined: Sun Oct 08, 2006 9:20 am
Location: Surahammar

Re: bakre fäste till kofångare på Amazon kombi.

Post by Matte.P »

har börjat bygga fästerna till både kofångare å drag (draget är den korta modellen), får se hur det går med det på besiktningen, ska försöka ta lite bilder på hur jag gjort, kommer antagligen att ta en stund då jag även ska svetsa ihop 2 turbogrenrör å en intercooler till andra bilintresserade folk, tack iaf till alla som bidragit med info.

Mvh/Mattias
Post Reply