bedömmning av topp + kamfråga ...
bedömmning av topp + kamfråga ...
Tjenare alla!
Köpte ett B20E-insug + tillhörande topp igår,
och toppen var portad, men killen visste inte av
vem, förutom att det skulle vara nått geni på nån
liten firma ... (humm) ...
Nu är jue inte jag rätt person att bedöma det, men
kanalerna tyckte jag såg fina ut, men jobbet i
förbränningsrummen verkade sådär ....
Här finns en bild på förbränningsrummet: http://hem.bredband.net/b153379/volvoport.jpg
de röda områdena är bearbetade ..
Här en bild på kanalen; http://hem.bredband.net/b153379/volvoport1.jpg
men det var svårt att få någon skärpa på det ..
Fick även med en kam, som skulle vara något trim ...
Loberna ser värre ut, jämfört med en standard B20-kam ...
Har försökt hitta nått på internet, men
det gick väl sådär ... =(
Det står iaf \"Camtec\" på den, och har \"CS759\" och \"5-97\" ingjutet ...
Någon som vet nått?
Tackar på förhand!
Köpte ett B20E-insug + tillhörande topp igår,
och toppen var portad, men killen visste inte av
vem, förutom att det skulle vara nått geni på nån
liten firma ... (humm) ...
Nu är jue inte jag rätt person att bedöma det, men
kanalerna tyckte jag såg fina ut, men jobbet i
förbränningsrummen verkade sådär ....
Här finns en bild på förbränningsrummet: http://hem.bredband.net/b153379/volvoport.jpg
de röda områdena är bearbetade ..
Här en bild på kanalen; http://hem.bredband.net/b153379/volvoport1.jpg
men det var svårt att få någon skärpa på det ..
Fick även med en kam, som skulle vara något trim ...
Loberna ser värre ut, jämfört med en standard B20-kam ...
Har försökt hitta nått på internet, men
det gick väl sådär ... =(
Det står iaf \"Camtec\" på den, och har \"CS759\" och \"5-97\" ingjutet ...
Någon som vet nått?
Tackar på förhand!
Rysare....!
Det där förbränningsrummet såg inte så roligt ut, man har tydligen tagit bort merparten av klämspalten och det är inte speciellt lyckat. Risken är stor att motorn kommer att spika trots att den genom bearbetningen fått ökad volymen i toppen dvs. gett en komp.sänkning i motor.
jo, klämspalten har jag redan dömt ut, på egen hand ....
frågan är om det är möjligt att lägga i material där, eller?
nån påstod att kammen var en R-kam, nån som kan bekräfta detta?
toppen ska användas tillsammans med ett E-insug till att köra MegaSquirt
på min B20 ... tanken var en senare turbokonvertering, men det verkar
min icke existerande klämspalt förstöra ...
(jag kommer troligen bygga ett eget insug iaf, och köra med en vanlig B20-topp, så jag kan byta spridare oxå..)
frågan är om det är möjligt att lägga i material där, eller?
nån påstod att kammen var en R-kam, nån som kan bekräfta detta?
toppen ska användas tillsammans med ett E-insug till att köra MegaSquirt
på min B20 ... tanken var en senare turbokonvertering, men det verkar
min icke existerande klämspalt förstöra ...
(jag kommer troligen bygga ett eget insug iaf, och köra med en vanlig B20-topp, så jag kan byta spridare oxå..)
MegaSquirt
vart får man tag i MegaSquirt ???
-
- Posts: 36
- Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Det ser ut som om dom gjorde förbränningsrum för nitro och kompressor! Hemi rulez!
Det ser ut som om dom gjorde förbränningsrum för nitro och kompressor! Hemi rulez!
Re:
Lägg inte ner den energi på att prova nåt som med stor sannolikhet inte kommer att funka. Om du ändå ska bygga ett insug varför placerar du inteFizz wrote:jag tänker prova att köra med den där, men inte överladdat ....
under tiden ska jag nog porta en B20-topp jag har ligger, och bygga ett
insug ....
ingen som har en E-topp ligger å skräpar, gärna i Örebro-området,
för en överkomlig slant?
spridarna på insuget? Då behöver du inte ha B20E toppen utan kan köra med vilken topp som helst?
MVH
Andres
Askersund
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
huff! toppen så INTE roli ut se bilder hos http://www.kgtrimning.com
det kan gi en pekepinn på hvordan det kan være
det kan gi en pekepinn på hvordan det kan være
Jag har ju redan erbjudit dig en E-topp på 140-klubbens forum, iofs måste den renoveras innan den kan användas...
Eftersom B20E spridarna flödar 380CC vid 3bars bränsletryck, och om de som du har är fräscha, tycker jag du skall börja med dem, för de räcker trots allt till 200hk+ och det finns saker jag helre skulle köpa, t.ex. en lambdamätare så man har nån koll när man justerar blandningen.
Eftersom B20E spridarna flödar 380CC vid 3bars bränsletryck, och om de som du har är fräscha, tycker jag du skall börja med dem, för de räcker trots allt till 200hk+ och det finns saker jag helre skulle köpa, t.ex. en lambdamätare så man har nån koll när man justerar blandningen.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr<- lambda kommer jag att använda, det fins stöd för smalbandslambda (NB) i MS,
men en WB kostar jue ~2000 kr för ett DYI-kit, och uppåt, så det blir
det ingen ...
frågan var jue vad som behövdes göras med din topp?
SmokE <- när jag bygger ett insug kommer troligen att ha spridare i insuget ..
iofs så är de som sitter i toppen ganska bra vinklade, men det går nog att
lösa ändå ...
men en WB kostar jue ~2000 kr för ett DYI-kit, och uppåt, så det blir
det ingen ...
frågan var jue vad som behövdes göras med din topp?
SmokE <- när jag bygger ett insug kommer troligen att ha spridare i insuget ..
iofs så är de som sitter i toppen ganska bra vinklade, men det går nog att
lösa ändå ...
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
vid höga laddtryck i en raceturbo motor eftersträvar man inte snabbast möjliga förbräning, som i en sugmotor. men detta var lite väl mycket tagit. det går kanse att plana den lite för mer sqvirsh! jag har 2mm klämspalt och ganska lite sqvish i min 10.95sek B20 som är helt spicknings befriad med 1.5bar vanlig 98oktan och 8.0:1 i kompa. jag ska prova att ladda mer sen när jag bytt drivaxel.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se