bedömmning av topp + kamfråga ...

Moderatorer
Post Reply
Fizz
Posts: 12
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:53 pm

bedömmning av topp + kamfråga ...

Post by Fizz »

Tjenare alla!

Köpte ett B20E-insug + tillhörande topp igår,
och toppen var portad, men killen visste inte av
vem, förutom att det skulle vara nått geni på nån
liten firma ... (humm) ...

Nu är jue inte jag rätt person att bedöma det, men
kanalerna tyckte jag såg fina ut, men jobbet i
förbränningsrummen verkade sådär ....

Här finns en bild på förbränningsrummet: http://hem.bredband.net/b153379/volvoport.jpg
de röda områdena är bearbetade ..

Här en bild på kanalen; http://hem.bredband.net/b153379/volvoport1.jpg
men det var svårt att få någon skärpa på det ..

Fick även med en kam, som skulle vara något trim ...
Loberna ser värre ut, jämfört med en standard B20-kam ...
Har försökt hitta nått på internet, men
det gick väl sådär ... =(
Det står iaf \"Camtec\" på den, och har \"CS759\" och \"5-97\" ingjutet ...
Någon som vet nått?

Tackar på förhand!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Rysare....!

Post by J.LUNDIN »

Det där förbränningsrummet såg inte så roligt ut, man har tydligen tagit bort merparten av klämspalten och det är inte speciellt lyckat. Risken är stor att motorn kommer att spika trots att den genom bearbetningen fått ökad volymen i toppen dvs. gett en komp.sänkning i motor.
Fizz
Posts: 12
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:53 pm

Post by Fizz »

jo, klämspalten har jag redan dömt ut, på egen hand .... :wink:

frågan är om det är möjligt att lägga i material där, eller?

nån påstod att kammen var en R-kam, nån som kan bekräfta detta?

toppen ska användas tillsammans med ett E-insug till att köra MegaSquirt
på min B20 ... tanken var en senare turbokonvertering, men det verkar
min icke existerande klämspalt förstöra ...
(jag kommer troligen bygga ett eget insug iaf, och köra med en vanlig B20-topp, så jag kan byta spridare oxå..)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Klämspalt

Post by J.LUNDIN »

Ja, du kan ju alltid försöka att svetsa i material, tyvärr brukar man vara tvungen att värmebehandla hela toppen efteråt, så frågan är om det inte blir billigare att börja om på en helt ny topp.
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

S759 är en R-kam
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Fizz
Posts: 12
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:53 pm

Post by Fizz »

jag tänker prova att köra med den där, men inte överladdat ....

under tiden ska jag nog porta en B20-topp jag har ligger, och bygga ett
insug ....

ingen som har en E-topp ligger å skräpar, gärna i Örebro-området,
för en överkomlig slant?
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

MegaSquirt

Post by Larsson »

vart får man tag i MegaSquirt ???
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Det ser ut som om dom gjorde förbränningsrum för nitro och kompressor! :wink: Hemi rulez!
SmokE
Posts: 17
Joined: Tue Aug 17, 2004 10:55 pm
Contact:

Re:

Post by SmokE »

Fizz wrote:jag tänker prova att köra med den där, men inte överladdat ....

under tiden ska jag nog porta en B20-topp jag har ligger, och bygga ett
insug ....

ingen som har en E-topp ligger å skräpar, gärna i Örebro-området,
för en överkomlig slant?
Lägg inte ner den energi på att prova nåt som med stor sannolikhet inte kommer att funka. Om du ändå ska bygga ett insug varför placerar du inte
spridarna på insuget? Då behöver du inte ha B20E toppen utan kan köra med vilken topp som helst?

MVH
Andres
Askersund
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

huff! toppen så INTE roli ut :? :cry: se bilder hos http://www.kgtrimning.com
det kan gi en pekepinn på hvordan det kan være :twisted: :!:
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag har ju redan erbjudit dig en E-topp på 140-klubbens forum, iofs måste den renoveras innan den kan användas...

Eftersom B20E spridarna flödar 380CC vid 3bars bränsletryck, och om de som du har är fräscha, tycker jag du skall börja med dem, för de räcker trots allt till 200hk+ och det finns saker jag helre skulle köpa, t.ex. en lambdamätare så man har nån koll när man justerar blandningen.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Fizz
Posts: 12
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:53 pm

Post by Fizz »

JE Jr<- lambda kommer jag att använda, det fins stöd för smalbandslambda (NB) i MS,
men en WB kostar jue ~2000 kr för ett DYI-kit, och uppåt, så det blir
det ingen ...

frågan var jue vad som behövdes göras med din topp?

SmokE <- när jag bygger ett insug kommer troligen att ha spridare i insuget ..
iofs så är de som sitter i toppen ganska bra vinklade, men det går nog att
lösa ändå ...
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Komplett renovering, dvs byte styrningar osv...

Kommer du till Voloträffen i borlänge nästa lördag så kan jag ta med den!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Post by jens gustavsson »

vid höga laddtryck i en raceturbo motor eftersträvar man inte snabbast möjliga förbräning, som i en sugmotor. men detta var lite väl mycket tagit. det går kanse att plana den lite för mer sqvirsh! jag har 2mm klämspalt och ganska lite sqvish i min 10.95sek B20 som är helt spicknings befriad med 1.5bar vanlig 98oktan och 8.0:1 i kompa. jag ska prova att ladda mer sen när jag bytt drivaxel.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Post Reply