Kylproblem B18
-
- Posts: 5
- Joined: Tue Aug 17, 2004 10:09 pm
Kylproblem B18
Hej, har ett tråkigt problem med kylningen på min
Amazon 64:a. Detta kom efter motorbyte. Eftersom
den gamla termostaten med gradtal 68 (for <1964)
inte är varken billig eller enkel att få tag i sattes en
std 78 graders in. Kylningen fungerar nu inte och
har då frågat mig om temp mätaren på fram till 1964
års modeller något annorlunda graderad eller om
givaren är samma? Tror dock att givaren är samma.
Problemet är att med termostat i så blir motorn alldeles
för varm och kylaren är kall eller endast lite ljummen
i de översta raderna. Vattenpumpen verkar tycker jag verkar
fungera, dvs pumpar tillräckligt, eftersom med termostat borttagen
så går knapp tempmätaren upp. Det verkar som om cirkulationen
i motorn är problemet eftersom troligtvis blir motorn varmare
där bak (där tempgivaren sitter) och är kallare där fram(där
termostaten sitter).
Har rengjort det stora metallröret i botten på vattenpumpen som
ansluter till kylarens bottenuttag och det var ordentligt igensatt men
denna rengöring gav ingen förändring. Några har sagt att kylaren
'r igensatt men det stämmer inte eftersom jag får kall temp då
termostaten tas bort (vilket måste betyda att både pump+kylare
är i bra skick).
Har läst någonstans om \"otilläckligt indrivet fördelningsrör på vattenpump\"
i en mekarbok för Amazon men tycker att detta verkar konstigt eftersom
vad jag vet fanns inga värmeproblem i den bil där motorn kom ifrån.
Kan också se att 1:ans tändstift är mycket vitaktigt medan de övriga
är mer normalt färgade.
Kan ett felaktigt ventilspel orsaka detta problem? Har alltså ej kollat
ventilspelet. Tror dock inte att detta kan förklara allt?!
Varför strömmar kylvattnet inte som det ska kring termostaten???
Amazon 64:a. Detta kom efter motorbyte. Eftersom
den gamla termostaten med gradtal 68 (for <1964)
inte är varken billig eller enkel att få tag i sattes en
std 78 graders in. Kylningen fungerar nu inte och
har då frågat mig om temp mätaren på fram till 1964
års modeller något annorlunda graderad eller om
givaren är samma? Tror dock att givaren är samma.
Problemet är att med termostat i så blir motorn alldeles
för varm och kylaren är kall eller endast lite ljummen
i de översta raderna. Vattenpumpen verkar tycker jag verkar
fungera, dvs pumpar tillräckligt, eftersom med termostat borttagen
så går knapp tempmätaren upp. Det verkar som om cirkulationen
i motorn är problemet eftersom troligtvis blir motorn varmare
där bak (där tempgivaren sitter) och är kallare där fram(där
termostaten sitter).
Har rengjort det stora metallröret i botten på vattenpumpen som
ansluter till kylarens bottenuttag och det var ordentligt igensatt men
denna rengöring gav ingen förändring. Några har sagt att kylaren
'r igensatt men det stämmer inte eftersom jag får kall temp då
termostaten tas bort (vilket måste betyda att både pump+kylare
är i bra skick).
Har läst någonstans om \"otilläckligt indrivet fördelningsrör på vattenpump\"
i en mekarbok för Amazon men tycker att detta verkar konstigt eftersom
vad jag vet fanns inga värmeproblem i den bil där motorn kom ifrån.
Kan också se att 1:ans tändstift är mycket vitaktigt medan de övriga
är mer normalt färgade.
Kan ett felaktigt ventilspel orsaka detta problem? Har alltså ej kollat
ventilspelet. Tror dock inte att detta kan förklara allt?!
Varför strömmar kylvattnet inte som det ska kring termostaten???
-
- Posts: 5
- Joined: Tue Aug 17, 2004 10:09 pm
kokar ej
Tempmätaren är ok och är kontrollmätt och den står
lite över mitten av mätaren för 88 grader.
Ja, motorn kokar med termostat 88 graders isatt men förblir
ganska sval om termostaten tas bort.
lite över mitten av mätaren för 88 grader.
Ja, motorn kokar med termostat 88 graders isatt men förblir
ganska sval om termostaten tas bort.
Re: kokar ej
Här kommer ett raggar tips...olsson_lund wrote:Tempmätaren är ok och är kontrollmätt och den står
lite över mitten av mätaren för 88 grader.
Ja, motorn kokar med termostat 88 graders isatt men förblir
ganska sval om termostaten tas bort.
Borra ett extra bypass hål på termostaten, nåt i stil med 3-5mm stort.
Inuti toppen (längsgående) går ett kylrör tror det är mässing.
För ett antal år sen fick en kompis fel på kylningen, blev för varm.
Det var detta rör som \"lossnat\".
Går att komma åt om man tar bort frysplugarna.
Någon annan som vet om det kan vara det felet?.
Kom bara att tänka på det.
För ett antal år sen fick en kompis fel på kylningen, blev för varm.
Det var detta rör som \"lossnat\".
Går att komma åt om man tar bort frysplugarna.
Någon annan som vet om det kan vara det felet?.
Kom bara att tänka på det.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 5
- Joined: Tue Aug 17, 2004 10:09 pm
klargörande
Tackar för svaren och konstaterar att Raggartipset
är en bra sak vilket jag använt mig av innan, retar
mig dock att behöva göra så här *SKRATTAR*.
Kopparrör
inuti toppen låter konstigt och jag tycker mig inte ha sett
ett sådant men det låter intressant, Ni menar väl inte röret
som går längs med toppen fast på utsidan till värmereglaget???
Vad är detta rörs funktion???
Tempmätaren har fullt utslag då den kokar (så den fungerar
och den är som jag sa kontrollmätt med vatten och extern
temp och står i mitten då temperaturen är ca 88 grader).
Att föreslå att byta termostat sårade mig lite eftersom jag
verkligen letat efter detta irriterande fel utan att finna en
lösning: har kontrollmätt både termostat och tempgivaren
och har dessutom provat att vända termostatskrället åt olika
håll (ni vet det finns ju en liten sak som ger en liten öppning och någon
hemmekare sa att på SAAB 99 så kokade den garanterat om denna
\"sak\" inte var vänd in mot motorn). Tror dock inte att denna riktning
för ett ögonblick spelar någon roll, däremot måste ju termostaten
vara vänd i rätt vertikal riktning *ler*.
är en bra sak vilket jag använt mig av innan, retar
mig dock att behöva göra så här *SKRATTAR*.
Kopparrör
inuti toppen låter konstigt och jag tycker mig inte ha sett
ett sådant men det låter intressant, Ni menar väl inte röret
som går längs med toppen fast på utsidan till värmereglaget???
Vad är detta rörs funktion???
Tempmätaren har fullt utslag då den kokar (så den fungerar
och den är som jag sa kontrollmätt med vatten och extern
temp och står i mitten då temperaturen är ca 88 grader).
Att föreslå att byta termostat sårade mig lite eftersom jag
verkligen letat efter detta irriterande fel utan att finna en
lösning: har kontrollmätt både termostat och tempgivaren
och har dessutom provat att vända termostatskrället åt olika
håll (ni vet det finns ju en liten sak som ger en liten öppning och någon
hemmekare sa att på SAAB 99 så kokade den garanterat om denna
\"sak\" inte var vänd in mot motorn). Tror dock inte att denna riktning
för ett ögonblick spelar någon roll, däremot måste ju termostaten
vara vänd i rätt vertikal riktning *ler*.
Re: klargörande
En gång i tiden så hade jag lustgas till min vässade b20 och den toppen hade också detta rör satt löst i toppen, men jag märkte då ingen temp ökning för det. Så jag har lite svårt att tro på den saken men jag kan ju ha hur fel som helst.olsson_lund wrote:
Kopparrör
inuti toppen låter konstigt och jag tycker mig inte ha sett
ett sådant men det låter intressant, Ni menar väl inte röret
som går längs med toppen fast på utsidan till värmereglaget???
Vad är detta rörs funktion???
Det röret du syfter på är väl det som går till värmepaketet.
Hoppas det reder sig för dig.